Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Autorský tím, ktorý pôsobí na Kloknerovom ústave ČVUT v Prahe, sa dlhodobo venuje architektonickým a konštrukčným návrhom mostných konštrukcií z UHPFRC betónu (Lávka Holešovice-Karlín v Prahe, Lávka v Příboře, Lávka cez Dřetovický potok, alebo Lávka v obci Lužec nad Vltavou...).
Nová Štvanická lávka využíva mechanické a technické vlastnosti vysokopevnostného kompozitného materiálu, ktorý umožnil autorom dosiahnuť elementárnu geometrickú formu.
“Jemná prostorová křivka je konstruována jako plynulá cesta vycházející z dynamiky pohybu chodců a cyklistů. Koncepce konstrukce mostu reaguje pokorně na panorama Prahy, na napojení na holešovický a karlínský břeh i na napojení rampou na ostrov Štvanice. Konstrukce nejde do výšky, nebrání chodcům a cyklistům v pohledech na město, vodu a stromy,” popisujú základné tézy konceptu autori.
Mostovku okrem opôr v koncových častiach nesie iba dvojica pilierov v nesplavnom ramene Vltavy a ďalšie dva piliere na okrajoch ostrova Štvanice. Na ostrov voľne schádza rampa, ktorej pôdorysná krivka kopíruje hranu ostrova. Krajné pole konštrukcie klesá kvôli bezbariérovému prepojeniu na strane Holešovic na úroveň chodníka na nábreží. Medzi neobvyklé riešenia patrí možnosť vertikálneho pohybu mostovky v mieste podpery. Hydraulický piestový mechanizmus zaisťuje v prípade potreby vertikálny zdvih pola nad úroveň tisícročnej vody. “Jedná se o zdvih cca o 3 m při pootočení pole kolem převislého konce u prvního pilíře ve Vltavě,” upresňujú autori.
Architektonické stvárnenie mosta využíva vlastnosti betónu s rozptýlenou výstužou (UHPFRC - ultra high performance fibre reinforced concrete). Zvolený materiál umožnil autorom dosiahnuť požadovanú subtílnosť formy a konštrukcie s minimálnym vzopätím. Konštrukčný materiál súčasne tvorí finálnu pohľadovú vrstvu, ktorá sa podľa ich slov približuje lesklému povrchu bieleho mramoru.
Hlavnú nosnú konštrukciu mosta tvorí spojitý nosník s pozdĺžnym predpätím a priečnym rezom v tvare písmena H. Plnostenné bočné parapetné nosníky zvierajú dosku mostovky, ktorú vystužujú priečne rebrá. Segmentovú konštrukciu mosta tvorí celkom 57 prefabrikátov.
Tvaroslovie inžinierskej stavby dotvárajú ornamentálne bronzové madlá s figurálnymi motívmi zvieracích hláv. Prvky, v ktorých je integrované osvetlenie lávky, stvárnil sochár Aleš Hvízdal. Pri vstupe z ostrova Štvanice stojí figurálna socha s názvom Řeka od sochára Jana Hendrycha.
Podklady a fotografie: Alex Shoots Buildings