Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Študentskú súťaž vyhlásila spoločnosť J&T REAL ESTATE (JTRE), developer Eurovea City a Nového Lida, v spolupráci so Stavebnou fakultou a Fakultou architektúry a dizajnu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a Katedrou architektonickej tvorby Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Zúčastnené školy súhlasili s tým, aby sa zapojili aj študenti z Technickej univerzity v Košiciach a Českého vysokého učení technického v Prahe, ktorí o súťaž prejavili záujem na základe zverejnených informácií v médiách.
Myšlienka vybudovať v Bratislave peší most nadväzuje na prepojenie novej časti centra mesta s plánovanou výstavbou na pravom brehu Dunaja (Eurovea City a Nové Lido). "Študenti mali možnosť vyskúšať si zadanie komplexného inžinierskeho a architektonického diela v reálnom prostredí Bratislavy v tímovej spolupráci," charakterizuje súťaž odborná porota.
Po vyhlásení súťaže v januári tohto roka sa prihlásilo 57 študentov tvoriacich 37 riešiteľských tímov. V marci sa všetci prihlásení študenti zúčastnili na online workshope vedenom projektovým tímom Nového Lida. K termínu odovzdania napokon prišlo 18 súťažných návrhov, ktoré hodnotila pätnásťčlenná odborná porota zložená zo zástupcov mesta, mestských častí Petržalka, Ružinov a Staré Mesto, vyhlasovateľa a zúčastnených škôl, architektov, urbanistov a odborníkov na dopravné stavby.
Porota sa po diskusii na dvoch online zasadnutiach rozhodla udeliť tri rovnocenné ocenenia na základe celkového hodnotenia návrhu. Odráža to rôznorodý prístup študentov k typu konštrukcie mosta a rozdielny spôsob ako pôsobí najmä v kontexte existujúceho verejného priestoru námestia M. R. Štefánika.
„V súťaži sa objavili dva druhy prístupov: veľmi reálny, so zodpovedným statickým riešením a snahou o komplexný architektonicko-inžiniersky návrh a výrazné koncepčné návrhy súvisiace s otázkami, ktoré neboli priamo v zadaní – umiestnenia a typu premostenia ako propeler, neviditeľný most, tunel alebo ostrovy,“ píše sa v hodnotení poroty, ktorá uprednostnila reálne návrhy
s komplexným technickým riešením na základe súťažného zadania.
Ocenené návrhy a ich hodnotenie:
Návrh č. 7 – Karmen Kovačičová, Martin Ščigulinský, Stavebná fakulta STU
Visutý most s oceľovou mostovkou a betónovými pylónmi predstavuje staticky klasické riešenie tohto typu nosnej konštrukcie s definovaným pôsobením síl. Most je riešený symetricky v rámci celkovej dĺžky. Návrh kvalitne komunikuje s architektúrou budov na strane Eurovey a potenciálne aj na strane Nového Lida, rešpektuje a dotvára priestor pred sochou M. R. Štefánika a leva, ktoré pylón opticky rámuje. Navrhovaný most je vhodne zasadený do prostredia, s kvalitným riešením napojenia na obe územia a rytmicky sa dopĺňa s existujúcimi bratislavskými mostami.
Návrh č. 22 – Matouš Pluhař, Ondřej Pecháček, Fakulta architektury, ČVUT Praha
Betónová lávka je riešená ako spojitý štvorkomorový nosník premenlivého prierezu s využitím overenej technológie letmej betonáže. Návrh je „primeraný“ v najlepšom zmysle slova. Primerane kreatívny, primerane zasadený do prostredia, primerane inovátorský, primerane komunikujúci s okolím, primerane jedinečný. Jasné riešenie rešpektuje základné priestorové danosti územia. Prináša progresívne využitie ultravysokopevnostného betónu, vyznačuje sa tvarovým minimalizmom s prvkami „sochárskeho“ riešenia tvarovania mostného piliera a mostovky. Návrh výborne reaguje na fakt, že pešia lávka v tejto polohe vybočuje zo súčasného rytmu bratislavských mostov. Na blízkosť Mosta Apollo a Starého mosta reaguje subtílnosťou, jednoduchosťou a precíznosťou a veľmi dobre tak zapadá do nábrežnej siluety.
Návrh č. 29 – Michal Križo, Fakulta architektúry a dizajnu STU
Priehradová konštrukcia so štyrmi poliami premenlivej výšky, ktoré nad podperami v toku vytvárajú oblúky. Kvalitný návrh pôsobí zaujímavo vďaka výraznej ale nie mohutnej oceľovej hlavnej časti nosnej konštrukcie a podporuje využitie mosta ako pobytovej oddychovej zóny. Prináša vyvážené realizovateľné riešenie a rešpektuje priestorové pomery okolia sochy M. R. Štefánika na námestí v Eurovei. Subtílna priehradová konštrukcia vhodne dopĺňa siluetu bratislavských mostov.
Ostatné súťažné návrhy:
Návrh č. 1 - SvF STU: Lukáš Bačkády, Adam Hronský, Gergely Horváth
Návrh č. 2 - SvF STU: Bc. Michal Kázsmér, Bc. Michal Šveda
Návrh č. 4 - FAD STU: Bc. Hermína Mikešová
Návrh č. 6 - FAD STU: Podolcová Simona
Návrh č. 9 - SvF STU: Bc. Roman Herda, Ing. Jakub Takács, Bc. Adam Boškovič
Návrh č. 10 - VŠVU: Filip Orság
Návrh č. 12 - SvF STU: Bc. Kristína Doubková, Bc. Daniel Beutelhauser, Bc. Roman Červenka
Návrh č. 13 - TU Košice: Bc. Kristian Nebehaj
Návrh č. 16 - VŠVU: Lukáš Mráz, Bruno Pella
Návrh č. 18 - VŠVU: Nora Naddourová, Šimon Trančik
Návrh č. 19 - VŠVU: Šimon Trančik, Nora Naddourová
Návrh č. 21 - VŠVU: Mária Kostolníková
Návrh č. 25 - FAD STU: Máté Asbóth, Jozef Borák
Návrh č. 38 - VŠVU: Nikola Bodnárová
Návrh č. 39 - VŠVU: Matej Kováčik
Komentár poroty:
Spoločnosť J&T Real Estate, a.s. vyhlásila študentskú ideovú súťaž na Promenádny most cez Dunaj. Európsky veľtok patrí k najvýznamnejším symbolom Bratislavy a mesto sa historicky rozvíjalo na jeho ľavom brehu takmer v priamom kontakte s riekou. Dotyk mesta a ľudí s Dunajom sa zvýraznil vybudovaním promenády v centre Eurovea. Myšlienka vybudovať v Bratislave prvý peší most nadväzuje na plánovaný rozvoj centra mesta aj na pravom brehu Dunaja. Promenádny most má byť nielen spojnicou medzi dvomi novými časťami centra mesta – Eurovea City a Nové Lido, ale zároveň aj samostatne fungujúcim pobytovým verejným priestorom ponúkajúcim panoramatické výhľady na mesto priamo z Dunaja.
Cieľom študentskej súťaže je hľadať ideový a kreatívny prístup a originalitu návrhu mostu integrujúceho nové časti centra mesta na oboch brehoch Dunaja, ktorý prepojí nielen verejné priestory zastavaného územia, ale aj jeho oddychové zelené nábrežia. Umožní tak otvorenie diskusie o možnostiach osadenia pešieho mosta do prostredia a kontextu rozvíjajúceho sa moderného centra Bratislavy. Pre študentov ide o možnosť vyskúšať si zadanie komplexného inžinierskeho a architektonického diela v reálnom prostredí Bratislavy v tímovej spolupráci.
V súťaži sa objavili dva druhy prístupov: veľmi reálny, so zodpovedným statickým riešením a snahou o komplexný architektonicko-inžiniersky návrh a výrazné koncepčné návrhy súvisiace s otázkami, ktoré neboli priamo v zadaní – umiestnenia a typu premostenia ako propeler, neviditeľný most, tunel alebo ostrovy. Porota uprednostnila reálne návrhy s komplexným technickým riešením.
Súťaž otvorila aj diskusiu o potrebe podrobnejšieho overenia vhodnosti polohy mostného prepojenia v osi SND – socha M. R. Štefánika, a to z hľadiska vnímania sochy a celého priestoru pred SND z rieky a najmä z protiľahlého nábrežia, s ohľadom na pôvodný zámer autorov SND a s ohľadom na zámer umiestnenia sochy a využívania jej pietneho predpolia s výhľadom na druhý breh. V tomto zmysle súťaž priniesla aj podnet excentrickej polohy mosta alebo z hodnotenia vylúčené návrhy na propeler alebo tunel popod rieku.
Jednokolová architektonicko-konštrukčná ideová súťaž bola určená pre študentov Fakulty architektúry a dizajnu STU, Stavebnej fakulty STU a Katedry architektonickej tvorby VŠVU, ktoré súťaž spoluorganizovali. Záujem však prejavili aj študenti z Technickej univerzity v Košiciach a ČVUT v Prahe, ktorých prihlášky boli po súhlase spolupracujúcich škôl akceptované. Do súťaže sa prihlásilo 37 riešiteľských tímov tvorených spolu 57 študentkami a študentmi. Súťažné návrhy spracovali nad rámec študijných povinností. Vzhľadom na dosah pandémie na študijný proces napokon k termínu odovzdania prišlo 18 návrhov, ktoré porota posudzovala na dvoch online zasadnutiach.
Podľa súťažných podmienok mali byť súťažné návrhy ocenené v kategóriách Celkový koncepčný návrh, Architektonické stvárnenie návrhu, Technické riešenie premostenia – v každej jeden najlepší návrh. Porota však mohla rozhodnúť o inom rozložení cien. Výsledkom diskusie bolo rozhodnutie poroty udeliť ocenenia trom súťažným návrhom na základe celkového zhodnotenia návrhu bez určenia poradia. Členovia poroty sa zhodli, že pri komplexnom architektonickom a konštrukčnom diele akým je most, nie je možné a vhodné oddeliť a zvlášť hodnotiť architektonické stvárnenie a technické riešenie. Rovnocenné ocenenie troch návrhov zas odráža rôznorodý prístup študentov k typu konštrukcie mosta a rozdielny spôsob ako pôsobí najmä v kontexte existujúceho verejného priestoru na ľavom brehu Dunaja – socha a námestie M. R. Štefánika. Všetky tri ocenené návrhy sa vyznačovali aj presvedčivou prezentáciou.