Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Citlivá práca s prírodným kontextom. Doplnenie infraštruktúry do krajiny. Reverzibilná drobná architektúra rozširujúca vybavenosť lokality. Niekedy naozaj netreba veľa. Minimum zásahov do historického a prírodného kontextu, eliminovanie "tvrdých povrchov". Napriek tomu obohacujúca a funkčná intervencia. Projekt ateliéru AŽ Projekt vznikol v úzkej spolupráci z pamiatkarmi.
Viac povedia autori:
Možnosť vstúpiť do jedného z najvzácnejších území bohatého na viaceré významné kultúrnohistorické vrstvy sme prijali s bázňou. Rešpektovanie útlej stavby kostola sv. Margity Antiochijskej a v teréne sotva viditeľných dún Veľkomoravskej cesty, nás potrápilo hľadaním citlivých a neinvazívnych riešení. Princíp k archeológii ďalšej intaktnej vrstvy, odstrániteľného nánosu, vzišiel zo spoločných debát s pamiatkarmi. Areál sa tak od okolia odlišuje náznakovo - len občas kosenou lúčnou zeleňou, vlniacim sa chodníkom Veľkomoravskej cesty, barokovou alejou, dvomi “položenými” vyhliadkami a lávkou... Dvojicu významných nálezísk - slovenské Kopčany a české Mikulčice spája pešia lávka cez rieku Morava. K nej smeruje trasa zo špeciálneho pieskového asfaltu.
Pamiatky Veľkej Moravy - Slovanské hradisko v Mikulčiciach a kostol sv. Margity Antiochijskej v Kopčanoch, sú výnimočným svedectvom o kultúre Veľkomoravskej ríše. Úroveň vtedajšieho staviteľstva dokladá práve kostol sv. Margity Antiochijskej, ležiaci na slovenskej strane, ktorý je jedinou doteraz identifikovanou zachovanou stavbou Veľkomoravskej ríše. Na slovenskej strane bolo územie vyhlásené za pamiatkovú zónu. Mikulčicko - kopčianska aglomerácia je v súčasnosti v procese prípravy na návrh zápisu do zoznamu svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.
Architekti z ateliéru AŽ Projekt riešili infraštruktúru náleziska, severne až severozápadne od obce Kopčany. Súčasťou projektu bola výstavba lávky cez Tvrdonický kanál a dobudovanie prístupových komunikácií a chodníkov na slovenskej strane. Prvá časť vedie od hrádze na rieke Morava (neďaleko prístaviska Kopčany) po lávku cez Tvrdonický kanál. Spevnený povrch slúži ako cyklistická a pešia komunikácia.
Časť s názvom Veľkomoravská cesta vedie od lávky, cez Tvrdonický kanál, až po koniec úseku. Komunikácia má povrch z nestmeleného materiálu a slúži výlučne pre chodcov.
Baroková cesta vedie od “Kačenárne” po Veľkomoravskú cestu, na ktorú sa napája jej ďalší úsek. Nespevnená komunikácia slúži pre peších, cyklistov a dopravnú obsluhu priľahlého územia.
Súčasťou projektu je prízemná lávka - vyhliadka. Vrátane prístupového chodníka, oddychovej a informačnej zóny - ktorá slúži na prepojenie cyklochodníka vedúceho z hrádze rieky Moravy s Archeoparkom Kopčany. Súčasne reguluje prístup návštevníkov na hranicu lokality Archeoparku.
Lávka slúži na prepojenie prístupových komunikácií a cyklochodníka vedúceho z hrádze rieky s peším chodníkom vedeným v pravdepodobnej trase bývalej “Veľkomoravskej cesty“ na území Archeoparku Kopčany.
Obrusná vrstva cyklochodníku je realizovaná z materiálu BITUCLAIR s použitím syntetického priehľadného spojiva a farebného prírodného kameniva. Riešenie bez pigmentov zabezpečuje stálu farebnosť cyklotrás a podčiarkuje spätosť stavebných prvkov s prírodou a pôvodným rázom krajiny.
Podklady: AŽ Projekt