Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
12. júl 2021
0
3389

Študentská súťaž Promenádny most cez Dunaj – výsledky

18 súťažných návrhov prinieslo rôzne pohľady na to, ako by mohlo fungovať a vyzerať pešie prepojenie bratislavských nábreží.
Študentská súťaž Promenádny most cez Dunaj – výsledky

Študentskú súťaž vyhlásila spoločnosť J&T REAL ESTATE (JTRE), developer Eurovea City a Nového Lida, v spolupráci so Stavebnou fakultou a Fakultou architektúry a dizajnu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a Katedrou architektonickej tvorby Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Zúčastnené školy súhlasili s tým, aby sa zapojili aj študenti z Technickej univerzity v Košiciach a Českého vysokého učení technického v Prahe, ktorí o súťaž prejavili záujem na základe zverejnených informácií v médiách.

Myšlienka vybudovať v Bratislave peší most nadväzuje na prepojenie novej časti centra mesta s plánovanou výstavbou na pravom brehu Dunaja (Eurovea City a Nové Lido). "Študenti mali možnosť vyskúšať si zadanie komplexného inžinierskeho a architektonického diela v reálnom prostredí Bratislavy v tímovej spolupráci," charakterizuje súťaž odborná porota.

Po vyhlásení súťaže v januári tohto roka sa prihlásilo 57 študentov tvoriacich 37 riešiteľských tímov. V marci sa všetci prihlásení študenti zúčastnili na online workshope vedenom projektovým tímom Nového Lida. K termínu odovzdania napokon prišlo 18 súťažných návrhov, ktoré hodnotila pätnásťčlenná odborná porota zložená zo zástupcov mesta, mestských častí Petržalka, Ružinov a Staré Mesto, vyhlasovateľa a zúčastnených škôl, architektov, urbanistov a odborníkov na dopravné stavby. 

Porota sa po diskusii na dvoch online zasadnutiach rozhodla udeliť tri rovnocenné ocenenia na základe celkového hodnotenia návrhu. Odráža to rôznorodý prístup študentov k typu konštrukcie mosta  a rozdielny spôsob ako pôsobí najmä v kontexte existujúceho verejného priestoru námestia M. R. Štefánika.

„V súťaži sa objavili dva druhy prístupov: veľmi reálny, so zodpovedným statickým riešením a snahou o komplexný architektonicko-inžiniersky návrh a výrazné koncepčné návrhy súvisiace s otázkami, ktoré neboli priamo v zadaní – umiestnenia a typu premostenia ako propeler, neviditeľný most, tunel alebo ostrovy,“ píše sa v hodnotení poroty, ktorá uprednostnila reálne návrhy
s komplexným technickým riešením na základe súťažného zadania.


Ocenené návrhy a ich hodnotenie:

Návrh č. 7 – Karmen Kovačičová, Martin Ščigulinský, Stavebná fakulta STU

Visutý most s oceľovou mostovkou a betónovými pylónmi predstavuje staticky klasické riešenie tohto typu nosnej konštrukcie s definovaným pôsobením síl. Most je riešený symetricky v rámci celkovej dĺžky. Návrh kvalitne komunikuje s architektúrou budov na strane Eurovey a potenciálne aj na strane Nového Lida, rešpektuje a dotvára priestor pred sochou M. R. Štefánika a leva, ktoré pylón opticky rámuje. Navrhovaný most je vhodne zasadený do prostredia, s kvalitným riešením napojenia na obe územia a rytmicky sa dopĺňa s existujúcimi bratislavskými mostami.

 

Návrh č. 22 – Matouš Pluhař, Ondřej Pecháček, Fakulta architektury, ČVUT Praha

Betónová lávka je riešená ako spojitý štvorkomorový nosník premenlivého prierezu s využitím overenej technológie letmej betonáže. Návrh je „primeraný“ v najlepšom zmysle slova. Primerane kreatívny, primerane zasadený do prostredia, primerane inovátorský, primerane komunikujúci s okolím, primerane jedinečný. Jasné riešenie rešpektuje základné priestorové danosti územia. Prináša progresívne využitie ultravysokopevnostného betónu, vyznačuje sa tvarovým minimalizmom s prvkami „sochárskeho“ riešenia tvarovania mostného piliera a mostovky. Návrh výborne reaguje na fakt, že pešia lávka v tejto polohe vybočuje zo súčasného rytmu bratislavských mostov. Na blízkosť Mosta Apollo a Starého mosta reaguje subtílnosťou, jednoduchosťou a precíznosťou a veľmi dobre tak zapadá do nábrežnej siluety.

 

Návrh č. 29 – Michal Križo, Fakulta architektúry a dizajnu STU

Priehradová konštrukcia so štyrmi poliami premenlivej výšky, ktoré nad podperami v toku vytvárajú oblúky. Kvalitný návrh pôsobí zaujímavo vďaka výraznej ale nie mohutnej oceľovej hlavnej časti nosnej konštrukcie a podporuje využitie mosta ako pobytovej oddychovej zóny. Prináša vyvážené realizovateľné riešenie a rešpektuje priestorové pomery okolia sochy M. R. Štefánika na námestí v Eurovei. Subtílna priehradová konštrukcia vhodne dopĺňa siluetu bratislavských mostov.

 

Ostatné súťažné návrhy:

Návrh č. 1 - SvF STU: Lukáš Bačkády, Adam Hronský, Gergely Horváth

 

Návrh č. 2 - SvF STU: Bc. Michal Kázsmér, Bc. Michal Šveda

 

Návrh č. 4 - FAD STU: Bc. Hermína Mikešová

 

Návrh č. 6 - FAD STU: Podolcová Simona

 

Návrh č. 9 - SvF STU: Bc. Roman Herda, Ing. Jakub Takács, Bc. Adam Boškovič

 

Návrh č. 10 - VŠVU: Filip Orság

 

Návrh č. 12 - SvF STU: Bc. Kristína Doubková, Bc. Daniel Beutelhauser, Bc. Roman Červenka

 

Návrh č. 13 - TU Košice: Bc. Kristian Nebehaj

 

Návrh č. 16 - VŠVU: Lukáš Mráz, Bruno Pella

Návrh č. 18 - VŠVU: Nora Naddourová, Šimon Trančik

 

Návrh č. 19 - VŠVU: Šimon Trančik, Nora Naddourová

 

Návrh č. 21 - VŠVU: Mária Kostolníková

 

Návrh č. 25 - FAD STU: Máté Asbóth, Jozef Borák

 

Návrh č. 38 - VŠVU: Nikola Bodnárová 

 

Návrh č. 39 - VŠVU: Matej Kováčik

Komentár poroty:

Spoločnosť J&T Real Estate, a.s. vyhlásila študentskú ideovú súťaž na Promenádny most cez Dunaj. Európsky veľtok patrí k najvýznamnejším symbolom Bratislavy a mesto sa historicky rozvíjalo na jeho ľavom brehu takmer v priamom kontakte s riekou. Dotyk mesta a ľudí s Dunajom sa zvýraznil vybudovaním promenády v centre Eurovea. Myšlienka vybudovať v Bratislave prvý peší most nadväzuje na plánovaný rozvoj centra mesta aj na pravom brehu Dunaja. Promenádny most má byť nielen spojnicou medzi dvomi novými časťami centra mesta – Eurovea City a Nové Lido, ale zároveň aj samostatne fungujúcim pobytovým verejným priestorom ponúkajúcim panoramatické výhľady na mesto priamo z Dunaja.

Cieľom študentskej súťaže je hľadať ideový a kreatívny prístup a originalitu návrhu mostu integrujúceho nové časti centra mesta na oboch brehoch Dunaja, ktorý prepojí nielen verejné priestory zastavaného územia, ale aj jeho oddychové zelené nábrežia. Umožní tak otvorenie diskusie o možnostiach osadenia pešieho mosta do prostredia a kontextu rozvíjajúceho sa moderného centra Bratislavy. Pre študentov ide o možnosť vyskúšať si zadanie komplexného inžinierskeho a architektonického diela v reálnom prostredí Bratislavy v tímovej spolupráci.

V súťaži sa objavili dva druhy prístupov: veľmi reálny, so zodpovedným statickým riešením a snahou o komplexný architektonicko-inžiniersky návrh a výrazné koncepčné návrhy súvisiace s otázkami, ktoré neboli priamo v zadaní – umiestnenia a typu premostenia ako propeler, neviditeľný most, tunel alebo ostrovy. Porota uprednostnila reálne návrhy s komplexným technickým riešením.

Súťaž otvorila aj diskusiu o potrebe podrobnejšieho overenia vhodnosti polohy mostného prepojenia v osi SND – socha M. R. Štefánika, a to z hľadiska vnímania sochy a celého priestoru pred SND z rieky a najmä z protiľahlého nábrežia, s ohľadom na pôvodný zámer autorov SND a s ohľadom na zámer umiestnenia sochy a využívania jej pietneho predpolia s výhľadom na druhý breh. V tomto zmysle súťaž priniesla aj podnet excentrickej polohy mosta alebo z hodnotenia vylúčené návrhy na propeler alebo tunel popod rieku.

Jednokolová architektonicko-konštrukčná ideová súťaž bola určená pre študentov Fakulty architektúry a dizajnu STU, Stavebnej fakulty STU a Katedry architektonickej tvorby VŠVU, ktoré súťaž spoluorganizovali. Záujem však prejavili aj študenti z Technickej univerzity v Košiciach a ČVUT v Prahe, ktorých prihlášky boli po súhlase spolupracujúcich škôl akceptované. Do súťaže sa prihlásilo 37 riešiteľských tímov tvorených spolu 57 študentkami a študentmi. Súťažné návrhy spracovali nad rámec študijných povinností. Vzhľadom na dosah pandémie na študijný proces napokon k termínu odovzdania prišlo 18 návrhov, ktoré porota posudzovala na dvoch online zasadnutiach.

Podľa súťažných podmienok mali byť súťažné návrhy ocenené v kategóriách Celkový koncepčný návrh, Architektonické stvárnenie návrhu, Technické riešenie premostenia – v každej jeden najlepší návrh. Porota však mohla rozhodnúť o inom rozložení cien. Výsledkom diskusie bolo rozhodnutie poroty udeliť ocenenia trom súťažným návrhom na základe celkového zhodnotenia návrhu bez určenia poradia. Členovia poroty sa zhodli, že pri komplexnom architektonickom a konštrukčnom diele akým je most, nie je možné a vhodné oddeliť a zvlášť hodnotiť architektonické stvárnenie a technické riešenie. Rovnocenné ocenenie troch návrhov zas odráža rôznorodý prístup študentov k typu konštrukcie mosta a rozdielny spôsob ako pôsobí najmä v kontexte existujúceho verejného priestoru na ľavom brehu Dunaja – socha a námestie M. R. Štefánika. Všetky tri ocenené návrhy sa vyznačovali aj presvedčivou prezentáciou.

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím