Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
19. apríl 2024
1
668

Pražská magistrála – skrytý potenciál mestských diaľnic

Vízia premeny dopravnej stavby 70. rokov, ktorá preťala centrum mesta na nový pražský bulvár.
Pražská magistrála – skrytý potenciál mestských diaľnic

Počas uplynulých dní zastupoval na Festivale New European Bauhaus v Bruseli našich severozápadných susedov projekt Magistrála - Nová pražská trieda.

Projekt transformácie severo-južnej pražskej spojky vyzdvihli zástupcovia Európskej komisie ako príklad premeny nevábneho prostredia v blízkosti dopravnej stavby v  prospech ľudí a miestnych komunít

Premenu dopravnej tepny iniciuje už viac ako desaťročie nezisková organizácia Centre for Central European Architecture (CCEA). Projekt sa postupom času posúval v spolupráci s architektmi, projektantmi, umelcami a hlavne obyvateľmi dotknutých území. Po dokončení komplexnej štúdie v roku 2023 zámer v úzkej spolupráci s vedením hlavného mesta pokračuje do ďalšej fázy, orientovanej na transformáciu okolia diaľnice na mestskú triedu.

Krátky pohľad do histórie

Pražská magistrála sa nachádza vnútri historických hradieb Nového Mesta. V 70. rokoch 20. storočia nahradila ulicu, ktorá spájala hlavné body medzi Novým Mestom a okolitými časťami Vinohrady, Žižkov a Karlín.

Po výstavbe Nuselského mosta sa bulvár zmenil na magistrálu, ktorá pretína centrum mesta a rozdeľuje ho na dve časti. Celková dĺžka magistrály od Južnej spojky v Holešoviciach je 6,9 km. Súvislú líniu prerušuje iba 18 prechodov pre chodcov. K presadeniu zámeru humanizácie okolia dopravnej tepny prispieva skutočnosť, že priestorom I. P. Pavlova prejde denne viac ako 20 000 chodcov.

Trasa severojužnej pražskej magistrály
Trasa severojužnej pražskej magistrály

Pražská magistrála prebieha v línii historických hradieb Nového Mesta. Keď sa na začiatku sedemdesiatych rokov devätnásteho storočia začali pražské hradby búrať, smerom od Národného múzea sa začala rozvíjať rezidenčná štvrť so zelenými bulvármi. Ako jedno z prvých nových priestranstiev vzniklo Komenského námestie v štvrti Vinohrady. Po výstavbe Nuselského mosta sa ulica zmenila na diaľnicu pretínajúcu stred mesta. Stavbe muselo ustúpiť aj mnoho významných budov.

Tešnova a Masarykova stanica v rokoch 1974-78
Tešnova a Masarykova stanica v rokoch 1974-78

Najvýznamnejšiu z aktivít, ktoré podrobne popisuje web projektu Magistrála = nová Pražská třída tvorí štúdia, ktorú vypracovala CCEA MOBA v spolupráci so švajčiarskym ateliérom  agps.

Pozrite si ambicióznu víziu revitalizácie dôležitého priestrru v centre Prahy: 

CCEA tím v Bruseli:
Yvette Vašourková spoluzakladateľka CCEA
Kamila Dršata - architektka
Marina Gonthier - architektka
Matej Draslar - agps architecture

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím