Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...
Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?
Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...
Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...
Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Jednou z jeho „nedobových vlastností“ bola skromnosť - navyše pri zamestnaní v štátnej inštitúcií bola jeho práca menej známa, menej propagovaná pred verejnosťou. Rodák z Liptova zastával rozhodujúcu úlohu na čele krajského pracoviska ochrany pamiatok a prírody v Banskej Bystrici (vďaka reorganizáciám s rôznymi názvami a nadriadenými) od jeho vzniku v roku 1960 až do odchodu do dôchodku vo veku 60 rokov.
Jeho srdcovou i najosobnejšou odbornou záležitosťou bola ľudová architektúra, ňou sa zaoberal aj vo svojej kandidátskej práci Záchrana ľudovej architektúry metódou premiestňovania, so zameraním na region Liptova. Táto práca vyústila do architektonickej štúdie Múzea liptovskej dediny v Pribyline ako aj jeho realizácie. V 60.a 70. rokoch sa tento problém stal veľmi naliehavým, keďže zmenou spoločenských pomerov ľudová architektúra strácala svoju funkčnosť a rapídne mizla. Riešili sa skanzeny v Zuberci, vo Vychylovke, ako aj nerealizované - novohradský a horehronský v Slovenskej Ľupči, ako aj záchrana na mieste vzniku vo Vlkolínci, Španej doline, Čičmanoch a Podbieli.
Obyvatelia Banskej Bystrice, ktorí sledovali prvé výsledky pamiatkárskej práce strediska pri obnove budov kultúrnych inštitúcií, sa kochali otvorením lodžií Benického domu, sprístupnením jeho výstavných siení s krásnymi klenbami a maľbami, sprístupnením domu č.7 pre spoločenské a výstavné účely galérie i Zväzu architektov, reštaurovaných exterierov a interiérov Krajskej galérie na Dolnej ulici a v bývalom pretoriu v podstate nepoznali meno riaditeľa, ktorý stál za všetkými menovanými obnovami a riešil ich mnohé problémy, riadil spoluprácu mnohých odborníkov a organizácií. Architekt vždy necháva po sebe stopu v meste, v ktorom žil a pôsobil – ale pozornosti sa teší menej ten, ktorý ochraňuje a nenechá zaniknúť diela svojich predchodcov, než budovateľ nového. Hoci ide taktiež o architektonické činy. Viete si predstaviť napr. hradný areál, kde mal stáť Dom potravín pôvodne na terase tržnice? Bol to tvrdý boj, aby sa postavil „iba“ na svojom dnešnom mieste.
Česť jeho pamiatke.
Text a fotografie: Klára Kubičková
Načítavam diskusiu...