Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Prístavba divadla De Maan v belgickom Mechelene

Kváder divadla v belgickom meste Mechelen je definovaný svojou fasádou s profilovaným povrchom z medenej zliatiny – modernou reflexiou zložitej gotickej kružby veže katedrály zo 14. storočia.
Diela
Robert Pintér22.07.2016
6970+5
Prístavba divadla De Maan v belgickom Mechelene
Autori: Oscar RommensNávrh: 2011 - 2013Realizácia: 2014 - 2015Adresa: Minderbroedersgang 3, Mechelen, SlovinskoPublikované: 22. júl 2016

Viac ako 50 rokov je De Maan (Mesiac) hlavnou "základňou" detského umenia v centre mesta Mechelen. Deti tu nacvičujú divadlo, venujú sa výtvarnému umeniu, poézii... S 350 až 400 predstaveniami a 40 000 návštevníkmi ročne nebolo žiadnym prekvapením, že historické budovy potrebovali komplexnú rekonštrukciu. Staré sály už nespĺňali technické a bezpečnostné požiadavky a ponúkali modernému umeniu len málo možností.

Víťazný návrh ateliéru Import Export, ktorý vzišiel z verejnej architektonickej súťaže, zahŕňal rekonštrukciu existujúcich budov a projekt nového, malého divadelného objektu osadeného medzi historickými budovami v blízkosti katedrály sv. Rombuta, ktorá je zapísaná v zozname svetového dedičstva UNESCO. Najväčší objem v "zlatej kocke" zaberá divadelná sála na poschodí a kaviareň na prízemí. Celopresklená kaviareň spája De Maan so susednými stavbami, ktoré sú tiež určené kultúre.

Foto: Filip Dujardin
Foto: Filip Dujardin

Architekti hľadali alternatívu ku konvenčnému spôsobu navrhovania (tzv. "top-down"), ktorý sa efektívne krok za krokom približuje od mestskej mierky cez architektúru budovy až k návrhu interiéru a nábytku. Namiesto toho architekti formulovali synchrónny proces projektovania vo viacerých mierkach a rovinách. Tento prístup architektom pomohol k vytvoreniu nových vizuálnych a fyzických vzťahov medzi novou budovou a okolitými historickými dominantami. Projekt nanovo definoval prevádzku celého komplexu, s nezávislými cirkulačnými trasami pre širokú verejnosť, hercov a administratívu. Architektom sa podarilo vytvoriť niekoľko zážitkových miest, z ktorých každé má vlastný charakter, atmosféru, architektonický prejav či detaily.

Architektonický koncept
Architektonický koncept
Pôdorys 1. PP
Pôdorys 1. PP
Pôdorys 1. NP
Pôdorys 1. NP
Pôdorys 2. NP
Pôdorys 2. NP
Pôdorys 3. NP
Pôdorys 3. NP
Rezy
Rezy

Hneď od začiatku tvorby názov centra De Maan (Mesiac) evokoval architektom obrázky lunárneho modulu Apollo 11 a jeho pokrčený zlatý plášť. Elementárny geometrický tvar prístavby, je v kontraste so zložitou textúrou fasády. Fasáda moderným abstrahovaným spôsobom reaguje na bohatosť a remeselnosť kamennej veže katedrály. Najväčšou výzvou pre architektov bolo dosiahnuť svoje ciele v rámci skromného stavebného rozpočtu.

Modul Apollo 11
Modul Apollo 11

Počas prvých pokusov architekti experimentovali lisovaním a ohýbaním plechu. Záverečné testy vykonával dodávateľ tak, aby na plechu dosiahol štruktúru vytvorenú z jemných rýh. Po testovaní bolo vytvorených sedem rôznych foriem na lisovanie, pomocou ktorých sa vytvárali ryhy pod rôznymi uhlami a s rozličnou hĺbkou. Rotáciou a kladením rôznych panelov vznikol efekt náhodnosti. Aj keď je zachovaná zvislosť prekrývania jednotlivých panelov, fasáda si zachováva svoju štruktúru. Väčšina priečnych spojov nie je horizontálnych, čo povrch viac fragmentuje.

Detaily fasády
Detaily fasády
Foto: Filip Dujardin
Foto: Filip Dujardin
Foto: Filip Dujardin
Foto: Filip Dujardin
Foto: Filip Dujardin
Foto: Filip Dujardin
Foto: Filip Dujardin
Foto: Filip Dujardin
Foto: Filip Dujardin
Foto: Filip Dujardin

Archinfo, architektúra, urbanizmus, dizajn, grafika, umenie, Slovensko (architecture, architect, design, CGI, art, Slovakia)

Poloha diela

Oscar Rommens

Súvisiace články

Robert PintérHUBudapest
Vložené
20. júl 2016
0
697
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím