Expozícia Dejiny Trnavy - výsledky súťaže
Zvíťazil návrh kolektívu ABA DESIGN.
Západoslovenské múzeum v Trnave vyhlásilo v apríli jednokolovú anonymnú architektonickú súťaž na návrh expozície Dejiny Trnavy pre Západoslovenské múzeum, ktorý bude podkladom pre žiadosť o grant Fondu na podporu umenia (FPU).
Ciele súťaže:
- modernými technológiami a vizualizáciou sprístupniť históriu mesta odbornej, širokej laickej verejnosti a turistom
- prachotesnými vitrínami, zatemnením a bezpečným úsporným osvetlením zabezpečiť ochranu zbierkových predmetov v najvyššej možnej miere
- bezbariérovým prístupom v rámci celého priestoru sceliť prechod novej expozície Dejiny Trnavy do už existujúcej expozície Krása zašlých čias
- zakomponovaním QR kódov s prepojením na jazykové varianty a hlasový záznam sprístupniť obsah expozície hendikepovaným návštevníkom a inojazyčným návštevníkom
- umiestnením haptických predmetov k vybraným celkom sprístupniť predmety návštevníkom na dotyk
Do súťaže sa zapojili 4 autorské kolektívy.
Porota v zložení: Lucia Duchoňová, Peter Kadlic, Dalibor Mikulík, Martin Hrubala a Peter Purdeš rozhodla na zasadnutí 29. júla o výsledkoch nasledovne:
1. cena (3000 €) - Návrh č. 1: ABA DESIGN, s.r.o. / Koválov
Pozitíva
- Návrh je moderný, vzdušný a ľahký, obsahuje technológie, nie je príliš konzervatívny ani príliš experimentálny
- Návrh evokuje trhové stánky, čo súvisí s trhovou tradíciou Trnavy
- Návrh umožňuje dobrú inštaláciu v priestore a dostatok miesta pre zbierkové predmety
- Vstup cez románsky portál korešponduje s obdobím počiatkov mesta
- Dobre navrhnutá maketa Trnavy s interaktivitou
- Zaujímavá časová os s posuvným tabletom umožňuje sprostredkovať návštevníkovi široké spektrum informácií
- Výber zaujímavých tém pre obsah technológií
- Návrh ponúka najviac interaktívnych technológií zo všetkých štyroch návrhov
- Využíva centrálnu plochu miestnosti, bočné steny i architektúru miestnosti (strop, klenby)
- Pridanou hodnotou je modularita a prispôsobivosť vitrín, aplikovateľných v rámci ďalších priestorov múzea
Negatíva
- Návrh nerieši bezbariérovosť v rámci daného priestoru
- Neobsahuje prevratné technologické inovácie, bolo by vhodné dopracovať obsah niektorých prvkov smerom k vyššej originalite
- Dlhodobá udržateľnosť funkčnosti technológií v súčasnej múzejnej prevádzke je otázna
- Pohyb návštevníka nie je jasne vyriešený, naprogramovaný, zostáva otvorený, čo môže byť výhodou i nevýhodou
- Realizáciu jednotlivých prvkov (napr. premietanie na klenbu) bude treba citlivo prispôsobiť
Záver
Návrh rešpektuje miestnosť, celý priestor využíva ako prezentačnú plochu, architektúra evokuje stredoveké drevené konštrukcie a ponúka dostatok prezentačného miesta. Vstup je riešený samostatným novým vchodom. Návrh ponúka moderné technológie a interaktívne prvky, je obohatený o zážitok z premietaného obrazu doplneného zvukom. Obsahuje haptické i hravé prvky. Návrh splnil očakávania a predstavy vyhlasovateľa súťaže a väčšiny odbornej poroty. Je potrebné dopracovanie návrhu v zmysle obsahu a uplatnenia technológií s kurátorským tímom.
Súťažné panely:
2. cena (2000 €) - Návrh č. 4: Absurd Studio, s.r.o. / Bratislava
Pozitíva
- Experimentálny moderný návrh, netradičný prístup k múzejnej prezentácii
- Atraktívna forma, výtvarná schéma aj kompozícia - Ponúka potenciál pre kvalitnú ochranu zbierkových predmetov
- Rešpektuje chronológiu už existujúcich expozícií, nadväzuje na archeologickú expozíciu modelom mesta
- Najväčšia výstavná plocha vďaka tvaru blobu, ktorý násobí prezentačnú plochu - Blob uschováva všetky siete a zázemie
- Interaktívne prvky: dotykové displeje, herné prvky, haptické prvky, hologram, časová os
Negatíva
- Inštalácia blobu delí priestor do menších sekcií menej vhodných pre sprievodcu s väčšou skupinou návštevníkov
- Umiestnenie technického zázemia v blobe môže komplikovať udržateľnosť technológií vzhľadom na uzavretý prístup
- Návrh nerieši bezbariérový prístup
- Návrh je ťažšie zosúladiteľný s existujúcimi expozíciami múzea
Záver
Mimoriadne invenčný a nekonvenčný návrh modernej expozície s využitím technológií, hravých a haptických prvkov. Objem expozície riešený formou kľukatých blobov ponúka najväčšiu expozičnú plochu. Napriek tomu ide o presne vymedzený a nemenný priestor na umiestnenie predmetov a technológií, ale i čiastočne obmedzený priestor pre návštevníka. V historickom klenbovom priestore bývalého kláštora je zo všetkých štyroch návrhov najväčším kontrastom ako materiálovým, tak priestorovým.
3. cena (1000 €) - Návrh č. 2: Jakub Tóth / Kysucké Nové Mesto
Pozitíva
- Návrh s kovovou konštrukciou je priestorovo prekvapivo vzdušný a prehľadný, ponúka dostatočné množstvo technológií
- Návrh obsahuje haptické prvky a prístup pre hendikepovaných, dobre riešený bezbariérový prístup - Interaktívne prvky: mapa, obraz, zvuk, tablet - Silný inkluzívny prístup
- Pohybové senzory sú dobré riešenie pri individuálnej návštevnosti, pri skupinách to však nie je optimálne
Negatíva
- Ukotvenie konštrukcie do stavby a riešenie podlahy sú neprijateľné z hľadiska pamiatkovej ochrany objektu
- Návrh kladie dôraz viac na technickú stránku prevedenia ako na kreativitu, obsahuje veľa stavebných úprav
- Voľba materiálov v zmysle farby i kombinácie prírodných a umelých materiálov nie je vždy vhodná
- Málo výstavného priestoru na prezentáciu predmetov - Osvetlenie vitrín zo všetkých strán nie je praktické
- Ide o schematické riešenie z hľadiska princípu výstavby architektúry (vertikálne vedené oceľové nosníky a horizontálna doska)
- Slabší architektonický výraz, chýba estetický názor, ide skôr o utilitárny prístup
- Portál nedostatočne rieši oddelenie od ostatnej expozície
Záver
Návrh je prehľadný, vzdušný s dostatočným množstvom technológií, interaktívnych, hravých a haptických prvkov. Návrh ponúka v kontexte štyroch súťažných návrhov riešenie s kovovou konštrukciou, ktoré zasahuje do architektúry miestnosti a vyžaduje najviac stavebných úprav, z ktorých nie všetky sú možné vzhľadom na pamiatkovo chránený objekt. Je síce ľahký a vzdušný, ale zároveň má málo prezentačného priestoru na konkrétne zbierkové predmety.
4. miesto - Návrh č. 3: Ing. Arch. The Anh Dang / Bratislava
Autori: The Anh Dang, Natália Marková, Ing.arch. Tomáš Danko
Pozitíva
- Návrh je najvzdušnejší zo súťažných návrhov, prezentačná plocha je riešená centrálnym pultovým systémom, nič neprekáža priehľadu celou miestnosťou
- Rešpektuje pôvodné klenby a podlahy, využíva prírodné materiály
- Minimálne zasahuje do priestoru
- Využíva modulový pult - Najnižší rozpočet, hospodárne riešenie
Negatíva
- Návrh je z hľadiska architektúry málo invenčný, neprekvapí graficky, ponúka najmenej zaujímavé riešenia
- Málo využitý potenciál stien
- Nepraktické riešenie komunikácie medzi textom a predmetmi (otáčať sa medzi stolom a stenou)
- Atypický vstup je architektonicky rušivým prvkom, je skôr bariérou a nevhodným riešením
- Jednoduchá samoúčelná časová os
- Nízka miera zapojenia interaktívnych prvkov: QR kódy, displeje, časová os
Záver
Návrh ponúka najvzdušnejšie riešenie expozície, ktorá rešpektuje priehľad celou miestnosťou. Návrh reprezentuje štandardnú múzejnú prezentáciu bez modernejšej invencie, ide o konzervatívne riešenie, dnes už prekonávané. Ponúka klasickú komunikáciu predmetov a textov. Málo využíva moderné technológie aj potenciál priestoru. Atypický vstup je skôr bariérou napriek tomu, že návrh rieši bezbariérovosť v súvislosti s napojením na existujúce expozície.
Zápisnica z hodnotenia súťažných návrhov: