Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Meď v architektúre - výsledky súťaže

Európsky inštitút medi ocenil najlepšie európske realizácie využívajúce meď aj jej zliatiny.
Diskusia
Red 428.11.2017
11080+22
Meď v architektúre - výsledky súťaže

Osemnáste súťažné bienále vyzdvihuje meď a jej zliatiny v kontexte kvalitnej súčasnej architektúry. Prehliadka má za cieľ poukázať na estetické aj technické kvality tohto materiálu. Meď ako stavebný materiál zažíva vo svete pozvoľnú renesanciu, ktorá je spojená s presadzovaním princípov udržateľného navrhovania. Zaujímavým faktorom je aj estetická stránka, kedy starnutie materiálu nie je celkom predvídateľné - rovnako ako počasie, ktoré je za neustále zmeny materiálu zodpovedné. 

V porote sa stretli architekti ocenení v predchádzajúcom ročníku súťaže: Ebbe Waehrens (BBP ARKITEKTER, Kodaň), Maxime Enrico (LAN, Paríž), Ville Hara (Avanto Architects, Helsinki) a Craig Casci (GRID Architects, Londýn). Víťazné projekty boli vyberané z 35 prihlásených diel. Zastúpené boli takmer všetky typologické druhy - od veľkých verejných stavieb až po interiéry.

Jednohlasnou voľbou poroty sa víťazom stala výšková budova Maersk Tower v Kodani, projekt ateliéru C.F. Møller. Výrazná dominanta panorámy Kodane, je novým centrom univerzitného kampusu. Architektonické riešenie má pôvod v otvorenej súťažii. Poznávacím znakom projektu sú kontinuálne zakrivené pásy zvislých medených slnolamov. Vonkajší vzhľad stavby vstupuje do dialógu s existujúcim univerzitným komplexom a s mestskou zástavbou, kde prevládajú na priečeliach lícové tehly. Fasáda je horizontálne členená na polia s výškou jedného podlažia. Tieto polia sú ďalej rozčlenené takmer troma tisíckami vertikálnych medených lamiel. Meď bola pre túto realizáciu zvolená ako bezúdržbový a recyklovateľný materiál. V jej prospech hrala tradícia medených striech v meste.

Dielo sme predstavili tu.

1596
Youtube
Maersk Tower
Maersk TowerFoto: Adam Mork
Maersk Tower
Maersk TowerFoto: Adam Mork
Maersk Tower
Maersk TowerFoto: Adam Mork

 

V tomto roku boli ocenené aj dve dopravné stavby. Zdanlivo nepodstatné technické objekty sú príkladom, že ak je dielo premyslené a kvalitné, môže prispieť významným spôsobom ku kultúrnemu obrazu krajiny. Realtívne drahé materiálové riešenie sa javí v dlhodobom horizonte ako viac než opodstatnené.

Prvým z projektov je dopravné centrum vo fínskom Lahti, projekt JKMM Architects. Dopravné centrum Lahti sa nachádza v centre mesta, kde sa stretávajú rôzne druhy verejnej dopravy. Územie v blízkosti železnice, kde sa Dopravné centrum nachádza, bolo nedávno predmetom architektonickej súťaže. Na základe jej výsledkov bude plocha zastavaná novými obytnými a kancelárskymi budovami. Ústredným objektom sa stal nový dopravný terminál. Porota ocenila prínos kvalitnej architektúry a materiálu vo verejnom priestore, s dôrazom na posilnenie zážitku z cestovania.

Dielo sme predstavili tu.

463
Youtube
Dopravné centrum, Lahti
Dopravné centrum, Lahti Foto: Mika Huisman

 

Druhou ocenenou dopravnou stavbou sa stala dvojica vstupných portálov Bosruckého tunela v Rakúsku, dielo ateliéru Petra Riepla. Stavby vznikli na základe architektonickej súťaže. Premyslené architektonické riešenie je pre projekty tohto druhu relatívne neobvyklé. Projekt sa zaraďuje k stavbám oslavujúcim dopravnú infraštruktúru. Precedensy možno nájsť v architektúre portálov železničných tunelov 19. storočia, projekt reaguje na dramatickú polohu objektu v krajine.

Ako leitmotív návrhu slúži materiál. Rad zásten je vyrobený z dierovaných mosadzných kaziet. Panely sú profilované a usporiadané tak, aby odrážali vertikalitu okolia a čiastočne prekrývali budovy i zariadenia potrebné na prevádzku a zabezpečenie tunelov. Rytmus vertikálnych mosadzných zásten podčiarkuje zážitok cestujúcich, ktorí sa približujú a vchádzajú priamo do stavby smerom na dramatickú “letiacu strechu” vstupnej a výstupnej galérie, pôsobiacou ako prechodný priestor medzi tunelom a exteriérom.

Tento prístup odľahčuje technický charakter stavieb a ich komplexnosť. Mosadz bola zvolená pre svoju dlhú životnosť a odolnosť. Materiál je odolný voči posypovej soli. Trvácnosť povrchov bola overená simuláciou korózneho procesu pri expozícii materiálu po dobu 30 rokov.

 Dielo sme predstavili tu.

679
Youtube
Bosrucký Tunel
Bosrucký TunelFoto: Otto Hainzl

 

Víťazom ceny verejnosti sa stal medený pavilón, ktorý patrí k obnovenému vodojemu z 19. storočia v centre Vroclavi a nesie názov Hydropolis.

Nový objekt slúži ako výstavný priestor. Historická, technická, pamiatkovo chránená budova sa novým, moderným spôsobom posunula do polohy kultúrnej inštitúcie a vzdelávacieho centra. Múzeum je centrom ekologickej výchovy. Vzdelávanie sa tu odohráva hravou formou. 

Medená fasáda bola v prípade vlhkého prostredia racionálnou voľbou. Fasády sú opláštené hladkým a dierovaným medeným plechom. Na vnútorných povrchoch bola použitá predoxidovaná meď.

Dielo sme predstavili tu.

685
Youtube
Hydropolis
HydropolisFoto: Michal Lagoda
1095
Youtube

Brožúru s víťazmi 18. ročníka súťaže Európska meď v architektúre nájdete v prílohe:

Súvisiace články

Vložené
28. november 2017
0
1108
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím