Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
5. september 2022
0
360

Architektúra výstavy: Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom.

Koncept výstavy v banskobystrickej Stredoslovenskej galérii vytvoril intímnu kulisu pre portréty kozmopolitnej šľachty a osvietenskej elity.
Architektúra výstavy: Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom.
Autori: Mira Maukš, Peter MaukšSpolupráca: Roman Juhás, Ivana Komanická, Maroš RovňákNávrh: 2022 - 2022Realizácia: 2022 - 2022Adresa: Dolná 8, Banská Bystrica, SlovenskoPublikované: 7. september 2022

Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom. Prvá retrospektívna výstava jedného z našich najvýznamnejších portrétnych maliarov obdobia osvietenstva a sentimentalizmu, ktorého slovenská umenoveda dlho označovala za cudzieho autora. 

Produktívny portrétny maliar kozmopolitnej šľachty a osvietenskej elity na našom území tvoril pre vzdelané publikum a uviedol ho do nových štýlov, ktoré boli populárne v Európe na konci 18. a začiatku 19. storočia.


Dramaturgia výstavy je postavená na kompozičnej hre s dobovým ideálom meštianskej kultúry. Zámerom dizajnérov Miry a Petra Maukšovcov bolo podľa ich slov vytvoriť v rámci reprezentatívneho interiéru Stredoslovenskej galérie v Banskej Bystrici intímnejší "meštiansky" priestor. Vznikla tak kulisa s odkazmi na kozmopolitné prvky ako kabinet, salón, alebo pavilón.

Žlté (zlaté) a jemné svetlosivé odtiene reinterpretujú dobovú empírovú farebnosť osvietenských interiérov. Oválny tvar, použitý v printových materiáloch a na infoboarde pri vstupe, odkazuje na medailóny s intímnymi portrétmi.

Vostavba prechodného altánu v úvodnom výstavnom priestore s najvyššou svetlou výškou, vznikla prekrížením dvoch montovaných stien. Priehľady do nasledujúcej miestnosti lákajú do Salóna - galérie obrazov a miniatúr. Zlatožltý koberec, použitý na podlahe a stenách, zmäkčuje dozvuk krokov a evokuje intímny pocit obytného priestoru.

Textilné línie na stenách tvoria tiež podklad pod vybrané diela. Podkladová tmavosivá farba, v miestnosti s portrétmi detí, sústreďuje pozornosť na nový štýl práce so svetlom v obrazoch vznikajúcich po francúzskej revolúcii. Úzkym "Grafickým kabinetom" návštevník prechádza do inštalácie sprievodnej zvukovej intervencie "Náhradníci" od výtvarníčok M. Mlynárčikovej a N. Ružičkovej. Inštalácia odkazuje na "Salón" ako miesto rozhovorov.

Výstave predchádzal výskum, ktorý vyústil do bohato zdokumentovanej prvej monografie maliara s rovnomenným názvom. Editorkou monografie je Katarína Beňová.

Duševná ekológia výstavy Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom. spočíva v udržateľnosti a neustálom šírení aktuálnych myšlienok osvietenstva. Recykluje - znovuotvára - tému aktívneho ľudského spolužitia.

Pozn.: Po demontáži výstavy bol výstavný koberec použitý v administratívnych priestoroch galérie ako podlahová krytina.

Realizácia:

Komentovaná prehliadka výstavy:

40
Youtube

Názov výstavy: Ján Jakub Stunder (1759-1811). Nikde cudzincom. /virtuálna prehliadka priestoru/

  • Miesto konania: Bethlenov dom, Dolná 8, Banská Bystrica
  • Vernisáž: 20. 1. 2022 o 17:00
  • Trvanie: 21. 1 – 27. 3. 2022
  • Autor: Ján Jakub Stunder
  • Kurátorka: Ivana Komanická
  • Odborná spolupráca: Katarína Beňová
  • Architektúra výstavy: Mira a Peter Maukš
  • Grafika: Midfield Studio

Podklady: MAUKŠ

Poloha diela

Mira Maukš
Peter Maukš

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím