Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Na základe jej výsledkov bude plocha zastavaná novými obytnými a kancelárskymi priestormi. Ústredným objektom je dopravný terminál, ktorý sa projektoval predvlani, a tohto roku sa otvoril.
Prinášame aktuálnu informáciu o tom, ako vyzerá centrum teraz v zime po dokončení. A možno ešte zaujímavejší bude výsledok po dlhodobejšom užívaní, keď sa čerstvá meď bude meniť na zelenú a patinovanú. Je nepochybne zaujímavé pozorovať tento proces prirodzeného starnutia objektov a ich "dozrievania".
Dopravné centrum spája diaľkové železničné siete s miestnymi autobusovými linkami. Nad Vesijärvenkatu, v tesnej blízkosti vlakovej stanice, bude vybudovaná mostovka. Tu bude umiestnený nový prístrešok terminálu pre medzimestské autobusy. Stará autobusová stanica sa už nebude používať a spoločne s okolitou oblasťou bude prebudovaná na novú mestskú štvrť Ranta-Kartano.
Železničná stanica v Lahti je stará, historicky významná budova. Pretože nový prístrešok terminálu bude čiastočne pred budovou stanice, podlieha veľmi prísnym požiadavkám, týkajúcich sa jeho vplyvu na vzhľad mesta. Konštrukcia prístrešku terminálu iniciuje dialóg medzi novým a starým. Jednoduchý, plastike podobný tvar prístrešku zahŕňa históriu tejto oblasti. Hranaté piliere sú rovnobežné s nástupišťami a sú sklonené v zvislej rovine.
Okrem prístrešku terminálu zahŕňa Dopravné centrum výťahové veže, podporné stavby, prístrešky autobusovej zastávky a obklady aj osvetlenie nového priestoru pod mostovkou. Tieto prvky, starostlivo navrhnuté a umiestnené, vedú užívateľa pri pohybe po rôznych podlažiach nového Dopravného centra. Spoločne tvoria stavbu, v ktorej je jasná a jednoduchá orientácia aj napriek tomu, že je umiestnená v zložitom prostredí. Stavba tiež spĺňa ďalšie požiadavky na bezbariérovosť Dopravného centra.
Z hľadiska mestského prostredia poskytuje Dopravné centrum vysokú kvalitu a súdržný vizuálny dojem. Hlavnými materiálmi sú meď, sklo a hliník. Uniformné povrchové materiály zjednocujú celú oblasť. Strecha a stĺpy sú obložené perforovanou meďou.
Výťahová veža vedľa prístrešku terminálu používa v oboch vonkajších stenách aj nosných konštrukciách sklo. Jadrom výťahovej veže je výťahová šachta, krytá meďou a medeným drôteným pletivom. Ide o elegantné doplnenie masívnej siluety prístrešku. Dve ďalšie výťahové veže sa nachádzajú v severnej časti areálu. Spoločne s medenými opornými stenami a zábradlím mosta vytvárajú pri výhľade na juh divácky portál. Výťahové veže spájajú nižšiu úroveň ulice Vesijärventie sa severnými krytými zastávkami na Mannerheiminkatu. Priestor pod mostovkou bol obložený vlnitými hliníkovými profilmi. Obvodový plášť tlmí hluk, obsahuje verejné osvetlenie a umožňuje kvalitné prirodzené osvetlenie. Priestor podobný tunelu je vizuálne vycibrený a akusticky príjemný. Všetky časti medzi hlavnými konštrukčnými prvkami - oporné steny, mostné zábradlie, vonkajšie lavičky a steny sú tiež medené.
Pri návrhu Dopravného centra bola osobitná pozornosť venovaná osvetleniu. Elektrické rozvody, kúrenie, ventilácie a klimatizácie sú skryté vo vnútri konštrukcií. Za perforované medené diely rôznych prvkov boli umiestnené svetelné zdroje, zlepšujúce vzhľad medených častí počas dlhých zimných nocí.
Zdroj: Copperaliance