Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Je váš projekt dostatočne silný, aby sa stal projektom Prefarenzen?
Do celosvetovej súťaže je možné prihlásiť diela zrealizované po roku 2022. Podmienkou je významná časť stavby realizovaná...
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Jednou z jeho „nedobových vlastností“ bola skromnosť - navyše pri zamestnaní v štátnej inštitúcií bola jeho práca menej známa, menej propagovaná pred verejnosťou. Rodák z Liptova zastával rozhodujúcu úlohu na čele krajského pracoviska ochrany pamiatok a prírody v Banskej Bystrici (vďaka reorganizáciám s rôznymi názvami a nadriadenými) od jeho vzniku v roku 1960 až do odchodu do dôchodku vo veku 60 rokov.
Jeho srdcovou i najosobnejšou odbornou záležitosťou bola ľudová architektúra, ňou sa zaoberal aj vo svojej kandidátskej práci Záchrana ľudovej architektúry metódou premiestňovania, so zameraním na region Liptova. Táto práca vyústila do architektonickej štúdie Múzea liptovskej dediny v Pribyline ako aj jeho realizácie. V 60.a 70. rokoch sa tento problém stal veľmi naliehavým, keďže zmenou spoločenských pomerov ľudová architektúra strácala svoju funkčnosť a rapídne mizla. Riešili sa skanzeny v Zuberci, vo Vychylovke, ako aj nerealizované - novohradský a horehronský v Slovenskej Ľupči, ako aj záchrana na mieste vzniku vo Vlkolínci, Španej doline, Čičmanoch a Podbieli.
Obyvatelia Banskej Bystrice, ktorí sledovali prvé výsledky pamiatkárskej práce strediska pri obnove budov kultúrnych inštitúcií, sa kochali otvorením lodžií Benického domu, sprístupnením jeho výstavných siení s krásnymi klenbami a maľbami, sprístupnením domu č.7 pre spoločenské a výstavné účely galérie i Zväzu architektov, reštaurovaných exterierov a interiérov Krajskej galérie na Dolnej ulici a v bývalom pretoriu v podstate nepoznali meno riaditeľa, ktorý stál za všetkými menovanými obnovami a riešil ich mnohé problémy, riadil spoluprácu mnohých odborníkov a organizácií. Architekt vždy necháva po sebe stopu v meste, v ktorom žil a pôsobil – ale pozornosti sa teší menej ten, ktorý ochraňuje a nenechá zaniknúť diela svojich predchodcov, než budovateľ nového. Hoci ide taktiež o architektonické činy. Viete si predstaviť napr. hradný areál, kde mal stáť Dom potravín pôvodne na terase tržnice? Bol to tvrdý boj, aby sa postavil „iba“ na svojom dnešnom mieste.
Česť jeho pamiatke.
Text a fotografie: Klára Kubičková