Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Prácu predstavujeme s autorským textom:
Transformácia železničného mosta v Trenčíne, ktorý má v novonavrhovanej urbanistickej štruktúre pretransformovať svoje využitie výlučne pre peších a cyklistov s možnosťou oddychu a rekreácie. Nový most spája dve funkčne odlišné urbanistické štruktúry. Pri návrhu som sa snažila rešpektovať a zachovať panorámu mesta a zároveň zanechať pôvodný industriálny charakter stavby.
Idea
Kedže sa pobytový most nachádza na reprezentatívnom priestore, venovala som veľkú pozornosť celkovému výrazu a hmotového riešenia. V koncepte urbanistického riešenia sa pokúšam o vytvorenie zeleného pásu, ktorý prechádza od parku M. R. Štefánika až na druhý breh rieky Váh. Táto trasa má v budúcnosti slúžiť ako hlavný peší ťah mesta. Pobytový most sa stáva ústredným prvkom konceptu ponúkajúci oddych a rekreáciu v spojení s riekou Váh.
Vývoj
Konštrukčné riešenie mosta ponúka široký záber hmotových riešení. V návrhu som sa snažila nájsť vyvážený pomer medzi jeho priechodnosťou a hmotami jednotlivých prevádzok, ktoré vypĺňajú konštrukciu. Z kompozičného hľadiska je vertikálny akcent vyhliadky situovaný bližšie k centu mesta. Kompozíciu dopĺňajú jednoduché hmoty menších prevádzok.
Architektonické riešenie
Industriálnu podstatu železničného mosta som sa snažila zachovať aj v novom výraze stavby. Oceľová konštrukcia je doplnená drevom a presklenou fasádou. V severnej časti mosta je navrhnutá komunikácia, ktorá umožňuje plynulý prechod medzi oboma brehmi rieky. Kedže je most súčasťou navrhovanej Vážskej vodnej cesty, no svojim konštrukčným riešením nespĺňal výškový gabarit plavebného koridoru, rozhodla som sa túto časť mosta nahradiť zdvíhacou lávkou s oceľovou nosnou konštrukciou.
Južná strana mosta je v čo najväčšej miere venovaná oddychovým a športovým zónami. Most je z vodnou plochou prepojený vysunutou komunikáciou, ktorá vedie na drevené móla. Pod mostom sú okrem vodných aktivít navrhnuté aj zóny pre mládež a deti. Street zóna ponúka skatepark, streetballové ihrisko, parkour zónu a lezeckú stenu. Pre najmenších sú navrhnuté detské ihriská s pieskoviskom. Z tejto úrovne je sprístupnená aj požičovňa lodičiek.
Prevádzkovo je most rozdelený do dvoch častí. Prvá, kompozične dominantná, ponúka priestory zamerané na turizmus. Vertikálny objekt je rozdelený do troch podlaží. Vstupná hala a infocentrom sú prepojené s dvojpodlažnou kaviarňou. V severnej sa nachádzajú hygienické priestory sklady zásobovania. Na druhom podlaží je situované zázemie zamestnancov pre reštauráciu spolu so skladovými priestormi. Komunikácia medzi zázemím a kuchyňou je riešená vertikálne - schodiskom, tak isto zásobovanie reštaurácie je za pomoci výťahov. Najvyššie podlažie vypĺňajú priestory reštaurácie, ktorá ponúka výhľad na mesto a Trenčiansky hrad.
Druhá časť ponúka športovo-oddychové a relaxačné zóny. V tejto časti sú vertikálne prepojené nielen úrovne mosta, ale aj priestory pod mostom. V prvej úrovni sa nachádza vstup do vertikálnej komunikácie s výťahom. Na druhom podlaží sa nachádza klubovňa. Na úrovni tretieho podlažia sú zelené plochy, ktoré sú určené pre exteriérové aktivity, v náväznosti na sezónny pult s občerstvením. Všetky úrovne sú navrhnuté bezbariérovo. v interiéri za pomoci výťahov, v exteriéri pomocou rámp.
Fotografie modelu:
Podklady: Jana Nagyová