Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Voľnočasový areál pod mostom SNP sa takmer bezprostredne po dokončení stal obľubeným a vyhľadávaným miestom (nielen) pre priaznivcov adrenalínových športov a spustil širšiu verejnú diskusiu o využití potenciálu obdobných priestorov.
Za projektom stojí skúsený kolektív pražského U / U Studia, ktorý má v Bratislave na svedomí aj projekt Urban park. Mladí architekti, ktorí zároveň vo voľnom čase jazdia, prezentujú svoje projekty ako návrat ku streetovým koreňom skateboardingu. Aktuálna bratislavská realizácia v mnohom pripomína ich projekt Vltavská underground, ktorý vniesol atraktívnu náplň, nový život a farby do prostredia podchodu v českej metropole, alebo nerealizovaný skatepark pot Trojským mostom.
Napriek tomu, že krytá plocha pod mostom sa javila ako ideálne miesto pre obdobné využitie, východiská neboli vonkoncom jednoduché. Niky pre osvetlenie v konštrukcii mosta naznačovali pôvodný zámer realizácie osvetleného verejného priestoru už pri návrhu významného architektonického diela z druhej polovice XX. storočia.
Jedným z dôvodov dlhoročnej absencie využitia lokality v kontakte so Sadom Janka Kráľa je komplikovaná situácia s inžinierskymi sieťami. "V konštrukcii mosta a následne pod plochou, kde sa aktuálne športovisko nachádza totiž prechádzajú všetky potrubia a káble, ktoré spájajú centrum mesta s najväčším bratislavským sídliskom Petržalka," vysvetľuje jeden z autorov projektu Lukáš Kalivoda. Návrhu športoviska pod mostom preto predchádzalo zdĺhavé a komplikované vyjednávanie podmienok so správcami inžinierskych sietí. Výsledkom je veľké množstvo revizných otvorov a úprav povrchov, ktoré sú citlivo zakomponované do materiálov návrhu.
Súčasná podoba skateparku je výsledkom procesu viacerých kompromisov a zmien (pôvodne sa počítalo napríklad so zapustením športoviska o 15 cm oproti úrovni priľahlých cyklotrás). Architektom sa však podarilo vytvoriť funkčný a atraktívny "layout" pre kolieskové športy a BMX, ktorý sprevádza pre realizácie ateliéru už charakteristická výrazná farebná grafika. "Bratislava má konečne dôstojný krytý celobetónový skatepark s večerným osvetlením, výhľadom na dominanty Bratislavy a skvelým západom slnka," dopĺňa Lukáš Kalivoda.
P.S.: Nečakané súvislosti (a potenciál) podobných intervencií sa javia aj v súvislosti s vytváraním predpokladov pre športové aktivity, ktoré pred niekoľkými dňami priniesli olympijské "ovocie" vo forme 5. miesta Richarda Turyho.
Realizáciu bližšie predstavia architekti z kolektívu U / U Studio:
Najvýznamnejším prínosom nového športoviska pod mostom SNP je jeho samotné umiestnenie. Pôvodne nevyužitá plocha pod konštrukciou mosta prirodzene vytvára podmienky pre celoročné využitie priamo v centre mesta.
V bezprostrednom kontakte so Sadom Janka Kráľa a výhľadmi na dominanty Bratislavy navrhujeme krytý celobetónový skatepark, ktorý sa s plochou 1350 m2 zaradí medzi najväčšie na Slovensku.
Hmotové rozloženie skateparku nadväzuje na existujúce konštrukcie a linearitu mosta. Hlavným kompozičným princípom návrhu sú piliere mosta, ktoré prirodzene vymedzujú plochy s hlavnými prekážkami, funkčne rozdeľujú skatepark na dva segmenty a zároveň sa stávajú jeho súčasťou. Segment nadväzujúci na nové workout ihrisko je navrhovaný ako plocha so "street" prekážkami na olympijskej úrovni pre pokročilejších jazdcov. Druhý segment, ako aj priestor po bokoch skateparku je navrhovaný ako voľnejšia "plaza" s prekážkami vhodnými pre rôzne úrovne zručností jazdcov.
Dominantou športoviska je priestranný betónový "bank" na konci skateparku, ktorý kopíruje pôvodný svah podopierajúci most. Samotné prekážky, ktoré materiálovo kombinujú betón, oceľ a obľúbenú hladkú žulu, sú navrhované pre všetky skupiny užívateľov kolieskových športov a BMX. Sú tvorené mixom tradičných aj neobvyklých prvkov, ako sú raily, bedne, rádiusy, banky, skoky, pyramída, hydrant….
Športovisko je vďaka žulovému obrubníku bezpečne oddelené od okolitých peších a cyklistických komunikácii a vďaka obnoveniu osvetlenia v pôvodných mostných nikách bude nový areál plný života aj po zotmení.
Pôvodný stav: