Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
9. apríl 2021
0
651

Lávka cez Vltavu, Lužec nad Vltavou

Hi-tech inžinierske riešenie ako dôležitá súčasť estetiky stavby.
Lávka cez Vltavu, Lužec nad Vltavou
Autori: Petr Tej (architekt a mostový inžinier), Marek Blank (architekt), Jan Mourek, architekt a mostový inžinierInvestor: Obec Lužec nad Vltavou, starosta Patrik RolloInvestičný náklad: 1,9 mil. €Návrh: 2015 - 2017Realizácia: 2017 - 2020Adresa: Lužec nad Vltavou, Česká republikaPublikované: 10. apríl 2021

Autorský tím, ktorý pôsobí na Kloknerovom ústave ČVUT v Prahe, sa dlhodobo venuje architektonickým a konštrukčným návrhom mostných konštrukcií z UHPFRC (Lávka Holešovice-Karlín v Prahe, Lávka v Příboře, alebo Lávka cez Dřetovický potok...).

Aktuálna realizácia pešej a cyklistickej lávky cez Vltavu zaujme neobvyklým technickým riešením, kedy je mostovka zostavená priamo z pochôdznych prefabrikátov. Sofistikované technické riešenie necháva vyniknúť subtílnu konštrukciu a čistý detail bez ďalších povrchových vrstiev.

Foto: BoysPlayNice

Lužec nad Vltavou je obec neďaleko Mělníka v malebnej lužnej krajine Vltavy. Od roku 1907, kedy bol vybudovaný laterálny kanál medzi obcami Hořín a Vraňany, je jedinou obcou v Českej republike, ktorá leží celým svojím územím na ostrove (oblasť je zároveň najväčším vltavským ostrovom).

Lávka vedie cez nesplavný tok rieky, medzi obcami Lužec nad Vltavou a Bukol. Cez rieku prechádza diaľková severo-južná cyklotrasa EuroVelo 7, vedúca zo Švédska na Sicíliu.

Architektonický návrh stavia na ľahkosti a subtílnosti konštrukcie, ktorú umožňil dosiahnuť vysokopevnostný betón s rozptýlenou oceľovou výstužou UHPFRC (ultra-high performance fibre reinforced concrete).

Foto: BoysPlayNice

Lávka je koncipovaná ako zavesená konštrukcia s jedným pylónom a dvoma poľami rozpätí 30 + 100 m. Hlavné pole prekračuje úsek rieky so šírkou 70 m. Štyridsaťmetorvý oceľový pylón pôsobí, spolu s blízkou kostolnou vežou, ako výrazná dominanta v rovinatej krajine. Mostovka, vedená vo vertikálnom oblúku s polomerom 77 m, je zostavená priamo z pochôdznych UHPFRC prefabrikátov. Závesy tvorí 17 párov uzamknutých oceľových lán. Mostovka bola nad brehy montovaná na pevnej skruži, časť nad riekou sa montovala letmo. Mostovku zopína dvojica voľných káblov.

Sivá farebná schéma zjednocuje a "dematerializuje" všetky prvky konštrukcie. Začleneniu inžinierskej stavby do krajiny pomáha novo vysadená dubová alej, pozdĺž cesty na Bukolskej strane. Duby v budúcnosti dorastú do výšky pylónu.

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Podklady: Linka
Fotografie: BoysPlayNice

Poloha diela

Petr Tej
Marek Blank
Jan Mourek, architekt a mostový inžinier

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím