Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Pri návrhu koncepčného riešenia lokality sa architekti spojili so architektom Petrom Gerom, ktorý bol stavebným riaditeľom zodpovedným za stavebný rozvoj centrálnych mestských štvrtí Hamburgu. Vznikol na slovenské pomery odvážny urbanistický koncept, ktorý si zaslúži pozornosť.
Riešené územie sa nachádza v strategickej polohe a je len otázkou času, kedy sa stane zaujímavým pre developerov.
Návrh počíta s prekrytím rušnej štvorprúdovej komunikácie, ktorá pretína mesto. Rušná dopravná tepna v súčasnosti rozdeľuje Petržalku a sídlisko vzďaľuje od dunaja a Sadu Janka Kráľa. Obchvat na Einsteinovej ulici od začiatku urbanisti aj architekti kritizujú. Mestská diaľnica totiž oddelila najľudnatejšiu mestskú časť od Starého Mesta aj zelených plôch pri Dunaji.
Bariéra ktorú tvorí obchvat mesta je v súčasnosti pre chodca takmer neprekonateľná.
Lokalita je dnes problematická aj pre nadmerné zaťaženie hlukom a vysokú koncentráciu CO2.
Cieľom novátorského projektu je prepojenie Petržalky s centrom mesta a pešou zónou. Navrhované prekrytie komunikácie - "plato" má pomôcť sceliť územie a vytvoriť podmienky pre zahustenie zástavby. Cesta by sa tým pádom dostala do tunelu, pod úroveň terénu. Je možné, aby na premostení nad dopravným koridorom vyrástli obytné i kancelárske budovy, centrálne námestie, zelené plochy a iné verejné funkcie.
Vstupnou časťou pre "Novú Einsteinovu" by sa mal stať priestor okolo zjazdu z Mosta SNP. Na druhej strane by malo premostenie siahať po koniec Auparku. Centrálne námestie by malo stáť na mieste parkoviska pred auparkom.
V novovzniknutom priestore medzi budúcim premostením a súčasnou úrovňou terénu, vedľa existujúcich komunikácií môžu vzniknúť viacúrovňové parkovacie kapacity pre potreby obyvateľov a užívateľov novej mestskej zóny.
Dnes čisto dopravné prostredie by mohlo dostať novú kvalitu. Zvýšila by sa atraktivita Petržalky v priamej väzbe na nábrežie Dunaja a historické centrum mesta. Zároveň by sa zlepšila kvalita bývania a celková kvalita prostredia.
Premostenie by umožnilo plynulý pohyb chodcov.
Projekt má aj ekologický rozmer, prekrytím by sa tiež výrazne znížil hluk a koncentrácia CO2 v ovzduší.
Einsteinova je jedným z hlavných dopravných uzlov v Bratislave. Štúdia upozorňuje na veľký potenciál ulice stať sa prestupným miestom. Navrhuje sa využiť blízkosť električkovej a autobusovej dopravy a scentralizovať ich spolu so železničnou zástavkou vlakovej dopravy. Vyriešilo by to mnohé limity, ktorými územie disponuje.
Sucess stories zo zahraničia:
Ing. arch. Tomáš Šebo predstavuje víziu "Nová Einsteinova" v rámci nového cyklu prednášok Bratislavské večery:
V prílohe pripájame celú prezentáciu projektu v PDF formáte.
podklady: Architekti Šebo Lichý