Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Návrhy sú prestavené pod číslami pridelenými vypisovateľom súťaže. Čísla boli prideľované chronologicky podľa času doručenia. (Posudky poroty pripájame k návrhom ktoré postúpili do 2., 3. a 4. kola).
Súťažný návrh č.31 - TVAR architekti (Ing. arch. Igor Pohanič, Ing. arch. Mariána Lucký, Ing. arch. Tomáš Pohanič, Ing. arch. Michal Buranovský)
- Návrh postúpil do 2.kola súťaže a skončil v poradí 16–23 ex aequo s počtom bodov 90.
"Objekt škôlky z architektonického hľadiska reaguje na svažitý terén čiastočným zapustením svojho objemu do terénu. Z tohto dôvodu koncept škôlky prináša svah okolitého terénu aj do interiérov. To umožňuje vytvoriť umelú topografiu vo vnútri, vizuálne priamo nadväzujúcu na skutočný terén v exteriéri."
Hodnotenie poroty:
Návrh sa prezentuje Lineárnym modelom zástavby s najdôslednejším prepojením školského areálu okolo centrálneho dvora pomocou krytej ochodze. Toto riešenie sa nakoniec porote javilo ako príliš násilné a nákladné. Návrh dobre rozvíjanie riešenie dispozície paralelne so školským dvorom, v presahu do exteriéru, v miere nadštandardnom, sa pokúša definovať prestávkové priestory. Trochu megalomanskému amfiteátrovému schodisku chýba- mierka a detail. Taktiež hmota je vo svojej kinetike príliš nekompromisná a v dotyku s jedálňou ťažkopádna. Naopak odskočenie sklenenej fasády –odhaľujúcej podhľady vykonzolovanej strechy, trochu topornú hmotu ozvláštňujú.
Návrh nedokázal uspokojivo pretaviť do výrazu a riešenia materiálovej bázy jednoduchosť konceptu, a preto sa do najužšieho výberu nedostal.
Panely a text vo formáte PDF nájdete v prílohe nižšie:
Súťažný návrh č.32 - PLUKK (Ing. arch. Petrer Krajč, Ing. arch. Martin Herzán, Bc. Martin Krivánek, Bc. Petra Krajčová)
- Návrh postúpil do 2.kola súťaže a skončil v poradí 16–23 ex aequo s počtom bodov 90.
"Nová budova je navrhnutá ako pasívna drevostavba, ktorá môže využiť lokálne zdroje, aby sa stala ekologickým prostredníkom pre novú generáciu občanov, ktorú bude vychovávať. "
Hodnotenie poroty:
Zaujímavý diagonálny koncept umožňujúci orientáciu miestností k všetkým svetovým stranám. Diagonálna, stredom dispozície vedená chodba/rampa trochu nevhodne delí dispozíciu, naviac šikmé začiatky a ukončenia rámp znemožňujú stabilný rozvoz čohokoľvek (napríklad stravy) na štvorkolesových vozíkoch :-) V predložených riešeniach sme našli presvedčivejšie alternatívy podobných riešení.
Panely a text vo formáte PDF nájdete v prílohe nižšie:
Súťažný návrh č.33 - Mgr. Art. Jana Dusemund, Bc. Katarína Máčková, Mgr. Art. Ing. Richard Schlesinger, PhD. Akad. Arch. Mariána Strieženec
"Hmotou a vizuálne reflektuje novostavba tri hlavné objekty nachádzajúce sa v areáli materskej školy a zároveň pracuje s daným terénom a je prispôsobená klimatickým podmienkam. Členenie hmoty pripomína tradičnú archetypálnu detskú predstavu domu v súčasnom ponímaní. Detská ruka obkreslená na papieri vytvára zákutia a exponované miesta na hru a rozvoj individuálnej tvorivosti."
Panely a text vo formáte PDF nájdete v prílohe nižšie:
Súťažný návrh č.34 - Ján Studený, Maroš Bátora, Benjamín Bradňanský, Vito Halada, Marián Počuch, Miroslav Búran, Michal Auxt, Gabriel Smetanová
- Návrh postúpil do 3.kola súťaže a skončil v poradí 8 – 10 ex aequo s počtom bodov 120.
"Navrhujeme jednoduchý ale výrazný dom. Dom s prehľadným usporiadaním odzrkadlujúcim zadanie. Dom, ktorý ponúka výrazný interiér (reprezentovaný strešným svetlíkom) a jeho prepojenie s prírodným prostredím slnečnej záhrady."
Hodnotenie poroty:
Tento návrh predstavuje Lineárny model pavilónu primknutý k jedálne a družine školy. Návrh vhodne radí základné miestnosti za sebou využívajúc rovnú časť terénu. Dlhý objem je vhodne členený exteriérovými samostatnými pasážami so vstupmi do jednotlivých tried.
Zásadný problém porota videla v samotných vstupoch do jednotlivých tried cez akúsi zimnú záhradu alebo gánok. V tomto prípade pobytová časť triedy je problematická z hľadiska hygieny, osvetlenia i vetrania. Tiež trochu megalomansky pôsobili obrovské lofty v otvorenom krove bizarne tvarovanej strechy. Napojenie pravidelnej hmoty pavilónu na objekt jedálne sa javil nepresvedčivo a náhodne. Návrh mal výbornú čitateľnosť čomu prispela výborná grafika.
Panely a text vo formáte PDF nájdete v prílohe nižšie:
Súťažný návrh č.35 - Mgr. akad. arch. Ing. arch. Tomáš Bujna, Ing. arch. Matúš Gibala
"Na samom začiatku to bola inšpirácia klasickou rozprávkou „O troch prasiatkach“, kde každé z nich býva v materiálovo inom domčeku. Samotný objekt sme teda rozčlenili hmotou tried na tri menšie časti, medzi ktorými vzniká voľný, ale chránený a čiastočne prekrytý exteriérový priestor - dvor. Objekt má byť ponáškou na rozprávku, kde z pohľadu dieťaťa každá trieda-herňa je vnímaná inými vnemami, vizuálnymi, haptickými... Každé dieťa si tak pozná „svoj“ domček."
Panely a text vo formáte PDF nájdete v prílohe nižšie:
Súťažný návrh č.36 - Ing. arch. Daniela Šestinová, Ing. arch. Tomáš Ružiak, Ing. arch. Miroslav Šestina, Ing. arch. Eva Šišková, BC. Matúš Šestina
"Cieľom návrhu je vytvorenie fungujúceho celku s dostatočnou diverzifikáciou funkcií a minimálnym krížením prevádzok. V našom riešení rozdeľujeme miniurbanizmom objektov pozemok na pomyselné úrovne rozlišujúce jednotlivé funkcie."
Panely a text vo formáte PDF nájdete v prílohe nižšie:
Súťažný návrh č.37 - AK Jančina s.r.o. (Ing. arch. Juraj Jančina, Ing. arch. Jozef. Bátor, Ing. arch. Jozef Kijonka, Jozef Karlubík, Lukáš Maršalka)
- Návrh postúpil do 2.kola súťaže a skončil v poradí 16–23 ex aequo s počtom bodov 90.
"Ako jeden zo základných princípov považujeme priestorovú variabilitu, kde za „jedny peniaze“ dokážeme vytvárať rôzne atmosféry podľa aktuálnych požiadaviek užívateľov."
Hodnotenie poroty:
Zástupca Diagonálneho modelu umiestnenia škôlky má všetky výhody a nevýhody tohto riešenia. Návrh rozohráva dispozíciu objektu v priamej väzbe na objekt družiny a jedálne v smere do hĺbky pozemku. Tým zachováva atraktívny vizuálny priehľad cez celý pozemok do krajiny. Zaujímavo (organicky) otvára centrálne nádvorie, využíva maximálne južnú orientáciu na oslnenie tried s prekvapivým parapetom pod oknami. To, čo návrh brzdí, je zbytočný akcentovaný a predimenzovaný viacúčelový priestor na úkor jednoduchého prístupu do jedálne. Dynamická hmota vybiehajúca z kompozície oslabuje centrálny priestor a neprispieva k čitateľnosti autorovho zámeru. Z návrhu je bohužiaľ cítiť väčší záujem o zobrazenie expresivity hmoty než prezentáciu pobytového priestoru pre predškoláka ako v interiéri, tak aj v exteriéri. Istou nevýhodou riešenia je aj trvalé zatienenie denných miestností MŠ vysokou zeleňou.
Panely a text vo formáte PDF nájdete v prílohe nižšie:
Súťažný návrh č.38 - Designatelier (Ing. arch. Igor Faško), Ing. J. Nociar a Bc. B. Vančová
"Návrh vychádza z predstavy pohodených detských kociek, ktoré sú farebne odlíšené a vedú deti zo psychologického hľadiska k hravej forme identifikácie ich prostredia.Zároveň slúži táto aj ako poznávanie základných farieb, či k priblíženiu ku svojej skupine, triede, vzhľadom na predpokladaný počet 60 detí, ktorý je možné aj opticky rozdeliť do troch skupín, či tried."
Panely a text vo formáte PDF nájdete v prílohe nižšie:
Súťažný návrh č.39 - Mgr. Art. Andrea Dilhoffová, Ing. arch. Lukáš Radošovský, Ing. arch. Róbert Bakyta, Monika Bočková
"Návrh je vedome poňatý skôr funkčne a racionálne. Základnou myšlienkou je preplávajúca dispozícia severojužného smeru. Dom tak svojou polohou nevytvára bariéru, skôr vymedzuje tok priestoru a núti ku konfrontácii."
Panely a text vo formáte PDF nájdete v prílohe nižšie:
Súťažný návrh č.40 - studio B52 (Ing. arch. Michal Lang, Ing. arch. Boris Benedek, Ing. arch. Ján Pieš)
- I. cena s počtom bodov 186
"Hmotovo objekt vychádza z jednoduchého tvaru jednopodlažnej dosky, vsadenej do svahu v jeho severozápadnej časti, výškovo v jednej úrovni prepojenej z existujúcim objektom jedálne, čím sa vytvára ich vzájomné plynulé bezbariérové prepojenie."
Hodnotenie poroty:
Víťazný súťažný návrh je protagonistom prístupu, keď prevádzkové a hmotové usporiadanie situuje do spodnej časti pozemku po vrstevnici, čo umožnilo eliminovať potrebu prekonávania výšok rampami a schodiskami vo väzbe na jestvujúci objekt čoho výsledkom je bezbariérová prevádzka objektu. Spojenie s ním je artikulované multifunkčným preskleným priestorom s priehľadom na pozemok a skupinu stromov. Táto poloha objektu jasne definuje verejný priestor medzi jednotlivými budovami a podľa poroty umožňuje v budúcnosti aj možnosť vytvorenia prepojenia s objektom telocvične.
Autori sa rozhodli pre jednoduchý lineárny tvar jednopodlažného objektu, ktorého dispozícia sa rozvíja do tvaru L, čo umožnilo vytvoriť intímny herný priestor s dobrou vizuálnou kontrolou. Zárez krídla do svahu umožnilo autorom sprístupniť zelenú strechu. To je príjemné pre pohľady z náprotivnej budovy ZŠ ako aj z pozorovacích stanovísk z členitého terénu okolia areálu. Myšlienka „ohybnosti“ strechy MŠ viedla autorov k prestavbe sedlovej strechy na plochu s ihriskom aj na objekte jedálne a kuchyne.
Odporúčanie poroty:
- Zvážiť reálnosť resp. potreby prestavby strechy objekt jedálne a kuchyne
- Preveriť vynaloženie eliptickej markízy z hľadiska osvetlenia vnútorných priestorov
- pri hlavnom vstupe absentuje zádverie a markíza
- Preveriť veľkosti exteriérových plôch /terás/ pre účely vyučovania a pobytu detí na „čerstvom vzduchu“
- V ďalšej etape rozpracovať priestor medzi školou a škôlkou tak, aby vznikla exteriérová plocha využiteľná deti a mládež všetkých vekových kategórií počas školských prestávok, v tejto súvislosti odporúčame zvážiť parametre deliacej steny, ktorá pôsobí ako priestorová bariéra /podľa vizualizácií/
Panely a text vo formáte PDF nájdete v prílohe nižšie:
Súťažný návrh č.41 - Atrium Architekti (Ing. arch. Tomáš Boroš)
4. miesto s počtom bodov 142
"Miestnosti v rámci MŠ sme koncipovali ako bunky, ktoré medzi sebou vytváraju tečúci pristor. Ten vie byť delený posuvnými priečkami na menšie celky. Naším zámerom bolo vytvoriť menší urbanizmus- mesto pre deti. Tie vedia celý priestor donekonečna objavovať."
Hodnotenie poroty:
Veľmi dobre zvládnutý návrh usporiadania areálu Základnej školy v Selciach. Logicky a prehľadne radí jednotlivé objekty, plochy a funkcie tak, že tvoria logicky usporiadaný celok s potenciálom na dobré fungovanie celého komplexu. Lineárny návrh materskej školy je racionálny a ekonomický. Zvolené riešenie by patrilo k tým, ktoré by sa dali realizovať bez väčších problémov a dobre by fungovalo aj vo väzbách na okolie. V dispozičnom riešení nám však chýba univerzálny priestor pre neformálne aktivity (napríklad s rodičmi). Tak, ako je dobre a názorne prezentovaný "mikrourbanizmus", samotná architektúra a stvárnenie objektov sú vyjadrené iba náznakovo, schématicky.
Panely a text vo formáte PDF nájdete v prílohe nižšie:
Súťažný návrh č.42 - Ing. arch. Ivan Rozdobuďko, Ing. arch. Michal Mihalak , Ing. Erik Neupauer
"Budova sa plazí po teréne, vyčnievajú z nej triedy do sadu s terasou - medzistupňom medzi interiérom a sadom, tu sú i schody, na ktorých deti rady sedia, triedy vyčnievajú i nad strechu, tu majú na juh orientované svetlíky na "nasávanie" slnečného svetla."
Panely vo formáte PDF nájdete v prílohe nižšie:
Súťažný návrh č.43 - Kubla and Architects (Ing. Ondřej Kubla, Bc. Lukáš Kvaššay,) /ČR/
- Návrh postúpil do 3.kola súťaže a skončil v poradí 8 – 10 ex aequo s počtom bodov 120.
"Samotná škôlka je pojatá ako jednopodlažný objekt, ktorého architektonická skladba vychádza čisto z vnútorného usporiadania. Šetrili sme priestorom a snažili sa o maximálnu presvetlenie a prirodzené odvetranie všetkých miestností."
Hodnotenie poroty:
„čierny kôň“ súťaže, najmenej dotiahnutý (dorazil ako posledný), nevýrazná grafika opretá len o fotky modelu, neorezaný papier ... všetko na hrane formálnej akceptácie.
Na druhej strane –sústredený výkon založený na jednoduchej a prehľadnej lineárnej dispozícii. 100% bezbariérová prevádzka, nástup cez foyer (trochu veľký) oddeliteľná viacúčelová miestnosť, dobré parametre tried –pôdorys blízky štvorcu s variabilnou plochou pre odpočinok a hru, jednoduché ploché stropy.
V exteriéri, aj z minimálneho prejavu a čierno bielej grafiky, je čitateľná vkusná výbava. Bohužiaľ porota vnímala rozdiely medzi vizualizovaným modelom a pôdorysom (napr. rôzne veľkosti polátrií prerezávajúcich dvornú fasádu) a spolu s jeho skicovitou formou, a preto návrh nemohla poslať do posledného kolo súťaže.
Panely a text vo formáte PDF nájdete v prílohe nižšie: