Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Podľa návrhu pražského ateliéru ov-a (Opočenský Valouch architekti) dokončila v priebehu minulého roka Vysoká škola chemicko-technologická konverziu bývalej uhoľne. Priestor v jednom z vnútroblokov budovy "A", ktorá bola postavená v roku 1936 podľa návrhu architekta Antonína Engela slúži ako nová predášková sála. Ďalšie hľadanie skrytého potenciálu v dobovom školskom areáli vyústilo do vyzvanej architektonickej súťaže na premostenie dvojice Engelových klasicizujúcich budov. So zadaním sa opäť najlepšie vysporiadal ateliér ov-a. Rok po dokončení spomínanej konverzie pribudli v univerzitnom areáli nové premostenia, ktoré otvárajú novú perspektívu na ceste labyrintom vnútorných chodieb.
Dvojica subtílnych premostení prepája budovy v miestach, na ktorých s nimi počítal aj pôvodný Engelov návrh. Navrhovanú masívnu murovanú konštrukciu, stojacu na pilieroch a klenbách však vystriedala hi-tech oceľová konštrukcia.
V roku 2017 vypísala VŠCHT vyzvanú architektonickú súťaž, s cieľom dokončiť pôvodnú myšlienku a prepojiť obe budovy VŠCHT do jedného celku. Z troch vyzvaných súťažiacich (ov-a, Projektil architekti, Karel Thér) určila porota ako víťazný návrh pražského ateliéru ov-a. “Budovy jsou propojeny lehkými prosklenými můstky krystalického tvaru. Prostorová mřížka ocelových trubek působí jako napnutá mezi budovami. Mřížka spojuje obdélník se šestiúhelníkem, který odkazuje ke světu organické chemie – benzenovému jádru,” opísali víťazný návrh architekti.
Zrkadlová geometria lávok, vklinených medzi klasicizujúce budovy, vytvára dynamickú kompozíciu. Premostenia sa stávajú novým symbolom VŠCHT, ktorý podľa slov autorov symbolizuje dynamický vnútorný svet chemicko-technologickej univerzity, ktorý plynie za múrmi pôvodných budov ČVUT.
Konštrukciu oboch lávok tvorí prostý nosník, uložený na dva železobetónové piliere, prisadené k fasádam pôvodných budov. Piliere sú obložené soklovými kameňom a opticky zjednotené s fasádou budovy. Diagonály oceľovej konštrukcie slúžia ako vzpery a tiahla, ktoré vynášajú mostovku. Konštrukcia je zasklená tepelne izolačným dvojsklom so štrukturálnymi spojmi. Plný strop lávky stužuje konštrukciu a bráni jej nadmernému prehrievaniu. Podlaha s betónovou vrstvou tlmí kmitanie konštrukcie. Lávky z oboch strán uzatvárajú automatické posuvné dvere.
Železobetónové piliere sú votknuté do historických fasád v mieste pôvodných vystúpených pilastrov. Piliere sú založené pri päte objektov na základovej roznášacej doske, doplnenej o mikropilóty.
Rozpon 24 metrov prekonávajú lávky bez podpory. Návrh eliminoval dodatočné zásahy do komunikácie chodníkov a inžinierskych sietí, výluku dopravy obmedzil na niekoľko hodín.
Oceľová konštrukcia lávky bola na miesto dopravená v celku. Transport si vyžiadal zdvihnutie trakčného vedenia, v nočných hodinách tak došlo k výluke električkovej dopravy na ulici Evropská. Po transporte na miesto bola konštrukcia za pomoci mobilného žeriavu s nosnosťou 40 ton osadená počas niekoľkých hodín.
Autor: ov-a (Opočenský Valouch architekti)
Podklady: Linka
Fotografie: BoysPlayNice