Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Koncom februára sme zverejnili výber medzinárodnej poroty Ceny Európskej Únie za súčasnú architektúru Mies van der Rohe. V najbližších týždňoch bližšie predstavíme všetkých päť finalistov, uchádzajúcich sa o ocenenie v hlavnej kategórii "architektúra".
Dnes sa pozrieme do neďalekej Ostravy. Realizácia je výsledkom medzinárodnej súťaže na konverziu schátraného objektu ústredných mestských jatiek pre potreby ostravskej galérie súčasného umenia PLATO. V roku 2017 spomedzi ôsmich súťažných návrhov zvíťazil koncept oceňovaného poľského ateliéru KWK Promes.
Projekt bližšie predstaví sprievodné slovo autorov, čerstvo doplnené fotografie a grafická časť:
Tehlové murivo pôvodného objektu bolo po rokoch na viacerých miestach nenávratne poškodené. Fasády sčernané sadzami svedčili o priemyselnej minulosti mesta...
Východiská sme však nevnímali ako negatíva, ale ako príležitosť pre tvorivé poňatie projektu a vytvorenie novej autorskej vrstvy, tvoriacej súčasť príbehu pamiatkovo chránenej stavby.
Prioritné zakonzervovanie pôvodnej stavebnej obálky, tak sprevádzala realizácia materiálovo odlíšených výplní. Nové konštrukcie, verne kopírujúce tvaroslovie objektu, definuje použitý materiál. Hladká textúra monolitických betónových segmentov kontrastuje s drobnokresbou pôvodného tehlového muriva.
Dôležitú súčasť architektonického konceptu tvorí využitie rozsiahlych otvorov vo fasádach ako spojenia medzi objektom a mestom. Myšlienka otočných segmentov stien, využitých namiesto klasických výplní otvorov, otvorila kurátorom nové možnosti prepojenia výstav s verejným priestorom. Architekti v rámci projektu dôsledne riešili aj okolie objektu, napriek tomu, že to nebolo ich úlohou. Podarilo sa im presvedčiť mesto, aby upustilo od zamýšlanej betónovej dlažby.
Náročná sanácia kontaminovaného pôdneho fondu priniesla svoje ovocie. V okolí objektu vznikol komunitný park s lúčnou výsadbou a retenčnými nádržami. Plán výsadby reflektuje usporiadanie asanovaných objektov v okolí, ktoré kedysi tvorili zázemie bitúnkov. Bodku za premenou areálu tvoria jedlé plodiny, ktorá nájdeme dokonca aj vo vnútri galérie. Výsledkom je priestor, ktorý citlivo reaguje nielen na umenie, ale aj na otázky životného prostredia.
Dominantným materiálom stavby je tehla. Zničené murivo bolo zväšča nahradené tým, ktoré sa podarilo zachrániť zo zrútenej časti budovy. Nové zasklenie s keramickou sieťotlačou náležite rozptyľuje svetlo vo výstavných sálach. Biela vápenná omietka kopíruje dobové riešenie priestoru jatiek. V súčasnosti samozrejme nie je dôvodom hygiena, ale vytvorenie neutrálneho pozadia pre vystavované diela.
V pôvodnom átriu, ktoré je po konverzii zastrešené, sa opäť objavuje patina režného muriva. Drevené krovy nahradila nová oceľová konštrukcia a skladba strešnej roviny. Najpozoruhodnšie prvky projektu tvorí šesť otočných segmentov.
Dva z nich tvoria rovnocenné vchody do galérie. Ostatné umožňujú prepojenie výstavných sál s vonkajším priestorom. Otočné steny aj napriek svojim rozmerom v zatvorenom stave zaručujú potrebnú izoláciu. Údržba mechanizmov ukrytých pod podlahou prebieha iba raz ročne.
Počas prestavby objektu dočasne sídlila galéria PLATO v susednej budove bývalej tržnice. Aj tá počas realizácie prirástla autorom k srdcu a snažia sa o jej záchranu a opätovné využitie. "Rozhodli sme sa, že o tento priestor budeme bojovať tak, ako sme bojovali o okolie bývalého bitúnku. Sme pripravení na dlhý proces, podobný tomu, ktorý sa začal pred mnohými rokmi pri revitalizácii areálu jatiek," uzatvárajú svoje rozprávanie architekti.
Materiály:
Ocenenia projektu:
Podklady: KWK Promes
Fotografie: Juliusz Sokołowski, Jakub Certowicz, KWK Promes, Dominika Goralská, Jan Antoš, Martin Polák, Dita Eibenová, Viktória Tymanová, Jiří Gruber, Archív mesta Ostrava