Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Osemnáste súťažné bienále vyzdvihuje meď a jej zliatiny v kontexte kvalitnej súčasnej architektúry. Prehliadka má za cieľ poukázať na estetické aj technické kvality tohto materiálu. Meď ako stavebný materiál zažíva vo svete pozvoľnú renesanciu, ktorá je spojená s presadzovaním princípov udržateľného navrhovania. Zaujímavým faktorom je aj estetická stránka, kedy starnutie materiálu nie je celkom predvídateľné - rovnako ako počasie, ktoré je za neustále zmeny materiálu zodpovedné.
V porote sa stretli architekti ocenení v predchádzajúcom ročníku súťaže: Ebbe Waehrens (BBP ARKITEKTER, Kodaň), Maxime Enrico (LAN, Paríž), Ville Hara (Avanto Architects, Helsinki) a Craig Casci (GRID Architects, Londýn). Víťazné projekty boli vyberané z 35 prihlásených diel. Zastúpené boli takmer všetky typologické druhy - od veľkých verejných stavieb až po interiéry.
Jednohlasnou voľbou poroty sa víťazom stala výšková budova Maersk Tower v Kodani, projekt ateliéru C.F. Møller. Výrazná dominanta panorámy Kodane, je novým centrom univerzitného kampusu. Architektonické riešenie má pôvod v otvorenej súťažii. Poznávacím znakom projektu sú kontinuálne zakrivené pásy zvislých medených slnolamov. Vonkajší vzhľad stavby vstupuje do dialógu s existujúcim univerzitným komplexom a s mestskou zástavbou, kde prevládajú na priečeliach lícové tehly. Fasáda je horizontálne členená na polia s výškou jedného podlažia. Tieto polia sú ďalej rozčlenené takmer troma tisíckami vertikálnych medených lamiel. Meď bola pre túto realizáciu zvolená ako bezúdržbový a recyklovateľný materiál. V jej prospech hrala tradícia medených striech v meste.
Dielo sme predstavili tu.
V tomto roku boli ocenené aj dve dopravné stavby. Zdanlivo nepodstatné technické objekty sú príkladom, že ak je dielo premyslené a kvalitné, môže prispieť významným spôsobom ku kultúrnemu obrazu krajiny. Realtívne drahé materiálové riešenie sa javí v dlhodobom horizonte ako viac než opodstatnené.
Prvým z projektov je dopravné centrum vo fínskom Lahti, projekt JKMM Architects. Dopravné centrum Lahti sa nachádza v centre mesta, kde sa stretávajú rôzne druhy verejnej dopravy. Územie v blízkosti železnice, kde sa Dopravné centrum nachádza, bolo nedávno predmetom architektonickej súťaže. Na základe jej výsledkov bude plocha zastavaná novými obytnými a kancelárskymi budovami. Ústredným objektom sa stal nový dopravný terminál. Porota ocenila prínos kvalitnej architektúry a materiálu vo verejnom priestore, s dôrazom na posilnenie zážitku z cestovania.
Dielo sme predstavili tu.
Druhou ocenenou dopravnou stavbou sa stala dvojica vstupných portálov Bosruckého tunela v Rakúsku, dielo ateliéru Petra Riepla. Stavby vznikli na základe architektonickej súťaže. Premyslené architektonické riešenie je pre projekty tohto druhu relatívne neobvyklé. Projekt sa zaraďuje k stavbám oslavujúcim dopravnú infraštruktúru. Precedensy možno nájsť v architektúre portálov železničných tunelov 19. storočia, projekt reaguje na dramatickú polohu objektu v krajine.
Ako leitmotív návrhu slúži materiál. Rad zásten je vyrobený z dierovaných mosadzných kaziet. Panely sú profilované a usporiadané tak, aby odrážali vertikalitu okolia a čiastočne prekrývali budovy i zariadenia potrebné na prevádzku a zabezpečenie tunelov. Rytmus vertikálnych mosadzných zásten podčiarkuje zážitok cestujúcich, ktorí sa približujú a vchádzajú priamo do stavby smerom na dramatickú “letiacu strechu” vstupnej a výstupnej galérie, pôsobiacou ako prechodný priestor medzi tunelom a exteriérom.
Tento prístup odľahčuje technický charakter stavieb a ich komplexnosť. Mosadz bola zvolená pre svoju dlhú životnosť a odolnosť. Materiál je odolný voči posypovej soli. Trvácnosť povrchov bola overená simuláciou korózneho procesu pri expozícii materiálu po dobu 30 rokov.
Dielo sme predstavili tu.
Víťazom ceny verejnosti sa stal medený pavilón, ktorý patrí k obnovenému vodojemu z 19. storočia v centre Vroclavi a nesie názov Hydropolis.
Nový objekt slúži ako výstavný priestor. Historická, technická, pamiatkovo chránená budova sa novým, moderným spôsobom posunula do polohy kultúrnej inštitúcie a vzdelávacieho centra. Múzeum je centrom ekologickej výchovy. Vzdelávanie sa tu odohráva hravou formou.
Medená fasáda bola v prípade vlhkého prostredia racionálnou voľbou. Fasády sú opláštené hladkým a dierovaným medeným plechom. Na vnútorných povrchoch bola použitá predoxidovaná meď.
Dielo sme predstavili tu.
Brožúru s víťazmi 18. ročníka súťaže Európska meď v architektúre nájdete v prílohe: