Advertorial

Energeticky úsporné okná aj pre nízkoenergetické domy

Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...

Za dverami Dorsis nájdete nielen bezpečie a pokoj, ale aj eleganciu a nadčasový design

Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...

Myotis stôl - "menej je viac"

Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?

Imperiálna kvalita zvukov a emócií z prírody. Spoznajte koncertnú sieň vo Weikersheime v Nemecku

Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...

Dizajn bez kompromisov: detail, ktorý mení spôsob otvárania dverí

Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Pražská magistrála – skrytý potenciál mestských diaľnic

Vízia premeny dopravnej stavby 70. rokov, ktorá preťala centrum mesta na nový pražský bulvár.
Diskusia
Red 327.04.2024
6940+25
Pražská magistrála – skrytý potenciál mestských diaľnic

Počas uplynulých dní zastupoval na Festivale New European Bauhaus v Bruseli našich severozápadných susedov projekt Magistrála - Nová pražská trieda.

Projekt transformácie severo-južnej pražskej spojky vyzdvihli zástupcovia Európskej komisie ako príklad premeny nevábneho prostredia v blízkosti dopravnej stavby v  prospech ľudí a miestnych komunít

Premenu dopravnej tepny iniciuje už viac ako desaťročie nezisková organizácia Centre for Central European Architecture (CCEA). Projekt sa postupom času posúval v spolupráci s architektmi, projektantmi, umelcami a hlavne obyvateľmi dotknutých území. Po dokončení komplexnej štúdie v roku 2023 zámer v úzkej spolupráci s vedením hlavného mesta pokračuje do ďalšej fázy, orientovanej na transformáciu okolia diaľnice na mestskú triedu.

Krátky pohľad do histórie

Pražská magistrála sa nachádza vnútri historických hradieb Nového Mesta. V 70. rokoch 20. storočia nahradila ulicu, ktorá spájala hlavné body medzi Novým Mestom a okolitými časťami Vinohrady, Žižkov a Karlín.

Po výstavbe Nuselského mosta sa bulvár zmenil na magistrálu, ktorá pretína centrum mesta a rozdeľuje ho na dve časti. Celková dĺžka magistrály od Južnej spojky v Holešoviciach je 6,9 km. Súvislú líniu prerušuje iba 18 prechodov pre chodcov. K presadeniu zámeru humanizácie okolia dopravnej tepny prispieva skutočnosť, že priestorom I. P. Pavlova prejde denne viac ako 20 000 chodcov.

Trasa severojužnej pražskej magistrály
Trasa severojužnej pražskej magistrály

Pražská magistrála prebieha v línii historických hradieb Nového Mesta. Keď sa na začiatku sedemdesiatych rokov devätnásteho storočia začali pražské hradby búrať, smerom od Národného múzea sa začala rozvíjať rezidenčná štvrť so zelenými bulvármi. Ako jedno z prvých nových priestranstiev vzniklo Komenského námestie v štvrti Vinohrady. Po výstavbe Nuselského mosta sa ulica zmenila na diaľnicu pretínajúcu stred mesta. Stavbe muselo ustúpiť aj mnoho významných budov.

Tešnova a Masarykova stanica v rokoch 1974-78
Tešnova a Masarykova stanica v rokoch 1974-78

Najvýznamnejšiu z aktivít, ktoré podrobne popisuje web projektu Magistrála = nová Pražská třída tvorí štúdia, ktorú vypracovala CCEA MOBA v spolupráci so švajčiarskym ateliérom  agps.

Pozrite si ambicióznu víziu revitalizácie dôležitého priestrru v centre Prahy: 

CCEA tím v Bruseli:
Yvette Vašourková spoluzakladateľka CCEA
Kamila Dršata - architektka
Marina Gonthier - architektka
Matej Draslar - agps architecture

Vložené
19. apríl 2024
0
694
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím