Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Popart, minimimalizmus a kultivovaný architektonický prejav. Hoci zadanie je jednoduché, účelové a autori pracujú so surovými materiálmi, priznanými v ich “nahej” podstate, nezľavujú vo svojich architektonických nárokoch. Naopak, je evidentné, že nič nie je náhodné a každý detail je premyslený. Kreativita a jednoduchosť sa nevylučujú. Výsledok je vždy vizitkou schopností tvorcov (a v realizácii samozrejme aj technickej “gramotnosti” realizátorov).
Abstraktne poňatá fasáda zároveň funguje ako reklamný pútač na firmu samotnú. Jednoduchou úpravou interiéru vznikol aj nový flexibilný showroom, v ktorom sú prezentované jednotlivé segmenty výroby v špecifických, tematicky ladených prostrediach.
Vinohrady sú jedným z posledných sídlisk postavených v Brne v polovici osemdesiatych rokov minulého storočia. Samotný autosalón vznikol v deväťdesiatych rokoch a je súčasťou línie komerčných budov lemujúcich štvorprúdovú ulicu Žarošická, ktoré však do územia nevnášajú žiadnu kvalitu. Pôvodný stav objektu bol technicky aj morálne zastaraný a po formálnej stránke nezodpovedal potrebám spoločnosti. Vzhľadom na to, že išlo o dočasnú investíciu v režime prenájmu a že firma už priestory využívala, riešenie muselo byť lacné a rýchle. Zadanie znelo jasne: „Udělejte to levně, ideálně zadarmo,“ spomínajú architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof.
Investor patrí medzi popredných českých dodávateľov kancelárskeho, školského a kovového nábytku. Voľba materiálu, ktorý s vynaložením minimálnych finančných prostriedkov a s maximálnym efektom zhodnotí pôvodný objekt, preto logicky smerovala do výroby. Bez väčších zásahov do exteriéru je stavba obložená jednotným produktom - plastovým sedadlom v čiernej farbe v cene zhruba 80 Kč/kus. Tým vzniká abstraktné textúra, ktorá bez ďalších reklamných prvkov jasne vypovedá o tom, čo sa deje vo vnútri. „Jedná se o základní formu interiérové židle, kterou investor standardně dovává, s tím rozdílem, že jako materiál byl použit černý granulát pro venkovní použití – je tedy odolný proti vlivům počasí, zejména UV záření.“ popisujú architekti. Jednotlivé sedáky sú upevnené na konštrukciu z oceľových profilov ukotvených na fasádu. V prípade mechanického poškodenia je možné konkrétny kus ľahko vymeniť za nový, tiež čistenie fasády je možné vykonávať jednoducho - raz až dvakrát do roka wapkou.
Druhou rovinou návrhu je interiér, ktorý pozostáva z dvoch častí: showroomu a kancelárií so zázemím pre zamestnancov. Vnútro stavby bolo kompletne očistené, prezentačný priestor showroomu, ktorý vznikol zväčšením pôvodnej vstupnej haly v centre dispozície, je vymedzený polykarbonátovými priečkami, podlaha je zjednotená bielou stierkou, na strope je ponechaný pohľadový betón a všetky nové inštalácie sú vedené po povrchu. Do takto abstrahovaného priestoru sú vložené tri kruhové galérie reprezentujúce tri odlišné segmenty výroby - školský nábytok, kancelársky nábytok a dizajnové výrobky. Kruhové výrezy sú vymedzené bielymi textilnými závesmi na celú výšku priestoru, ktoré je možné podľa potreby uzavrieť. Interiéry kruhových výrezov predstavujú tri odlišné prostredia, kde je materiál podlahy a spôsob osvetlenia zvolený tak, aby zodpovedal prostrediu, pre ktoré je nábytok určený. Medzipriestory je možné vypĺňať rôznymi solitérmi, možno ich využívať ako konferenčné miestnosti. Celý priestor funguje na princípe galérie, ktorú je možné jednoduchým spôsobom prispôsobovať aktuálnym potrebám. Kancelárie pre zamestnancov sú situované po obvode stavby.