Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
29. január 2016
0
4669

Lávka Sulín – Muszyna-Żegiestów

Most nie je až takým častým architektonickým zadaním. S potešením predstavujeme dielo, ktoré vzniklo v architektonickom ateliéri zerozero.
Lávka Sulín – Muszyna-Żegiestów
Autori: Ing. arch. Irakli Eristavi, Ing. arch. Pavol ŠillaSpolupráca: Jerzy Bajer (autor stavebnotechnického riešenia), Tadeusz Wojciechowski (autor stavebnotechnického riešenia), Ing. Andrej Jackanin (statika), Maciej Żuchowicz (autor realizačného statického riešenia)Investičný náklad: 0,8 mil. €Návrh: 2007 - 2013Realizácia: 2014 - 2015Adresa: Sulín, SlovenskoPublikované: 30. január 2016

Miesto určené pre vytvorenie nového pešieho  hraničného prechodu sa nachádza v ťažiskovej polohe medzi existujúcimi hraničnými prechodmi. Nový prechod  spája obec Zegiestow na poľskej strane a obec Sulín na slovenskej. Zegiestow sa vyznačuje rozvinutým turistickým ruchom s bohatou tradíciou. Nedaleký prameň minerálnej vody Sulínka a možnosť napojenia na turistické trasy na slovenskej strane by sa mal stať prirodzeným atraktorom pohybu turistov v smere na slovenskú stranu rieky Poprad. 

foto: Jaroslav Vaľko
Situácia
Situáciaautor: zerozero

Architektonický koncept je postavený na binárnosti  kompozície premostenia. Lávka sa skladá z dvoch svojbytných elementov: oblúka a úsečky, ktoré sú zjednotené do jedného celku. Toto riešenie okrem roviny symbolickej a znakovej vyplýva z charakteru premostenia, ktoré premosťuje rieku Poprad a záplavové územie na pravom brehu. Preklenutie vodného toku oblúkom s podporami na oboch brehoch tvorí jeden prvok a premostenie záplavového územia na poľskej strane spojitým nosníkom tvorí prvok druhý. Zjednotenie týchto dvoch elementov tvorí most kompozične vrcholiaci  nad stredom rieky ktorá je hranicou medzi dvoma samostatnými štátmi zjednotenými v spoločnej Európe. Navrhovaná lávka sa vyznačuje meniacim sa vertikálnym i horizontálnym profilom.

foto: Jaroslav Vaľko
foto: Jaroslav Vaľko
foto: Jaroslav Vaľko

Nosnú konštrukciu lávky tvorí spojitá rámová konštrukcia otvoreného trámového prierezu.

Monolitické železobetónové steny z pohľadového šalovaného betónu  na oboch stranách lávky vytvárajú zábradlia. Povrch týchto stien je riešený ako štruktúra zvislých trapézových drážok.

Táto štruktúra plastizuje vonkajšie opláštenie, komunikuje s drobnou textúrou okolitého lesa a súčasne odľahčuje hmotu lávky. Železobetónové steny sú z vnútornej strany lávky obložené fošňami z tvrdého dreva. Obdobným spôsobom je riešená mostovka - „pochôdzny drevený koberec“. Do takto vytvoreného vnútorného „opláštenia“ je integrovaný systém osvetlenia lávky s použitím LED svietidiel.

Rezy, pohĺady a pôdorys
Rezy, pohĺady a pôdorysautor: zerozero
foto: Jaroslav Vaľko
foto: Daniela Dostálková

Výtvarný a materiálový koncept je založený na princípe kontrastu. Prekrásne, ale súčasne „drsné“ prírodné prostredie determinuje náš spôsob nazerania na výtvarnú a materiálovú stránku projektu. Kedysi sa mosty stavali z kameňa, dnes je pre nás kameňom pohľadový železobetón. Tento pohľadový železobetón  jeho surovosť a  prirodzená farba vystupuje kontraste so zelenou farbou letného lesa. Na pozadí pestrofarebnej jesennej scenérie tento materiál pôsobí  odlišne a v zime sa miera kontrastu voči okoliu skoro úplne potlačí. Surovosť pohľadového betónu na vonkajšom opláštení mosta je vyvážená množstvom prírodného dreva tvoriaceho jeho vnútorný plášť. Práve s týmto prírodným materiálom je konfrontovaný prechádzajúci človek.

foto: Jaroslav Vaľko
foto: Jaroslav Vaľko
foto: Jaroslav Vaľko
foto: Jaroslav Vaľko
foto: Daniela Dostálková
foto: Daniela Dostálková
foto: Daniela Dostálková
foto: Daniela Dostálková
foto: Jaroslav Vaľko

Krátke video o moste nájdete na linku nižšie:

podklady: zerozero

Poloha diela

Ing. arch. Irakli Eristavi
Ing. arch. Pavol Šilla

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím