Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Lávka odliata z tenkostenného, miestami len tri centimetre hrubého vysokopevnostného betónu.
S Ondřejom Císlerom na projekte spolupracoval Petr Tej z Kloknerovho ústavu ČVUT v Prahe. Vedúci oddelenia mechaniky bol garatom statického riešenia, materiálovej technológie aj procesu výroby.
Na východnom predmestí Kladna bola minulý rok dokončená lávka vedúca cez Dřetovický potok. Drobná stavba v časti Vrapice je súčasťou pešej trasy vedúcej zo sídla na cintorín."Lávka je koncipována ve vyšším smyslu jako magický portál mezi světem živým a mrtvých, či jako numinózní objekt z Vesmírné odysey," vysvetľuje architektonický koncept Ondřej Císler.
Mostné teleso je vyhotovené z vysokopevnostného mrazuvzdorného UHPC betónu triedy C 110 / 130 s rozptýlenou výstužou. Architektonický návrh skúma hranice ľahkosti a subtílnosti konštrukcie. "Výtvarně je založen na uhrančivosti černého, technologicky extrémně vyspělého materiálu," dodáva Císler. Konštrukčné riešenie na rozpon 10 m so vzopätím 0,4 m vhodne využíva zakrivenie geometrie lávky v dvoch osiach. Stabilizuje konštrukciu v oboch hlavných smeroch a umožňuje jednoduché zavetrenie zábradlia lávky. Priečny profil má šírku 1,5 m. Subtílna konštrukcia lávky obmedzila objem spotrebovaného materiálu na 1,4 m3, hmotnosť celej stavby je približne 3,5 tony.
Počas overovania vlastností konštrukcie a technológie odlievania vznikol prototyp, ktorý bol podrobený záťažovým skúškam. Materiál je farbený v hmote, povrchovo patinovaný leptaním a v kľúčových detailoch ručne dobrusovaný.
Protiváhu k high-tech architektúre lávky tvorí socha s názvom "Strážca" z dielne sochára Jana Hendrycha. Profesor Hendrych je okrem iného odborníkom na barokovú sochu umiestnenú v kontexte mosta a krajiny a jej plastickú modeláciu. Socha vychádza z pôvodných barokových predobrazov (napríklad Ján Nepomucký), umiestnených do komponovanej krajiny a dopĺňa celkovú priestorovú kompozíciu mosta.
Ťažiskovou kompozičnou témou je tiež koncepcia mosta ako sokla či priestorového kontextu pre sochu. Socha je vyhotovená z materiálu analogického k materiálu lávky.
Podklady: Aoc architekti