Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Študentskú súťaž vyhlásila spoločnosť J&T REAL ESTATE (JTRE), developer Eurovea City a Nového Lida, v spolupráci so Stavebnou fakultou a Fakultou architektúry a dizajnu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a Katedrou architektonickej tvorby Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Zúčastnené školy súhlasili s tým, aby sa zapojili aj študenti z Technickej univerzity v Košiciach a Českého vysokého učení technického v Prahe, ktorí o súťaž prejavili záujem na základe zverejnených informácií v médiách.
Myšlienka vybudovať v Bratislave peší most nadväzuje na prepojenie novej časti centra mesta s plánovanou výstavbou na pravom brehu Dunaja (Eurovea City a Nové Lido). "Študenti mali možnosť vyskúšať si zadanie komplexného inžinierskeho a architektonického diela v reálnom prostredí Bratislavy v tímovej spolupráci," charakterizuje súťaž odborná porota.
Po vyhlásení súťaže v januári tohto roka sa prihlásilo 57 študentov tvoriacich 37 riešiteľských tímov. V marci sa všetci prihlásení študenti zúčastnili na online workshope vedenom projektovým tímom Nového Lida. K termínu odovzdania napokon prišlo 18 súťažných návrhov, ktoré hodnotila pätnásťčlenná odborná porota zložená zo zástupcov mesta, mestských častí Petržalka, Ružinov a Staré Mesto, vyhlasovateľa a zúčastnených škôl, architektov, urbanistov a odborníkov na dopravné stavby.
Porota sa po diskusii na dvoch online zasadnutiach rozhodla udeliť tri rovnocenné ocenenia na základe celkového hodnotenia návrhu. Odráža to rôznorodý prístup študentov k typu konštrukcie mosta a rozdielny spôsob ako pôsobí najmä v kontexte existujúceho verejného priestoru námestia M. R. Štefánika.
„V súťaži sa objavili dva druhy prístupov: veľmi reálny, so zodpovedným statickým riešením a snahou o komplexný architektonicko-inžiniersky návrh a výrazné koncepčné návrhy súvisiace s otázkami, ktoré neboli priamo v zadaní – umiestnenia a typu premostenia ako propeler, neviditeľný most, tunel alebo ostrovy,“ píše sa v hodnotení poroty, ktorá uprednostnila reálne návrhy
s komplexným technickým riešením na základe súťažného zadania.
Ocenené návrhy a ich hodnotenie:
Návrh č. 7 – Karmen Kovačičová, Martin Ščigulinský, Stavebná fakulta STU
Visutý most s oceľovou mostovkou a betónovými pylónmi predstavuje staticky klasické riešenie tohto typu nosnej konštrukcie s definovaným pôsobením síl. Most je riešený symetricky v rámci celkovej dĺžky. Návrh kvalitne komunikuje s architektúrou budov na strane Eurovey a potenciálne aj na strane Nového Lida, rešpektuje a dotvára priestor pred sochou M. R. Štefánika a leva, ktoré pylón opticky rámuje. Navrhovaný most je vhodne zasadený do prostredia, s kvalitným riešením napojenia na obe územia a rytmicky sa dopĺňa s existujúcimi bratislavskými mostami.
Návrh č. 22 – Matouš Pluhař, Ondřej Pecháček, Fakulta architektury, ČVUT Praha
Betónová lávka je riešená ako spojitý štvorkomorový nosník premenlivého prierezu s využitím overenej technológie letmej betonáže. Návrh je „primeraný“ v najlepšom zmysle slova. Primerane kreatívny, primerane zasadený do prostredia, primerane inovátorský, primerane komunikujúci s okolím, primerane jedinečný. Jasné riešenie rešpektuje základné priestorové danosti územia. Prináša progresívne využitie ultravysokopevnostného betónu, vyznačuje sa tvarovým minimalizmom s prvkami „sochárskeho“ riešenia tvarovania mostného piliera a mostovky. Návrh výborne reaguje na fakt, že pešia lávka v tejto polohe vybočuje zo súčasného rytmu bratislavských mostov. Na blízkosť Mosta Apollo a Starého mosta reaguje subtílnosťou, jednoduchosťou a precíznosťou a veľmi dobre tak zapadá do nábrežnej siluety.
Návrh č. 29 – Michal Križo, Fakulta architektúry a dizajnu STU
Priehradová konštrukcia so štyrmi poliami premenlivej výšky, ktoré nad podperami v toku vytvárajú oblúky. Kvalitný návrh pôsobí zaujímavo vďaka výraznej ale nie mohutnej oceľovej hlavnej časti nosnej konštrukcie a podporuje využitie mosta ako pobytovej oddychovej zóny. Prináša vyvážené realizovateľné riešenie a rešpektuje priestorové pomery okolia sochy M. R. Štefánika na námestí v Eurovei. Subtílna priehradová konštrukcia vhodne dopĺňa siluetu bratislavských mostov.
Ostatné súťažné návrhy:
Návrh č. 1 - SvF STU: Lukáš Bačkády, Adam Hronský, Gergely Horváth
Návrh č. 2 - SvF STU: Bc. Michal Kázsmér, Bc. Michal Šveda
Návrh č. 4 - FAD STU: Bc. Hermína Mikešová
Návrh č. 6 - FAD STU: Podolcová Simona
Návrh č. 9 - SvF STU: Bc. Roman Herda, Ing. Jakub Takács, Bc. Adam Boškovič
Návrh č. 10 - VŠVU: Filip Orság
Návrh č. 12 - SvF STU: Bc. Kristína Doubková, Bc. Daniel Beutelhauser, Bc. Roman Červenka
Návrh č. 13 - TU Košice: Bc. Kristian Nebehaj
Návrh č. 16 - VŠVU: Lukáš Mráz, Bruno Pella
Návrh č. 18 - VŠVU: Nora Naddourová, Šimon Trančik
Návrh č. 19 - VŠVU: Šimon Trančik, Nora Naddourová
Návrh č. 21 - VŠVU: Mária Kostolníková
Návrh č. 25 - FAD STU: Máté Asbóth, Jozef Borák
Návrh č. 38 - VŠVU: Nikola Bodnárová
Návrh č. 39 - VŠVU: Matej Kováčik
Komentár poroty:
Spoločnosť J&T Real Estate, a.s. vyhlásila študentskú ideovú súťaž na Promenádny most cez Dunaj. Európsky veľtok patrí k najvýznamnejším symbolom Bratislavy a mesto sa historicky rozvíjalo na jeho ľavom brehu takmer v priamom kontakte s riekou. Dotyk mesta a ľudí s Dunajom sa zvýraznil vybudovaním promenády v centre Eurovea. Myšlienka vybudovať v Bratislave prvý peší most nadväzuje na plánovaný rozvoj centra mesta aj na pravom brehu Dunaja. Promenádny most má byť nielen spojnicou medzi dvomi novými časťami centra mesta – Eurovea City a Nové Lido, ale zároveň aj samostatne fungujúcim pobytovým verejným priestorom ponúkajúcim panoramatické výhľady na mesto priamo z Dunaja.
Cieľom študentskej súťaže je hľadať ideový a kreatívny prístup a originalitu návrhu mostu integrujúceho nové časti centra mesta na oboch brehoch Dunaja, ktorý prepojí nielen verejné priestory zastavaného územia, ale aj jeho oddychové zelené nábrežia. Umožní tak otvorenie diskusie o možnostiach osadenia pešieho mosta do prostredia a kontextu rozvíjajúceho sa moderného centra Bratislavy. Pre študentov ide o možnosť vyskúšať si zadanie komplexného inžinierskeho a architektonického diela v reálnom prostredí Bratislavy v tímovej spolupráci.
V súťaži sa objavili dva druhy prístupov: veľmi reálny, so zodpovedným statickým riešením a snahou o komplexný architektonicko-inžiniersky návrh a výrazné koncepčné návrhy súvisiace s otázkami, ktoré neboli priamo v zadaní – umiestnenia a typu premostenia ako propeler, neviditeľný most, tunel alebo ostrovy. Porota uprednostnila reálne návrhy s komplexným technickým riešením.
Súťaž otvorila aj diskusiu o potrebe podrobnejšieho overenia vhodnosti polohy mostného prepojenia v osi SND – socha M. R. Štefánika, a to z hľadiska vnímania sochy a celého priestoru pred SND z rieky a najmä z protiľahlého nábrežia, s ohľadom na pôvodný zámer autorov SND a s ohľadom na zámer umiestnenia sochy a využívania jej pietneho predpolia s výhľadom na druhý breh. V tomto zmysle súťaž priniesla aj podnet excentrickej polohy mosta alebo z hodnotenia vylúčené návrhy na propeler alebo tunel popod rieku.
Jednokolová architektonicko-konštrukčná ideová súťaž bola určená pre študentov Fakulty architektúry a dizajnu STU, Stavebnej fakulty STU a Katedry architektonickej tvorby VŠVU, ktoré súťaž spoluorganizovali. Záujem však prejavili aj študenti z Technickej univerzity v Košiciach a ČVUT v Prahe, ktorých prihlášky boli po súhlase spolupracujúcich škôl akceptované. Do súťaže sa prihlásilo 37 riešiteľských tímov tvorených spolu 57 študentkami a študentmi. Súťažné návrhy spracovali nad rámec študijných povinností. Vzhľadom na dosah pandémie na študijný proces napokon k termínu odovzdania prišlo 18 návrhov, ktoré porota posudzovala na dvoch online zasadnutiach.
Podľa súťažných podmienok mali byť súťažné návrhy ocenené v kategóriách Celkový koncepčný návrh, Architektonické stvárnenie návrhu, Technické riešenie premostenia – v každej jeden najlepší návrh. Porota však mohla rozhodnúť o inom rozložení cien. Výsledkom diskusie bolo rozhodnutie poroty udeliť ocenenia trom súťažným návrhom na základe celkového zhodnotenia návrhu bez určenia poradia. Členovia poroty sa zhodli, že pri komplexnom architektonickom a konštrukčnom diele akým je most, nie je možné a vhodné oddeliť a zvlášť hodnotiť architektonické stvárnenie a technické riešenie. Rovnocenné ocenenie troch návrhov zas odráža rôznorodý prístup študentov k typu konštrukcie mosta a rozdielny spôsob ako pôsobí najmä v kontexte existujúceho verejného priestoru na ľavom brehu Dunaja – socha a námestie M. R. Štefánika. Všetky tri ocenené návrhy sa vyznačovali aj presvedčivou prezentáciou.