Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Súťaž vyhlásilo v novembri minulého roku Horehronské múzeum v Brezne. Cieľom vyhlasovateľa je vytvoriť v objekte roľnícko‐remeselníckej usadlosti v Brezne návrh stálej etnografickej expozície, venovanej životu a kultúre ľudí na Horehroní. Nová expozícia bude sídliť v priestoroch usadlosti na Rázusovej ulici, ktorej súčasťou je unikátna technická pamiatka – mangeľ na konský pohon.
Porota vyzdvihla celkovú úroveň 14 súťažných návrhov. Na hodnotiacom zasadnutí, ktoré prebehlo 16. marca, rozhodla o výslednom poradí nasledovne:
1. miesto (2800 €) - návrh č. 4: pingpong s.r.o.
Autori: Mgr. Art. Martin Kubina, Ing. arch. Mark Matis, Bc. Jakub Tóth, Bc. Viktor Tabiš, Mgr. Art. Kamila Valešová
Hodnotenie poroty:
V súťažnom návrhu umiestnenom na prvom mieste autori predstavili presvedčivé a konzistentné architektonické riešenie s jasným konceptom a silným vizuálom. Toto riešenie nesúce súčasný výraz sa však zároveň správa citlivo k jestvujúcim historickým stavebným substanciám. Autori do objektu vniesli výrazný prvok pracovného stola, ktorý ponúka veľké možnosti interakcie založenej na realite priameho dotyku/výsuvu/posuvu/posluchu. Pri súčasných trendoch nie je nutné ponechávať zbierkové predmety za sklom a tento stôl ponúka ich voľné umiestenie, príp. výmenu podľa potrieb Horehronského múzea. Porota oceňuje možnosti vnímania expozícií imobilnými návštevníkmi. V ďaľšej fáze porota odporúča rozpracovať farebnosť pracovného stola v kontexte zbierkových predmetov a histórie objektu, kde by mal byť odkaz na modrotlač najsilnejší v miestnosti modrotlače a modrotlačovej dielne.
Menej prepracované je aj umiestenie prvého zbierkového predmetu múzea, ktorý by mal dominovať vstupnej miestnosti. Porota oceňuje aktuálne interaktívne prvky, ako sú zvukové stopy, videá, mapping, no odporúča interakciu použiť nielen ako nadstavbovú časť expozície, ale ako jej rovnocennú súčasť, či prevažujúcu časť v miestnostiach, ktoré nie sú viazané na reálne „fyzické” zbierkové predmety, tak aby bola zohľadnená dynamika priestoru, lepšia reflexia spoločenských udalostí a možnosť vytvárania príbehov.
Vytknuté nedostatky silu návrhu nezmenšujú, snažia sa len autorov usmerniť a porota verí, že návrh bude do detailov spracovaný v komplexnej architektonickej štúdií, kde idea línie expozičného pultu cez tri pôvodné obytné priestory remeselníckeho domu ostane čitateľnou.
Súťažný panel:
Vizualizácie:
2. miesto (2000 €) - návrh č. 3: Ing. arch. Martin Šešo
Autori: Ing. arch. Martin Šešo, Ing. arch. Matej Honíšek
Hodnotenie poroty:
Vyzretý návrh pracujúci najmä so zážitkom počítajúc s určitou obmenou expozície bez potreby dodatočných úprav. Porote imponoval kreatívny prístup pri riešení interaktivity, ako aj jej komplexnosť. Využitie tieňohry, obrazoviek s predstavením rodu Roštárovcov, 3D kocky a i., dávajú malému expozičnému priestoru dynamiku a možnosť pravidelnej aktualizácie, čo umožňuje prepojenie expozície s viacerými historickými a súčasnými spoločenskými udalosťami. Zároveň návrh vytvára priestor na vytvorenie vizuálnych príbehov pre zbierkové predmety, ktoré nedostávajú len funkciu statického predmetu. Zrealizovanie týchto prvkov sa spája podľa poroty aj s určitými prevádzkovými problémami. Napriek tomu oceňujeme odvahu autorov spracovať expozíciu založenú primárne na prežívaní.
3. miesto (1500 €) - návrh č. 7: Ing. arch. Katarína Siváková
Autorka: Ing. arch. Katarína Siváková
Hodnotenie poroty:
Komplexný dobre zvládnutý návrh pracujúci s výrazným dizajnom vitrín. Autorka neriešila len vizuál samotnej expozície, ale aj predpolie a dvor. Porota oceňuje v rámci návrhu expozície subtílnosť vitrín, ktoré dovoľuje použitý korten, no zároveň pochybuje o filozofickej/kontextuálnej vhodnosti tohto materiálu v etnografickej expozícií Horehronského múzea. Porota sa zhodla na tom, že zvolené architektonické riešenie vstupnej miestnosti nie je jednoznačne čitateľné, vitríny pôsobia „univerzálne” a poloha zbierkových predmetov je nejasná. Porota však oceňuje vizuálne pôsobenie fotografií v modro-bielom prevedení v kontexte s textilnou inštaláciou prezentujúcou modrotlač. Silnou stránkou návrhu je aj to, že autorka pracovala s myšlienkou kombinácie materiálov v podlahe. Porote sa tiež páčilo, že nové schodisko je tvarovo jasným odkazom na historické kypy a umožňuje im vystúpiť z tieňa pôvodného schodiska. Predmetný návrh je kvalitne spracovaný, ale svojou univerzálnosťou a nižšou mierou interaktivity dostatočne nepresvedčivý.
4.-5. miesto - návrh č. 8: madebygro s.r.o.
Autori: Ing. arch. Juraj Palovič, Ing. arch. Petr Strojný, Jakub Čerešník, Lukáš Bím
4.-5. miesto - návrh č. 12: rolencikova s.r.o.
Autorky: Ing. arch. Anna Gondová, Ing. arch. Gabriela Rolenčíková
6.-14. miesto - návrh č. 1: Ing. arch. Patrik Krásny - ARCHITEKTI
Autori: Ing. arch. Patrik Krásny, Ing. arch. Adriana Dolníková
6.-14. miesto - návrh č. 2: Ing. arch. Anna Šidlovská
Autorky: Ing. arch. Lucia Radová, Ing. arch. Anna Šidlovská
6.-14. miesto - návrh č. 5: Ing. arch. Barbora Gunišová
Autori: Ing. arch. Barbora Gunišová, Ing. arch. Dominik Haviar
6.-14. miesto - návrh č. 6: Ing. arch. Tatiana Kuva
Autorka: Ing. arch. Tatiana Kuva
6.-14. miesto - návrh č. 9: Ing. arch. fram arch s.r.o.
Autori: Ing. arch. Alexandra Kotrusová, Ing. arch. Martin Kotrus
6.-14. miesto - návrh č. 10: ateliér SIMPLE CODE
6.-14. miesto - návrh č. 11: Ing. arch. Zuzana Belešová
Autori: Ing. arch. Zuzana Belešová, Ing. arch. Andrej Boroš
6.-14. miesto - návrh č. 13: LODERLAND
Autori: Ing. Sebastian Loder, Bc. Nina Loderová
6.-14. miesto - návrh č. 14: Mphil Arch. Natália Peťková
Autorka: Mphil. Arch. Natália Peťková
Zápisnica z hodnotiaceho zasadnutia poroty súťaže: