Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Posledné tohtoročné číslo PROJEKT-u sa nesie v znamení 65. narodenín časopisu. Aj z tohto dôvodu je rubrika Téma venovaná tomuto výročiu. PROJEKT je najstarším odborným časopisom o architektúre na Slovensku. Je súpútnikom dejín slovenskej architektúry od konca 50. rokov až do súčasnosti. Zaznamenal podstatné udalosti, odborný diskurz, nastavil zrkadlo architektúre a zároveň aj spoločnosti, ktorej architektúra vždy slúžila aj slúži. Informácie zachytené na tisíckach strán PROJEKT-u sú cenným zdrojom nielen pre výskum a štúdium dejín architektúry, ale predovšetkým tvoria súčasť nášho kultúrneho dedičstva, vzácny genofond našej architektúry, z ktorého cielene i podvedome čerpáme. PROJEKT teda nie je módnym časopisom, je zameraný na recenzovanú architektúru (so snahou byť aj objektívne kritický), profesionálnu fotografiu, aktuálny diskurz a odbornú selekciu podstatných kvalitných architektonických diel a udalostí.
V záverečnom tohtoročnom čísle časopisu jeho čitatelia nájdu kokteil pozitívneho mixu kvalitnej architektúry rôznorodého obsahu a veľkosti. K tým najväčším - najvyšším - patrí Eurovea Tower, ktorá prevýšila doteraz najvyššiu slovenskú bytovú budovu Panorama City. Je fotogenickou 168-metrovou dominantou nového bratislavského downtownu, s príťažlivou figúrou oblých tvarov. Aj o genéze tohto tvaru je možné sa dočítať v rozhovore šéfredaktorky Andrey Bacovej s vedúcimi osobnosťami ateliéru GFI, ktorého kolektív je autorom tejto príťažlivej stavby, Pavlom Frankom a Radoslavom Grečmalom. Ani ďalšie prezentované diela kvalitou nezaostávajú - v danej oblasti predstavujú aktuálne, autentické a veľmi svieže názory na špecifické druhy architektonickej tvorby. Či už ide o kancelársku budovu MTS B3 v Krivej na Orave (FORM A21), multifunkčné domy Bistric (cakov + partners) a Oozi (A.DOM) alebo rezidenčnú architektúru rodinného domu v Lužiankach (Šercel Švec) či interiér bytu v rondokubistickom dome od Klementa Šilingera (martinskocek). Pozitívne je vnímaná aj rekonštrukcia a dostavba základnej školy v Devínskej Novej Vsi (AtomStudio). Výnimočným príkladom, ktorý uzatvára tohtoročný pozitívny mix, je realizácia vstupného areálu západ Botanickej záhrady v Prahe (AND architektonický ateliér).
Z rozhovoru Andrey Bacovej s Pavlom Frankom a Radoslavom Grečmalom:
...
Andrea Bacová: Budovou Eurovea Tower ste do nového centra vniesli nielen výškový signál, ale aj ľudí. Je to v súčasnosti jedna z najväčších obytných veží. Ako sa tento koncept vyvíjal? Akým spôsobom ste ju tam umiestňovali? Je to predsa len veľmi dôležitý urbanistický počin v downtowne.
Radoslav Grečmal: Keď vstupujeme do urbanizovaného prostredia, a pokiaľ navrhujeme jednu konkrétnu budovu, vždy sa snažíme "dešifrovať" jej objem vyplývajúci z okolitých priestorových vzťahov. Ktosi veľmi skúsený uviedol, že tvar budovy je v zastavanom prostredí v zásade už daný, len ho treba v tom kontexte nájsť. Vždy sa snažíme ho hľadať, robíme si množstvo fyzických modelov a skúmame, čo najlepšie reflektuje kontext zástavby. Konkrétne v okolí Eurovea Tower sú dve trojuholníkové veže Panorama City, ktoré mali byť podľa pôvodného konceptu tri. Ricardo Bofill v tomto priestore založil schému troch trojuholníkových veží a my sme považovali za správne v tomto koncepte pokračovať, takže z tohto pohľadu bolo pre nás opodstatnené použiť trojuholník ako pôdorysný tvar veže. Hmatateľná blízkosť Dunaja, v tomto priestore jedinečný prírodný fenomén, nemohla ostať bez reflexie v samotnom hmotovom stvárnení veže, výsledkom čoho sú jej zaoblené rohy, nepravidelný trojuholník v pôdoryse a konkávne zoštíhľovanie veže v poslednej tretine jej výšky. Samotnú výšku veže, resp. jej lokalizáciu v danom priestore sme citlivo a s rešpektom posudzovali voči historickej dominante – Bratislavskému hradu, ktorý je všeobecne vnímaný ako najcharakteristickejšia dominanta veduty Bratislavy a zároveň hlavný kompozičný akcent. Fyzickú vzdialenosť medzi hradom a Eurovea Tower, ktorá nenarúša kompozičný rádius hradu a teda vyčleňuje Eurovea Tower zo záujmového územia kompozične ovládaného hradom, sme vyhodnotili za dostatočnú pre umiestnenie novej výškovej dominanty veduty Bratislavy.
Pavol Franko: Samozrejme, v otázkach posudzovania kompozičných vzťahov a predovšetkým ich vyhodnotenia neexistujú objektívne kritéria. My sme sa postavili jednoznačne za toto riešenie a s naším názorom sa stotožnilo aj vedenie mesta a jeho odborné útvary. Prešlo to aj všetkými povoľovacími konaniami, ktoré potvrdili, že umiestnenie, resp. výška ET nie sú v kompozičnom záujmovom strete s niveletou hradu. Tvar, ako už spomínal kolega, sme teda určili z kontextu územia, dokončili a zavŕšili sme trojuholníkovú Bofillovu koncepciu. Tento signifikantný landmark v tejto lokalite má svoje opodstatnenie aj ako symbol rodiaceho sa moderného centra mesta. Samotnej veži sme sa snažili prostredníctvom jej hmoty a dizajnu vtlačiť ženské fluidum. Hrad je pre nás symbolom mužského princípu na nábreží a aj touto formou sme chceli poukázať na nekonfrontačný partnerský vzťah medzi týmito dominantami Bratislavy.
...
Obálka:
Strany z aktuálneho čísla:
Aktuálne číslo si môžete zakúpiť v predajniach ARTFORUM v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach, Žiline, Prešove a Pezinku, ako aj v bratislavských predajniach Press Shop na Sedlárskej ulici a Brot Books na Panenskej ulici.
PODPORTE PREDPLATNÝM VYDÁVANIE PROJEKT-u:
Predplatné je možné objednať priamo na stránke www.casopisprojekt.sk, na adrese z_sas@sasarch.sk, alebo priamo prevodným príkazom na číslo účtu: SK91 1100 0000 0026 6200 0033, variabilný symbol: 2024, konštantný symbol: 0308, správa pre prijímateľa: meno priezvisko alebo názov ateliéru
Cena ročného predplatného na rok 2024: 25,- eur / 4 čísla
Vydáva Spolok architektov Slovenska