Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Market bol otvorený v júli 2019 na mieste bývalého parkoviska, vo dvore susediacom so secesnou budovou smíchovského Národného domu. Inštalácia má dočasný charakter, každodenná prevádzka riadi princípmi udržateľnosti. Projekt v pražskom Smíchove je po inštalácii v Blízkosti Masarykovho nádražia (nominovaným v rámci Českej ceny za architektúru 2019) už druhou realizáciou na území hlavného mesta. Aj v tomto prípade sú jednotlivé prevádzky sústredené do modulov, ktoré sú špecificky upravené pre prevádzku malých reštaurácií, barov a predajní. Po ukončení prevádzky sa počíta s ich opätovným využitím.
Architektonický koncept
Market sa nachádza v susedstve objektov, ktoré patria medzi hodnotné príklady pražskej architektúry 20. storočia. Projekt nadväzuje na prítomné vrstvy. Analýza histórie lokality bola preto nevyhnutnou súčasťou tvorivého procesu. Až donedávna bol pozemok využívaný ako parkovisko a servisný vchod, ukrytý medzi bývalou tržnicou a smíchovským Národným domom. Pôvodne sa na tomto mieste nachádzala botanická záhrada a vonkajšia reštaurácia, vymedzená pravouhlým rastrom stromov. Celé okolie s parkovými plochami a jednoduchým prístupom k vltavskému nábrežiu bývalo vyhľadávaným miestom pre rekreáciu. Práve botanická záhrada dominovala celej štvrti.
Odtiaľ pramení idea oživiť bohatú, verejne prístupnú zeleň, ktorá je plynulo napojená na frekventovanú Malú Stranu a spadá do dochádzkovej vzdialenosti Miluničovho Tancujúceho domu. Architekti zároveň ctia intímne proporcie a mierku verejných pasáží, typických pre pražské ulice. Ústredným prvkom návrhu sa pre letné obdobie prevádzky stal plytký bazén, nad ktorým sa skláňa historická fasáda odrážajúca sa vo vodnej ploche. Prácu s vodným elementom si Chybík+Krištof vyskúšali už pri svojom návrhu ocenenom na Expe v Miláne pred štyrmi rokmi, alebo aj v areáli vizovickej firmy KOMA MODULAR. Prvok je integrovaný do vyvýšenej drevenej terasy, ktorá umožňuje bezbariérový prístup pre kočíky a invalidné vozíky.
Moduly opláštené vlnitým hliníkovým plechom zapadajú do pestrej kulisy pozadia a navyše hravo reflektujú fasádu Národného domu (podobne ako hladina vodnej plochy). Do dvora sa vrátila zeleň, ktorá je určujúcim prvkom celého návrhu. Predajcovia a reštaurácie využívajú celkom 11 modulov. V ich ponuke nájdeme gastronomické špeciality, tankové pivo alebo klasické občerstvenie, zatiaľ čo drevená platforma poskytuje rozmanité možnosti sedenia.
Jednotlivé moduly vyrobila vizovická firma KOMA MODULAR. Projekt Manifesto Market Smíchov je už niekoľkým pokračovaním spolupráce ateliéru Chybík+Krištof a tohto výrobcu modulov, trvajúcej od roku 2011. Projekt prešiel pred zimnou sezónou viacerými zmenami, v novembri bola inštalovaná plátená strecha, šesť priesvitných "iglú" a napokon aj vianočná výzdoba.