Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Železničná doprava je u našich západných susedov na vzostupe. Rekonštrukcia hlavného nádražia čaká Prahu a Brno, aktuálne ňou prešla aj Plzeň. Novú podobu výpravnej budovy navrhol architektonický ateliér A8000 v spolupráci s kolektívom SUDOP PRAHA. Ateliér má bohaté skúsenosti s dopravnými stavbami a podieľal sa aj na nedávnej rekonštrukcii nádražia v Českých Budějoviciach. V Plzni vrátili architekti z A8000 interiéru nádražia architektonickú kvalitu a priniesli život do nevyužitých priestorov. Rekonštrukcia najviac ovplyvnila pohyb cestujúcich. Novinkou je centrálny priestor pokladní, rozšírená obchodná pasáž a reštaurácia priamo na nástupišti, kde si cestujúci môžu pred odchodom dať obed. Farebnosť sa vrátila k pôvodným krémovým a sivým odtieňom. Hlavnú halu doplnila replika pôvodnej historickej dlažby.
Celková rekonštrukcia budovy hlavného nádražia v Plzni sa začala v máji roku 2021. Stavebné práce trvali viac ako tri roky. Celá budova dostala novú strechu aj fasádu.
„Rekonstrukce navázala na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice. Nyní proběhla hlavní celková revitalizace památkově chráněné budovy a jejího okolí. Zrenovované nádraží je obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ hovorí generálny riaditeľ českej Správy železníc Jiří Svoboda.
Najvýraznejšou zmenou v interiéri je horná hala, ktorá získala charakter obchodnej pasáže. Funkcia nádražia sa tak rozšírila podľa aktuálnych trendov na dopravné a obchodné centrum, v ktorom cestujúci trávia čas v priebehu čakania na ďalší vlakový spoj. Obchodné priestory sa rozšírili o 150 m². Neprehliadnuteľné je tiež výrazné presvetlenie hornej haly.
Ateliér A8000 pristúpil k premene interiéru historického nádražia s rešpektom k pôvodnej stavbe. Spomínaný návrat k pôvodnej farebnosti oživil jeho stratenú noblesu. Interiér doplnili odolné sedacie súpravy z liateho corianu. Dlažba je replikou pôvodného historického vzoru.
Zásadnou úpravou prešla centrálna pokladňa a informačné centrum. Cestujúci si môžu zakúpiť lístky všetkých prepravných spoločností na jednom mieste, čo doteraz nebolo možné. Architekti sa usilovali o prehľadnosť a vizuálne zjednotenie priestoru. Centrálnu pokladňu charakterizuje čierny pult s minimalistickým dizajnom. Všetky toalety sú bezbariérové a pre nevidiacich a sluchovo postihnutých sú k dispozícii nové orientačné systémy. Celý priestor je monitorovaný bezpečnostnými kamerami.
„Historické části nádraží jsme renovovali s respektem a nové jsme budovali s použitím moderních materiálů, aby spolu nové a staré bylo ve vzájemné harmonii. Právě takový přístup je nám nejbližší. Největší důraz ale klademe na zjednodušení cesty pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by pro ně měl být nově jednoznačně přehledný a funkční. Dnešní provoz nádražní budovy je totiž poněkud nečitelný a pokladny jsou rozptýlené na několika místech,“ vysvetľuje architekt Pavel Kvintus z ateliéru A8000.
Kľúčovou myšlienkou návrhu je prepojenie nádražia s mestom. Novinkou je reštaurácia s terasou, ktorá oživuje pôvodne nevyužitý priestor za nádražím. Cestujúci si tak môžu vychutnať obed alebo večeru s výhľadom na prichádzajúce a odchádzajúce vlaky. Exteriér s interiérom prepájajú nové celopresklené dvere.
Hlavné nádražie patrí k architektonickým dominantám centrálnej časti Plzne. Budova bola postavená v neorenesančnom a secesnom štýle a slávnostne otvorená v roku 1907. Na rozdiel od väčšiny výpravných budov v Českej republike sa nachádza uprostred koľajiska. Výpravná budova je od roku 2000 pamiatkovo chránená. Celkové náklady na rekonštrukciu dosiahli 40,8 mil.€.
Podklady: PIARISTI
Autor: A8000
Foto: Ondřej Bouška