Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom. Prvá retrospektívna výstava jedného z našich najvýznamnejších portrétnych maliarov obdobia osvietenstva a sentimentalizmu, ktorého slovenská umenoveda dlho označovala za cudzieho autora.
Produktívny portrétny maliar kozmopolitnej šľachty a osvietenskej elity na našom území tvoril pre vzdelané publikum a uviedol ho do nových štýlov, ktoré boli populárne v Európe na konci 18. a začiatku 19. storočia.
Dramaturgia výstavy je postavená na kompozičnej hre s dobovým ideálom meštianskej kultúry. Zámerom dizajnérov Miry a Petra Maukšovcov bolo podľa ich slov vytvoriť v rámci reprezentatívneho interiéru Stredoslovenskej galérie v Banskej Bystrici intímnejší "meštiansky" priestor. Vznikla tak kulisa s odkazmi na kozmopolitné prvky ako kabinet, salón, alebo pavilón.
Žlté (zlaté) a jemné svetlosivé odtiene reinterpretujú dobovú empírovú farebnosť osvietenských interiérov. Oválny tvar, použitý v printových materiáloch a na infoboarde pri vstupe, odkazuje na medailóny s intímnymi portrétmi.
Vostavba prechodného altánu v úvodnom výstavnom priestore s najvyššou svetlou výškou, vznikla prekrížením dvoch montovaných stien. Priehľady do nasledujúcej miestnosti lákajú do Salóna - galérie obrazov a miniatúr. Zlatožltý koberec, použitý na podlahe a stenách, zmäkčuje dozvuk krokov a evokuje intímny pocit obytného priestoru.
Textilné línie na stenách tvoria tiež podklad pod vybrané diela. Podkladová tmavosivá farba, v miestnosti s portrétmi detí, sústreďuje pozornosť na nový štýl práce so svetlom v obrazoch vznikajúcich po francúzskej revolúcii. Úzkym "Grafickým kabinetom" návštevník prechádza do inštalácie sprievodnej zvukovej intervencie "Náhradníci" od výtvarníčok M. Mlynárčikovej a N. Ružičkovej. Inštalácia odkazuje na "Salón" ako miesto rozhovorov.
Výstave predchádzal výskum, ktorý vyústil do bohato zdokumentovanej prvej monografie maliara s rovnomenným názvom. Editorkou monografie je Katarína Beňová.
Duševná ekológia výstavy Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom. spočíva v udržateľnosti a neustálom šírení aktuálnych myšlienok osvietenstva. Recykluje - znovuotvára - tému aktívneho ľudského spolužitia.
Pozn.: Po demontáži výstavy bol výstavný koberec použitý v administratívnych priestoroch galérie ako podlahová krytina.
Realizácia:
Komentovaná prehliadka výstavy:
Názov výstavy: Ján Jakub Stunder (1759-1811). Nikde cudzincom. /virtuálna prehliadka priestoru/
Podklady: MAUKŠ