Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Výsledky z 2. kola Súťaže architektonických návrhov na expozíciu „BIATEC“ – dejiny keltského mincovníctva v Bratislave
Galéria mesta Bratislavy vyhlásila architektonickú súťaž s cieľom nájsť návrh, ktorý spomedzi predložených návrhov najlepšie rieši požiadavky zadania. Víťazný návrh mal v sebe spájať kritéria architektonickej kvality vo vzťahu k priestoru, predmetom a histórii.
Súťaž prebehla v dvoch etapách. V prvej etape boli vybrané tri postupujúce návrhy zo štyroch prihlásených. Následne v druhej etape uchádzači v neverejnej prezentácii a diskusii s porotou predstavili svoje návrhy na základe zadaných kritérií.
O výsledkoch rozhodovala porota v nasledovnom zložení:
Prítomní hlasujúci členovia výberovej komisie:
Prítomní nehlasujúci účastníci zasadnutia výberovej komisie:
Hodnotiaca komisia rozhodla o poradí návrhov nasledovne:
Vyjadrenie odbornej časti poroty k návrhom finalistov:
1. miesto - Liška a spol. s r. o.
Zdôvodnenie výberu víťaza:
Návrh zahaľuje výstavný priestor do čierno-čiernej, z ktorej vystupujú iba výstavné artefakty. Najvýraznejším prvkom tohto "Blackbox" je sklenená podlaha pokrývajúca celú plochu výstavnej miestnosti. Táto pochôdzna vitrína vyzýva k objavovaniu archeologických nálezov, ktoré sa nachádzajú čiastočne pod ňou, čiastočne sú doplnené vybranými artefaktami voľne rozmiestnenými, resp. objavujúcimi sa v priestore. Fyzické predmety citlivo dopĺňajú tiež interaktívne multimediálne prvky. Porota tento návrh považuje za najviac invenčný najmä preto, že návštevníkovi dôvtipne ponúka možnosť postupného objavovania artefaktov so simultánnou projekciou, ktorá mu predstaví historický kontext.
Odporúčanie:
Preveriť technické riešenie vnútorného prostredia výstavného priestoru, aby vyhovovalo fyzickým artefaktom aj multimediálnym technológiám. Zvážiť možnosti väčšej plasticity podlahy, ktorá by umožňovala integrovať objekty teraz umiestnené v priestore, príp. využiť schodisko ako súčasť expozície.
2. miesto - zollstock, s. r. o. - Dušan Kočlík, Lukáš Šíp, spolupráca: Lucia Blahová
Architektonický návrh vychádzajúci z princípu nájdeného pokladu ako nosnej myšlienky bol pretavený do minimalistického návrhu expozície! Jasná, do centra sústredená štruktúra truhlíc s “pokladmi" reflektuje tento princíp a dáva návštevníkovi jasnú trajektóriu poznávania keltského mincovníctva. Miestnosť samotnú spolu s jamou in situ návrh expozície zaujímavo začleňuje ako súčasť prezentovaných prvkov. Porota však napriek kvalitám definovala ako potencionálne problematickú pozíciu centrálnej expozície a podstropnej projekcie smerujúcej na steny. V tomto bode by dochádzalo pri väčšej návštevnosti k vizuálno-prezentačným konfliktom. Napriek tomu čistota a jasná koncepcia si zaslúži pozornosť.
3. miesto - Ing. arch. M. Žitňanský, Ing. arch. V. Šimkovič, Ing. arch. A. Mravík, Ing. arch. V. Mikovčák, spolupráca Ing. P. Matuška, Mgr. K. Krivosudská
Porota ocenila prehľadnosť súťažného návrhu spolu s implementáciou interaktívnych prvkov. Tento utilitárny spôsob expozície však považuje za príliš konvenčný s nedostatočným dôrazom na aspekt zážitku a objavovania v spojení s týmto archeologicky veľmi atraktívnym priestorom. Miestnosť, kde má byť umiestnená expozícia je miestom autentickej prítomnosti keltskej histórie, kde sa našli dôkazy potvrdzujúce činnosť mincovne a ľudské pozostatky dokumentujúce prítomnosť keltského oppida. Súťažný tím s touto myšlienkou čiastočne pracoval avšak porota je toho názoru, že návrhu sa nepodarilo uspokojivo pretaviť tento fakt do architektonického návrhu expozície. Návrh kladie dôraz na prezentáciu mincí, ktoré výstižne predkladá ako vysoko hodnotný artefakt, poklad. Návštevníka správnym spôsobom uvádza do nálady získania rešpektu voči historickej hodnote a odkazu keltského mincovníctva. Použitie štandardnej expozičnej vitríny, napriek tomu, že je kombinovaná s interaktívnymi dotykovými plochami, porota považuje za zásadne univerzálny a nevhodný pre zámer akým by vybrané artefakty mohli vtiahnuť návštevníkov do histórie. Katastrofický horizont, tri ľudské kostry objavené v šachtovitej jame, ktorá je súčasťou priestoru, zostali návrhom značne opomenuté.
Zápisnica z 2. kola Súťaže: