Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Spoločnosť Milt nielen sleduje súčasné trendy, ale aktívne prispieva aj k ich tvorbe.
V roku 2017 vyhlásila mestská rada súťaž s cieľom znížiť neúnosnú dopravnú situáciu na existujúcich mostoch cez Dunaj, ktorých denná vyťaženosť dosahuje 600 000 áut. Nový most by mal odbremeniť premávku o 40 000 automobilov denne. Ide o prvú medzinárodnú súťaž na návrh mosta v moderných dejinách Maďarska.
Zo 17 predložených návrhov zíťazil spoločný projekt ateiérov UNStudio a BuroHappold Engineering. Prvý z menovaných je okrem iného autorom známeho Erasmovho mosta v Rotterdame. Rukopis holandského ateliéru je zrejmý aj pri budapeštianskom projekte.
V odôvodnení poroty sa píše: “Silueta dvojpylónového mosta je elegantná, subtílna, najlepšie dotvára panorámu mesta. Návrh patrí medzi staticky a finančne najefektívnejšie riešenia. Lesklý biely náter spolu so systémom osvetlenia pylónov a mostovky korunujú elegantný večerný pohľad. Silným momentom je riešenie peších nástupov a rozptylových priestorov na oboch brehoch Dunaja, ktoré môže podporiť rozšírenie jadra Budapešti v južnom smere.”
Na zlúčenom druhom mieste sa so svojimi návrhmi umiestnili spojené tímy architektov:
- Leonhardt, Andrä und Partner, Zaha Hadid Architects, Werner Consult a Smoltzcyk & Partner
- Lavigne & Chéron Architects, Bureau d'Etude Greisch, Közlekedés Consulting Engineers a Geovil
Porota tiež udelila odmenu trom návrhom:
- Knight Architects and Ove Arup & Partners
- SpeciálTerv, Pipenbaher Inzenirji a Bright Field Studios
- Pont-TERV design office
P.S.: Ani v susednom Maďarsku to s architektonickými súťažami na také stavby, ako sú mosty nebolo v minulosti slávne. Z tohto príkladu je však zrejmé, že situácia sa zmenila. O to viac zamrzí, že na Slovensku sa takéto významné verejné stavby stále zadávajú tak, ako sme mali možnosť zažiť v Bratislave. Nehľadá sa otvorene najlepšie a najinvenčnejšie riešenie. Most je nielen technickým, ale aj kultúrnym fenoménom, ktorý sa dlhodobo podieľa na obraze mesta / sídla / verejného priestoru. Architekti si dnes môžu zmerať sily v susednej Českej republike napr. TU, alebo onedlho v zaujímavej pripravovanej súťaži takisto cez Labe TU, a možno takto sa pripraviť na časy, keď sa podmienky pre zdravé súťaženie zlepšia aj u nás.
P.P.S.: Avšak aj súťaže musia byť pripravené korektne - aby to nedopadlo tak ako v prípade, o ktorom sme informovali nedávno.
Výsledok súťaže v Budapešti môže byť celkom poučný. Víťazný návrh predstavujeme podrobnejšie:
Plánovaný päťstometrový most má preklenúť Dunaj štyrmi jazdnými pruhmi, koľajou pre električku, pešími a cyklistickými trasami (vo víťaznom návrhu koncipovanými naozaj veľkoryso). Zavesená konštrukcia mostovky zabezpečuje minimum prekážok vo výhľade na panorámu mesta. Mesto očakáva, že dopracovanie projektu môže trvať 2 až 3 roky.
“Pre nás bola kľúčová práca s terénom, urbánnym kontextom a jeho budúcou víziou. Bolo pre nás dôležité aby most nebol pohľadovou bariérou. Či už pri pohľade na mesto z brehu alebo z mostovky. Preto sme navrhli subtílnu konštrukciu s najväčším rozponom 220 metrov. Most s podobným konštrukčným riešením zatiaľ v meste nestojí, preto má potenciál stať sa výrazným orientačným bodom. Oceľový plášť mosta natretý lesklou farbou odráža meniacu sa atmosféru mesta, pomáha splynúť s pulzujúcim životom metropoly,” vysvetľuje Ben van Berkel, zakladateľ holandského ateliéru UNStudio.
Podklady: UNStudio, Buro Happold Engineering