Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Koncepčný prístup a odbornosť je to, čo nám pri riadení miest najviac chýba. Stanovenie jasných a verejne prístupných pravidiel (nie riešenie problémov ad post) stále nie je pravidlom. V oblasti boja proti "vizuálnemu smogu" môže ísť príkladom Žilina, ktorá disponuje záväzným a prehľadným Manuálom reklamy Pamiatkovej rezervácie Žilina.
Manuál, vytvorený v spolupráci s Krajským pamiatkovým úradom Žilina a Mestom Žilina predstaví jeho autorka Lucia Streďanská:
Reklama je neodmysliteľnou súčasťou našich miest. Jej nadmerná koncentrácia má však negatívny vplyv na celkový dojem a atraktivitu mesta, spôsobuje nečitateľnosť parteru a de facto má negatívny vplyv aj na samotnú prevádzku. Avšak prostredníctvom reklamy predajca komunikuje s užívateľom verejného priestoru. Je preto potrebné jej existenciu akceptovať, ale zároveň je nutné na zaistenie kvality verejného priestoru určiť jasné pravidlá spôsobu realizácie reklám, ich umiestnenia, množstva a estetickej kvality.
Ako reakcia na dlhodobo zanedbávaný problém premnoženej reklamy v meste Žilina vznikol Manuál reklamy Pamiatkovej rezervácie Žilina. V súčasnosti je manuál od 1. septembra 2019 platným doplnkom Zásad pamiatkovej starostlivosti pre MPR Žilina a teda má záväzný charakter, nie len odporúčací. Na jeho príprave sa podieľal Krajský pamiatkový úrad Žilina a mesto Žilina v spolupráci s odborníkmi z externého prostredia. Manuál je kľúčovým dokumentom, v zmysle ktorého Krajský pamiatkový úrad Žilina rozhoduje vo veci realizácie a podoby reklám na území Mestskej pamiatkovej rezervácie Žilina.
Hlavným cieľom manuálu je pomôcť vlastníkom, správcom, resp. nájomcom objektov a priestorov v Mestskej pamiatkovej rezervácii Žilina pri realizácii budúcej reklamy. Okrem iného ponúka inšpirácie, poukazuje na vhodné i nevhodné príklady z praxe a zároveň približuje celý proces povoľovania zo strany dotknutých inštitúcií.
Manuál je určený všetkým aktérom, ktorí aktívne využívajú reklamu, ktorí vstupujú do procesu jej tvorby i samotnej realizácie, ktorí ju povoľujú a ktorí akýmkoľvek spôsobom ovplyvňujú vizuálnu podobu Mestskej pamiatkovej rezervácie Žilina a s ňou súvisiaci verejný priestor. Je to predovšetkým majiteľ budovy, nájomca, teda investor, ktorý zadáva požiadavky na veľkosť, vizuál a osadenie novej reklamy, následne dizajnér - grafik návrhu reklamy a jej samotný realizátor (najčastejšie reklamná agentúra).
Snahou je, aby sa tento stal najmä inšpiračným dokumentom, nielen regulačným. Je teda v neposlednom rade určený aj širokej verejnosti ako informatívny a vzdelávací materiál. Práve občania mesta sú dennodennými užívateľmi verejného priestoru, pričom sa významným spôsobom spolupodieľajú na jeho finálnej podobe.
Príbeh manuálu
Téma stanovania princípov reklamy v žilinskej MPR je živá už od roku 2015, kedy sa uskutočnil prvý týždňový workshop o reklamnom smogu organizovaný Oblastnou organizáciou cestového ruchu Malá Fatra. Následne v roku 2016 bol výstup z workshopu prezentovaný na stretnutí s majiteľmi budov v MPR, kde mali možnosť materiál pripomienkovať. Na uvedených základoch neskôr vznikol odborno-metodický dokument v podobe manuálu ako existuje teraz.
Pozvánka na workshop k manuálu
Pre všetkých, ktorí sa chcú o téme dozvedieť viac informácií, majú konkrétne otázky ku svojej reklame na fasáde alebo ich len zaujíma náš verejný priestor, je pripravený workshop v pondelok 22. júna o 16.00 hod. v Rosenfeldovom paláci v Žiline. Viac sa dozviete na facebookovej stránke eventu.
Manuál reklamy si občania vedia stiahnuť na tomto odkaze na stránkach Mesta Žilina. Skrátená verzia - brožúra je v tlačenej podobe prístupná na Mestskom úrade ako aj na KPÚ Žilina. Dokument si môžete prelistovať aj v prílohách nižšie:
Pár obrázkov z publikácie: