Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom. Prvá retrospektívna výstava jedného z našich najvýznamnejších portrétnych maliarov obdobia osvietenstva a sentimentalizmu, ktorého slovenská umenoveda dlho označovala za cudzieho autora.
Produktívny portrétny maliar kozmopolitnej šľachty a osvietenskej elity na našom území tvoril pre vzdelané publikum a uviedol ho do nových štýlov, ktoré boli populárne v Európe na konci 18. a začiatku 19. storočia.
Dramaturgia výstavy je postavená na kompozičnej hre s dobovým ideálom meštianskej kultúry. Zámerom dizajnérov Miry a Petra Maukšovcov bolo podľa ich slov vytvoriť v rámci reprezentatívneho interiéru Stredoslovenskej galérie v Banskej Bystrici intímnejší "meštiansky" priestor. Vznikla tak kulisa s odkazmi na kozmopolitné prvky ako kabinet, salón, alebo pavilón.
Žlté (zlaté) a jemné svetlosivé odtiene reinterpretujú dobovú empírovú farebnosť osvietenských interiérov. Oválny tvar, použitý v printových materiáloch a na infoboarde pri vstupe, odkazuje na medailóny s intímnymi portrétmi.
Vostavba prechodného altánu v úvodnom výstavnom priestore s najvyššou svetlou výškou, vznikla prekrížením dvoch montovaných stien. Priehľady do nasledujúcej miestnosti lákajú do Salóna - galérie obrazov a miniatúr. Zlatožltý koberec, použitý na podlahe a stenách, zmäkčuje dozvuk krokov a evokuje intímny pocit obytného priestoru.
Textilné línie na stenách tvoria tiež podklad pod vybrané diela. Podkladová tmavosivá farba, v miestnosti s portrétmi detí, sústreďuje pozornosť na nový štýl práce so svetlom v obrazoch vznikajúcich po francúzskej revolúcii. Úzkym "Grafickým kabinetom" návštevník prechádza do inštalácie sprievodnej zvukovej intervencie "Náhradníci" od výtvarníčok M. Mlynárčikovej a N. Ružičkovej. Inštalácia odkazuje na "Salón" ako miesto rozhovorov.
Výstave predchádzal výskum, ktorý vyústil do bohato zdokumentovanej prvej monografie maliara s rovnomenným názvom. Editorkou monografie je Katarína Beňová.
Duševná ekológia výstavy Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom. spočíva v udržateľnosti a neustálom šírení aktuálnych myšlienok osvietenstva. Recykluje - znovuotvára - tému aktívneho ľudského spolužitia.
Pozn.: Po demontáži výstavy bol výstavný koberec použitý v administratívnych priestoroch galérie ako podlahová krytina.
Realizácia:
Komentovaná prehliadka výstavy:
Názov výstavy: Ján Jakub Stunder (1759-1811). Nikde cudzincom. /virtuálna prehliadka priestoru/
Podklady: MAUKŠ