Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Východočeský Litomyšl sa v posledných rokoch stal v rámci Českej republiky synonymom mesta s kladným vzťahom k súčasnej architektúre. Pre lepšiu predstavu si stačí prelistovať na stránke mesta sprievodcu s takmer tridsiatimi stavbami.
Do “zbierky” kvalitných diel, realizovaných z verejných zdrojov, aktuálne pribudla aj realizácia z dielne pražského kolektívu EHL & KOUMAR ARCHITEKTI. Nová pešia lávka s výťahom nahradila dosluhujúce premostenie. Vzniklo tak bezbariérové spojenie historického centra mesta na jednej strane frekventovanej cesty a mestského úradu a zdravotníckeho strediska na strane druhej.
Nebol by to však Litomyšl, keby sa architekti nechopili príležitosti povýšiť bežnú inžiniersku stavbu na plnohodnotné architektonické dielo. Krytá komunikácia sa zároveň stáva vyhliadkou a novou dominantou - vežou pri pohľade z námestia.
Nová lávka s výťahom, ktorá nahrádza nadchod z roku 1981, zabezpečuje bezbariérové pešie prepojenie Mestského úradu s centrom mesta, pričom prekonáva frekventovanú štvorprúdovú cestu I/35.
Subtílnu oceľovú konštrukciu nesú masívne oceľobetónové piliere. Zvýšený pylón výťahu je umiestnený v osi pôvodného schodiska. Zároveň vytvára novú dominantu - vežu, viditeľnú z námestia v prehľade cez ulicu Ropkova.
Stredný pilier prechádza do nového betónového schodiska, orientovaného v smere cesty k Smetanovmu domu. V západnom predpolí je most uložený na podpere, integrovanej v rámci existujúceho oporného múru.
Statický systém zváranej oceľovej konštrukcie tvorí spojitý nosník s dvoma poliami a previsnutými koncami. Nosný systém pozostáva z dvoch hlavných Vierendelových nosníkov, spojených priečnikmi.
Opakovanie štvorcového prierezu v pozdĺžnom smere vytvára trojrozmerný Vierendelov nosník. Spodný a vrchný povrch tvorí oceľová mostovka a strecha. Priestorový modul 3,07 x 3,07 x 3,07 sa opakakuje aj v oceľoobetónových konštrukciách pilierov.
Konštrukčné riešenie využíva valcované HEB profily, doplnené o navarené platne štvorcového tvaru 220 x 220 mm. Oceľovú konštrukciu lávky dopĺňa zábradlie s nerezovým madlom a pletivom.
Vďaka zvolenej konštrukcii vznikla lávka so zastrešeným profilom, ktorá poskytuje komfort aj v prípade nepriazne počasia. Zároveň ponúka atraktívny priechod medzi korunami stromov cez rieku Loučná a výhľad na mesto.
Jednoduchý charakter stavby oživuje grafika Ivany Šrámkovej na vstupoch do výťahu a zadnej stene pylónu.
Podklady: Ehl & Koumar Architekti
Foto: Tomáš Souček