Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Východočeský Litomyšl sa v posledných rokoch stal v rámci Českej republiky synonymom mesta s kladným vzťahom k súčasnej architektúre. Pre lepšiu predstavu si stačí prelistovať na stránke mesta sprievodcu s takmer tridsiatimi stavbami.
Do “zbierky” kvalitných diel, realizovaných z verejných zdrojov, aktuálne pribudla aj realizácia z dielne pražského kolektívu EHL & KOUMAR ARCHITEKTI. Nová pešia lávka s výťahom nahradila dosluhujúce premostenie. Vzniklo tak bezbariérové spojenie historického centra mesta na jednej strane frekventovanej cesty a mestského úradu a zdravotníckeho strediska na strane druhej.
Nebol by to však Litomyšl, keby sa architekti nechopili príležitosti povýšiť bežnú inžiniersku stavbu na plnohodnotné architektonické dielo. Krytá komunikácia sa zároveň stáva vyhliadkou a novou dominantou - vežou pri pohľade z námestia.
Nová lávka s výťahom, ktorá nahrádza nadchod z roku 1981, zabezpečuje bezbariérové pešie prepojenie Mestského úradu s centrom mesta, pričom prekonáva frekventovanú štvorprúdovú cestu I/35.
Subtílnu oceľovú konštrukciu nesú masívne oceľobetónové piliere. Zvýšený pylón výťahu je umiestnený v osi pôvodného schodiska. Zároveň vytvára novú dominantu - vežu, viditeľnú z námestia v prehľade cez ulicu Ropkova.
Stredný pilier prechádza do nového betónového schodiska, orientovaného v smere cesty k Smetanovmu domu. V západnom predpolí je most uložený na podpere, integrovanej v rámci existujúceho oporného múru.
Statický systém zváranej oceľovej konštrukcie tvorí spojitý nosník s dvoma poliami a previsnutými koncami. Nosný systém pozostáva z dvoch hlavných Vierendelových nosníkov, spojených priečnikmi.
Opakovanie štvorcového prierezu v pozdĺžnom smere vytvára trojrozmerný Vierendelov nosník. Spodný a vrchný povrch tvorí oceľová mostovka a strecha. Priestorový modul 3,07 x 3,07 x 3,07 sa opakakuje aj v oceľoobetónových konštrukciách pilierov.
Konštrukčné riešenie využíva valcované HEB profily, doplnené o navarené platne štvorcového tvaru 220 x 220 mm. Oceľovú konštrukciu lávky dopĺňa zábradlie s nerezovým madlom a pletivom.
Vďaka zvolenej konštrukcii vznikla lávka so zastrešeným profilom, ktorá poskytuje komfort aj v prípade nepriazne počasia. Zároveň ponúka atraktívny priechod medzi korunami stromov cez rieku Loučná a výhľad na mesto.
Jednoduchý charakter stavby oživuje grafika Ivany Šrámkovej na vstupoch do výťahu a zadnej stene pylónu.
Podklady: Ehl & Koumar Architekti
Foto: Tomáš Souček