Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Spoločnosť Milt nielen sleduje súčasné trendy, ale aktívne prispieva aj k ich tvorbe.
Banská Bystrica 10. 11. 2008
Nerada by som strácala čas, ktorý máme vymedzený na stretnutie a hlbšie spoznanie osobnosti architekta Jozefa Chrobáka, na vymenovanie jeho mnohostrannej a bohatej činnosti počas uplynulých šesťdesiatich rokov. Myslím, že je to pomerné zriedkavé, keď sa na tomto stolci usadí architekt a preto by sme sa mali zamerať na túto vzácnu a nie jednoznačne chápanú profesiu, prezentovanú osobnosťou tu prítomného pána architekta. Áno, osemdesiat rokov je vysoký vek a vo výnimočných prípadoch sa k nej pridružuje múdrosť. Cez jej prizmu prichádzajú spomienky, ako aj predtým ešte nevyslovené pravdy, hodnotenie vlastných výsledkov ako aj miery sklamaní .
Bola by som rada, keby celý tento čas patril myšlienkam pána architekta, takže by som začala citáciou jeho úvodu k vlastnému katalógu pred 20 rokmi.:
„Tvorba architektúry, to je tvorba stavby i nadstavby súbežne a odrazu. Ibaže to nie je jednorazový a nezávislý výkon. Je to náročný integračný proces, neustále sa obmieňajúci vo variáciách, v ustavičných zrážkach s realitou i so sebou samým - v emotívnych predstavách i racionálnych rozboroch a úvahách - v krehkom pohybe hľadania a približovania - v osamelom tichom zamýšľaní i uprostred hlučných a protirečivých nárazov - v prudkom odmietaní i pokornom splývaní v zanietení i pochybnostiach.
Do takýchto mnohorakých zákonitých, oscilujúcich i nevypočitateľných podôb sa premieta neľahký a predsa strhujúci tvorivý a tvoriteľský proces architekta, úsilie o postupnú kryštalizáciu jeho idey až sa napokon podarí vyslobodzujúci, i povznášajúci prienik k myšlienkovej a výrazovej čistote, k syntéze. Čo nasleduje potom, to je tuhý zápas o jej obhájenie a realizáciu.“
Uvedené slová nám predstavujú Jozefa Chrobáka ako humanistu naturelom i vzdelaním, ako tvorcu poznajúceho všetky mučivé, pochybujúce ako aj oslobodzujúce fázy tvorby, ako architekta-umelca.
V minulom storočí a dnes, vo svete globalizácie je už celkom mimoriadne, keď sa nadaný a vzdelaný človek rozhodne prežiť svoj život v regióne, v ktorom sa narodil a v ktorom je doma (región – Stredné Slovensko, rodná zem – Liptov). Jozef Chrobák tu dokázal naplno rozvinúť svoj talent a vytvoriť architektonické diela, ktoré sa zapísali do dejín modernej slovenskej architektúry 20. storočia.
Rodina ho obdarila vzácnymi hodnotami, ktoré sú mu vlastné dodnes. Tvorivý prístup k životu, túžba po poznaní, pracovitosť, morálne hodnoty boli prirodzené v Chrobákovskej rodine nielen u tých jej členov, ktorí dosiahli akademické hodnosti, ale aj u tých, ktorí jednoducho žili svoj život týmto spôsobom.
Mal šťastie aj pri svojom vzdelávaní - na svojich učiteľov už v ľudovej škole doma v Hybiach i v mikulášskom gymnáziu a osobitne potom Prahe; Fakulta architektúry a pozemného staviteľstva pri Českom vysokom učení technickom hneď v prvých rokoch po vojne ešte nadväzovala na svoju predvojnovú európsku úroveň a domáce kultúrne prostredie ho pripravilo na vnímanie a poznávanie bohatej pražskej kultúry. Špecifickým spôsobom sa rozvinul vo viacerých oblastiach jeho výtvarný prejav.
Svoj tvorivý život prežil a prežíva vo dvoch centrách stredného Slovenska – vo Zvolene a v Banskej Bystrici. Až do svojho dôchodkového veku pracoval v tej istej inštitúcii, v Stavoprojekte – od roku 1957 ako vedúci ateliéru. Napriek mnohým obmedzovaniam tvorivej práce a jej anonymity sa jeho meno nestráca. Keďže každodenná práca v Stavoprojekte mu neposkytuje dosť možností k väčším vypätiam, od konca päťdesiatych rokov sa zúčastňuje súťaží, ktoré vyhráva, a tým aj realizuje.Je prizývaný do komisií, porôt a je prítomný v mnohých oblastiach odborného a verejného života. V spoluautorstve so sochármi vytvára memoriálne diela, venované osobnostiam slovenskej kultúry. V Banskej Bystrici denne vidíme jeho najvýznamnejšie realizácie: Dom kultúry (1961-1988),so spoluprácou .... Všeobecná úverová banka (1976-1985) a Administratívna budova Krajského úradu (1972-1985) s Kongresovou sálou (1996-1998). Svojimi funkčnými i architektonickými hodnotami, priestorovou veľkorysosťou a schopnosťou vytvárať urbanistický i interiérový priestor patria dodnes medzi dominantné architektúry Banskej Bystrice.
V ankete z roku 1964 v Projekte na otázku – Skúsenosti so stavebnými organizáciami a investormi vo výstavbe“ pán architekt vyjadril nasledovne: „Nuž skôr je to práca ako spolupráca. Úmorné dolovanie s neúmerným efektom a haldy nevecných formálnych papierov. Jarmok, na ktorom sa cena slova meria fónami až po prah bolestivosti a citu. Jarmok, na ktorom dopláca vždy len jedna strana: hmotné, kultúrne i morálne hodnoty spoločnosti. „
Odvtedy uplynulo 44 rokov – ale pre dnešok treba vymeniť alebo doplniť iba jedno-dve slová....
Kedysi si chýrnych architektoch prizývali panovníci a vládcovia, ako Perikles, Karol IV., pápežovia, ale ešte aj Tomáš Garick Masaryk – svojho Plečnika. Nadpriemerní a uznávaní architekti v našich končinách museli aj po obdržaní 1. ceny v súťaži tvrdo bojovať o realizácie, pristúpiť na kompromisy, čakať aspoň na hlavnú časť postavenia svojho projektu aj celé generačné obdobie, mnohé zostalo navždy nedokončené. To ešte netušili, aké trpké chvíle ich prekvapia v 21. storočí - keďže v našom štáte sa nerešpektujú a nedodržiavajú zákony, ktoré by mali chrániť duchovný majetok a práva tvorcov.
Od toho istého roku 1964 začína jeho vzácna (externá) pedagogická činnosť najprv na Vysokej škole lesníckej a drevárskej, od roku 1991 na Technickej univerzite vo Zvolene, od roku 1998 pôsobil ako hosťujúci profesor. V podstate pokračoval v tradícii našich najlepších medzivojnových architektov, pre ktorých ešte neexistovali hranice medzi urbanizmom, projektovaním objektov s najrôznejším zameraním a ich interierov v jednote vlastného autorského rukopisu. Bohaté znalosti a cítenie architektonického priestoru, priestorovej tvorby, tvorby komplexného interiéru odovzdával profesor Chrobák svojim študentom nábytkového dizajnu, formoval predstavy ďalších tvorivých generácií o priestore ako o prostredí, o modernej vizuálnej a žitej kultúre, v ktorej má dizajn nábytku a ďalších interierových prvkov nezastupiteľnú funkciu i poslanie.
Jozef Chrobák stelesňuje v sebe všetko, čo si o tvorivom človeku, tvorivom architektovi predstavujeme. Vyratúvaním jednotlivostí by sa to sprofanovalo. Doložím iba to, na čo by sa možno zabudlo – skromnosť.