Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Autobusová stanica v Blansku stojí na mieste pôvodného nádražia. Dlhá a úzka parcela je z juhovýchodu ohraničená riekou Svitava, na protiľahlej strane tvorí prirodzenú bariéru rušná komunikácia Svitavská. Po druhom brehu rieky vedie železničná trať, v bezprostrednej blízkosti terminálu sa nachádza vlaková stanica. K líniovej dopravnej stavbe smerujú autobusy z kruhového objazdu. Pravidelné linky zastavujú na šikmých a pozdĺžnych stojiskách, po odbavení cestujúcich pokračujú výjazdom na ulicu Svitavská.
“Architektonický koncept vychází z motivu křížení,” vysvetľujú architekti. Diagonálne osadené piliere z pohľadového betónu vynášajú 118 metrov dlhú a 8,5 metrov širokú strešnú konštrukciu. Tá zakrýva nástupišťa autobusových zastávok aj prevádzkovú budovu. Konštrukciu vnútorného objektu tvorí kombinácia betónových a oceľových prvkov, ktoré nesú transparentný obvodový plášť.
Nástupištia sú od ruchu frekventovanej cesty chránené protihlukovou stenou. “Použití rezavé oceli a dřeva ji začleňuje do přírodního charakteru okolí. Je osázena popínavými rostlinami a v budoucnu by měla být zelená.” objasňujú autori.
Pavilón prevádzkovej budovy, so štrukturálne zasklenou fasádou, slúži cestujúcim aj personálu autobusovej stanice. V interiéri sa nachádza administratívna prevádzka dopravnej spoločnosti, infocentrum, či predajné miesto. Potrebné zázemie tu nájdu aj vodiči autobusov. Presklená čakáreň pre cestujúcich je otvorená k nástupištiam, ako aj do ulice. Výrazná “signálna” žltá farba interiéru zdôrazňuje funkciu verejne prístupného priestoru. Zvyšok stavby aj interiéru je biely, s vínimkou výrazných žltých podláh. Čakáreň s toaletami je klimatizovaná, samozrejmosťou je verejné Wi-Fi pripojenie.
“V areálu nádraží se nachází i samostatné autobusové zastávky při podélných stáních, box pro ukládání kol, stojany na kola, lavičky. Každá nepojížděná plocha je zahradnicky upravená. Bylo vysázeno maximální množství stromů a keřů,” dopĺňajú na záver architekti.
Podklady: EA architekti