Advertorial

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie predĺžené

Prihlásiť sa na medzinárodnú architektonickú súťaž BigMat International Architecture Award’25 je možné až do 15....

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Na konci cesty. Krematórium v Bratislave

Špičkové dielo, kvalitné texty, fotky i typografia.
Knižnica
Red 322.12.2017
20510+22
Na konci cesty. Krematórium v Bratislave

Výborné čítanie nielen cez nadchádzajúce sviatočné dni, ale napríklad aj dobrý tip na darček.

Dvojjazyčná publikácia Na konci cesty. Krematórium v Bratislave / At the End of the Road. The Bratislava Crematorium vychádza pri príležitosti päťdesiateho výročia vzniku prvého slovenského krematória. 

Kniha podrobne rozoberá osud špičkového diela Ferdinanda Milučkého. Postavili ho v roku 1968 za neobyčajne priaznivej súhry okolností. Predchádzal tomu dlhý zápas o jeho zriadenie, ktorého počiatky siahajú až do roku 1889. Preto kniha približuje aj históriu moderného kremačného hnutia v Európe so zreteľom na dlhý zápas mesta Bratislava o krematórium, ďalej sa zaoberá domácimi a zahraničnými architektonickými podnetmi, ktoré ovplyvnili architektúru objektu. Okrem príbehu samotnej budovy a urnového hája, v ktorom stojí, sa dočítate o tvorivej dráhe autora budovy, architekta Ferdinanda Milučkého, príslušníka prvej povojnovej slovenskej architektonickej generácie, ale aj o súvislostiach vzniku pozoruhodných výtvarných diel v areáli krematória - sôch od troch špičkových slovenských výtvarníkov. Text Matúša Dullu v slovenčine a angličtine sprevádzajú umelecké fotografie Olje Triašky Stefanović. Snímky citlivo zachytávajú premeny krematória a prostredia, v ktorom sa nachádza, počas jednotlivých ročných období. 

Monografia, ktorá by ucelene mapovala architektonické kvality a význam stavby, ktorá presahuje hranice Slovenska doteraz chýbala. Historik architektúry Matúš Dulla sa dielom zaoberal dlhodobo, zhromažďoval materiály, publikoval viaceré odborné články. „Je to skvelá stavba, azda najlepšie architektonické dielo, aké sme na Slovensku vytvorili,“ hovorí. Ako vhodná príležitosť na vydanie knihy sa ukázalo okrúhle výročie dokončenia objektu.

Vydaniu knihy predhádzali dlhé rozhovory s architektom Ferdinandom Milučkým. V knihe však v prvom rade rozpráva architektúra samotná. Autorovi sa podarilo zachytiť aj okolnosti vzniku diela a jeho význam v kontexte európskej tvorby.

Koncept výborne dopĺňajú fotografie Olje Triašky Stefanović. Fotografie nič neprikrášlujú, odrážajú súčasný stav aj historické nánosy. Súčasne však nechávajú vyniknúť architektonickú kompozíciu a prepojenie Milučkého diela s meniacou sa prírodou, čo bol aj jeden z kľúčových zámerov architekta. Zachytávajú tiež nadčasovosť architektúry a proces jej starnutia. 

K čitateľnosti knihy prispieva prehľadná grafická úprava Juraja Blaška. Bezokrajové bloky fotografií zrozumiteľné výkresové a grafické prílohy vhodne dopĺňajú jasne štruktúrované bloky textu.

V závere Matúš Dulla otvára otázku budúcnosti bratislavského krematória. Kreamtórium sa stalo kultúrnou pamiatkou keď malo iba 34 rokov. Medzi modernými pamiatkami bolo vtedy jedinou nepamätníkovou architektúrou. Aj preto je po päťdesiatich rokoch objekt zachovaný bez výrazných zmien. Vzniká otázka, ako sa o pamiatku ďalej starať? Zasiahnuť do stavby a vracať ju k číremu pôvodnému stavu, alebo ju konzervovať aj so vzniknutými nánosmi času?  

"Ako národná kultúrna pamiatka sa krematórium tak trochu stalo vlastníctvom nás všetkých. A asi by sme ho radšej videli nie opravené a upravené na dnešný obraz, ale dobre zachované v podobe, akú jej invenčný autor a jeho doba vtlačili pôvodne. Keďže však očkávame že bude aj dobre fungovať, vzniká rad otázok. Ba aj sám architekt, ktorý sa celé desaťročia zasadzoval o svoj autorský vplyv pri rozhodovaní o zmenách, je neraz v dileme, či zlepšovať, alebo zachovať to pôvodné. O niektorých kompromisoch už na začiatku vedel a súčasnosť mu dáva k dispozícii oveľa viac a kvalitnejšie než socialistické stavebníctvo spred pol storočia. Má ešte právo zasahovať do tejto excelentnej chránenej pamiatky?" píše Dulla a dodáva: "Táto kniha teda vznikla aj preto, aby sme opäť pripomenuli, aká je to výnimočná stavba a že sa o ňu musíme svedomito starať."

Predstavovanú publikáciu vydalo vydavateľstvo SLOVART a v prípade záujmu si ju môžte zakúpiť aj online.

Ukážka z knihy str. 24-25
Ukážka z knihy str. 24-25
Ukážka z knihy str. 26-27
Ukážka z knihy str. 26-27
Ukážka z knihy str. 28-29
Ukážka z knihy str. 28-29
Ukážka z knihy str. 30-31
Ukážka z knihy str. 30-31
Ukážka z knihy str. 32-33
Ukážka z knihy str. 32-33
Prístup
PrístupFoto: Olja Triaška Stefanović
Jesenná panoráma
Jesenná panorámaFoto: Olja Triaška Stefanović
Foto: Olja Triaška Stefanović
Lúka pred bratislavským krematóriom
Lúka pred bratislavským krematóriomFoto: Olja Triaška Stefanović
Krematórium v rannom svetle
Krematórium v rannom svetleFoto: Olja Triaška Stefanović
Zimný les za krematóriom
Zimný les za krematóriomFoto: Olja Triaška Stefanović
Pohľad z vestibulu na zadnú terasu
Pohľad z vestibulu na zadnú terasuFoto: Olja Triaška Stefanović
Obradná sieň s výhľadom
Obradná sieň s výhľadomFoto: Olja Triaška Stefanović
Strany 48 -49
Strany 48 -49Foto: Jakub Moravčík

Poloha na mape

Súvisiace články

Vložené
19. december 2017
0
2051
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím