Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
29. júl 2017
0
1416

Vjazd do Bosruckého tunela, Bosruck, Rakúsko

Dielo, ktoré môže byť príkladom, ako by sa malo pristupovať aj k utilitárnym dopravným stavbám. V Rakúsku je to už niekoľko rokov bežná prax. Aj zdanlivo nepodstatné projekty, ako vjazd do tunela, sa riešia na základe architektonických súťaží - ako diela nielen technické, ale ako diela podieľajúce sa významným spôsobom na kultúrnom obraze krajiny.
Vjazd do Bosruckého tunela, Bosruck, Rakúsko
Autori: Peter Riepl, Gabriele RieplNávrh: 2012 - 2014Realizácia: 2014 - 2015Adresa: Bosruck, RakúskoPublikované: 30. júl 2017

Jedným z najdôležitejších spojení do juhovýchodnej Európy je pre Rakúšanov 5,5 km dlhý Bosrucký tunel, prechádzajúcej Ennstalskými Alpami a spájajúci Horné Rakúsko so Štajerskom. Pôvodný obojsmerný cestný tunel bol zrekonštruovaný a vedľa neho vyrástol západný tubus. Teraz je súčasťou diaľnice A9 Pyhrn a prejde ním cca 18 000 vozidiel denne.

Situácia - severný portál
Situácia - severný portálAutor: Riepl Riepl Architekten
Situácia - južný portál
Situácia - južný portálAutor: Riepl Riepl Architekten

Pôsobivá dopravná stavba je na oboch stranách ukončená novými portálovými konštrukciami, ktoré boli realizované na základe víťazného súťažného návrhu architekta Petera Riepla. Premyslené architektonické riešenie je pre projekty tohto druhu relatívne neobvyklé. Projekt sa zaraďuje k stavbám oslavujúcim dopravnú infraštruktúru. Precedensy možno nájsť v architektúre portálov železničných tunelov 19. storočia.

V meste Bosruck nájdeme viacero príkladov kvalitnej architektúry zrealizovanej v posledných rokoch. V tomto prípade slúži ako leitmotív návrhu materiál. Rad zásten je vyrobený z dierovaných mosadzných kaziet. Panely sú profilované a usporiadané tak, aby odrážali vertikalitu okolia a čiastočne prekrývali budovy a zariadenia potrebné na prevádzku a zabezpečenie tunelov. Rytmy vertikálnych mosadzných zásten podčiarkujú zážitok cestujúcich, ktorí sa približujú a vchádzajú priamo do stavby a dramatickú “letiacu strechu” vstupnej a výstupnej galérie, pôsobiacou ako prechodný priestor medzi tunelom a exteriérom.

Tento prístup odľahčuje technický charakter stavieb a ich komplexnosť. Mosadz bola zvolená pre svoju dlhú životnosť a odolnosť. Materiál je odolný voči posypovej soli. Trvácnosť povrchov bola overená simuláciou korózneho procesu pri expozícii materiálu po dobu 30 rokov.

Poloha diela

Peter Riepl
Gabriele Riepl

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím