Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Brnianska ústredná autobusová stanica Zvonařka prešla nedávno zásadnou modernizáciou. Stojí za ňou ateliér Chybík+Krištof, ktorý opravu spoluinicioval. Zvonařka je po rekonštrukcii dôležitou súčasťou verejného priestoru - tvorí najväčšiu zastrešenú plochu v meste. Modernizácia nádražie esteticky zjednocuje, zvyšuje jeho funkčnosť a prehľadnosť.
Autorom brutalistického prestrešenia pôvodne otvorených nástupíšť s rozmermi 100 x 100 metrov je konštruktér Radúz Russ. Ústrednú stavbu z 80. rokov tvorí oceľová priehradová konštrukcia, ktorá nesie betónovú dosku, lemovanú masívnou atikou z prefabrikovaných železobetónových dielcov. Tá kryje nástupišťa a zároveň slúži ako odstavná plocha pre 90 autobusov, ktorú na juhu sprístupňuje rampa. Nedostatočná údržba konštrukcie, betónových prvkov a vybavenia nástupíšť postupne viedla k potrebe obnovy autobusovej stanice a kultivácie jej bezprostredného okolia. Tej sa chopil práve ateliér Chybík+Krištof. Brutalistická stavba si zachovala svoj originálny charakter a slúži pôvodnému účelu.
“Modernistická architektúra sa rekonštruuje z iniciatívy architektov aj v susednej Českej republike. V Brne vznikol projekt obnovy brutalistickej autobusovej stanice Zvonařky z roku 1988. Ateliér Chybík+Krištof premenil zanedbaný priestor stanice na dynamický sociálny hub, reorganizoval nástupištia, pridal vstupy a upratal typické staničné stánky do elegantnej prístavby. Budovu modernizoval, adaptoval na požiadavky 21. storočia, pričom zachoval jej charakter. Značné finančné prostriedky potrebné na obnovu získali z fondov Európskej únie a keďže stanica bola privatizovaná, tento projekt vznikol práve vďaka spolupráci privátneho a verejného sektoru. Netreba pripomínať ako skončila privatizovaná Autobusová stanica v Bratislave. Z otvoreného, čisto verejného priestoru sa stalo nákupné centrum,” výstižne zhrnulaobnovu Zvonařky v článku Možnosti recyklácie brutalizmu architektka Andrea Londáková.
Projekt obnovy sa zameral na lepšiu priechodnosť stanice a logické členenie prevádzky. Konštrukcia bola očistená, podsvietená a natretá svetlou farbou, čo opticky zväčšuje jej svetlú výšku. Nástupištia sú logicky preusporiadané, pribudla priečna bezbariérová komunikácia pre peších. Rozšírenie priestoru nástupíšť vytvorilo komfortnejší priestor pre cestujúcich s potrebným mobiliárom. Všetky nástupištia sú prístupné z novej výpravnej budovy, ktorá plynulo nadväzuje na verejný priestor. Organický tvar budovy prechádza do interiéru, kde plynie zázemie v dvoch organických stuhách, slúžiacich zároveň ako nosná konštrukcia budovy. Časť mobiliáru autobusovej stanice je repasovaný, časť je dielom firmy mmcité.
Zvonařka pred rekonštrukciou:
Podklady: Chybík+Krištof
Foto: Alex shoots Buildings