Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
4. máj 2021
0
808

Lávka cez rieku Lubina, Příbor

Hľadanie hranice subtílnosti formy a konštrukcie.
Lávka cez rieku Lubina, Příbor
Autori: Petr Tej (architekt a mostový inžinier), Marek Blank (architekt), Jan Mourek, architekt a mostový inžinierInvestor: Mesto PříborPlocha pozemku: 456 m²Podlažná plocha: 90 m²Investičný náklad: 560 000 €Návrh: 2016 - 2016Realizácia: 2018 - 2018Adresa: Příbor, Česká republikaPublikované: 4. máj 2021

Autorský tím, ktorý pôsobí na Kloknerovom ústave ČVUT v Prahe, sa dlhodobo venuje architektonickým a konštrukčným návrhom mostných konštrukcií z UHPFRC (Lávka Holešovice-Karlín v Prahe, Lávka v Příboře, Lávka cez Dřetovický potok, alebo Lávka v obci Lužec nad Vltavou...).

Mechanické a technické vlastnosti vysokopevnostného kompozitného materiálu umožnili autorom dosiahnuť elementárnu geometrickú formu, očistenú od všetkého nepodstatného. Na prvý pohľad neviditeľné technické riešenie, vytvorené zopnutím pätice dvojkomorových segmentov, necháva vyniknúť subtílnu konštrukciu bez akejkoľvek podpory, alebo vzopätia. Prefabrikáty zároveň tvoria finálny povrch lávky.

Foto: BoysPlayNice

Realizovaná segmentová konštrukcia je prvá svojho druhu na území republiky. Lávka je navrhnutá ako prostý nosník s rozpätím 35 metrov, ktorý tvoria segmenty s dĺžkou 7,2 m, šírkou 2,5 m a výškou 0,8 m. Zo statického hľadiska má nosná konštrukcia unikátny pomer štíhlosti (výška : dĺžka) = 1 : 44.

Ako konštrukčný materiál bol použitý nový cementový kompozitný materiál UHPFRC (ultra-high performance fiber reinforced concrete) triedy C110 / 130 s rozptýlenou oceľovou výstužou, ktorý bol vyvinutý v Kloknerovom ústave ČVUT v Prahe. Jeho mechanické vlastnosti (pevnosť v tlaku 120-180 MPa, v ťahu a ohybe 20-40 MPa) a spracovateľnosť, vytvárajú priestor pre prácu s novými formami.

Pre zvolený materiál je súčasne zásadná vysoká trvácnosť, násobne prevyšujúca bežný betón. Vďaka svojej odolnosti môže byť povrch konštrukcie priamo pochôdzny, bez dodatočných hydroizolácií a krycích povrchov. 

Objem lávky je odľahčený dvadsiatimi rozmernými polystyrénovými blokmi. Skrytú roštovú konštrukciu tvorí systém vzájomne pôsobiacich pozdĺžnych a priečnych rebier. Segmenty lávky sú pozdĺžne zopnuté predpínacími lanami, vedenými v pozdĺžnych rebrách vnútorného roštu. Predpätie je (netradične pre segmentové konštrukcie) riešené zdvíhanými káblami parabolického priebehu. Na lávke je navrhnutý unikátny systém viacnásobnej ochrany predpínacích lán.

“Most je navržen jako minimalistický objekt z dokonalého materiálu. Nejpodstatnější je sochařská kvalita mostu. Jednoduchá geometrická forma a odstranění všeho nepodstatného umožňuje návštěvníkovi intenzivně vnímat základní obsah tohoto archetypu. Forma mostu je lapidární, most jako kámen položený přes vodu je nejstarší formou mostů. Povrch mostu je ušlechtilý, konstrukce je navržena z lesklého hladkého betonu. Zábradlí je z kruhových nerezových tyčí, madlo je dřevěné, masivní, široké, lakované lodním lakem. Osvětlení mostu pomocí světel v madle zábradlí,” vysvetľujú architektonický koncept autori.

Materiály:

UHPFRC - konštrukcia mostovky
nerezová oceľ - zábradlia
dub - madlo
betón - opory, základy

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Podklady: Linka
Fotografie: BoysPlayNice

Poloha diela

Petr Tej
Marek Blank
Jan Mourek, architekt a mostový inžinier

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím