Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Medzi 25. a 27. májom sa aj na konci tohto semestra konala verejná výstava študentských prác na VŠVU pod názvom „Letný prieskum“. Verejnosť mala možnosť nahliadnuť do priestorov školy, zoznámiť sa so semestrálnymi zadaniami jednotlivých ateliérov a pozrieť si vystavené práce študentov.
Výnimku netvorili ani študenti KAT, ktorí prezentovali svoje projekty v budove školy na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave. Študenti prvého ročníka absolvovali Kurz architektúry pod vedením Zoltána Holocsyho. Počas kurzu sa museli popasovať s dvoma úlohami. Ako prvú riešili tému prechodu medzi výškovými úrovňami. K najúspešnejším príkladom patrila kompozícia Sone Polčovej.
Ako druhé zadanie sa študenti zapojili do Mestských zásahov v Gelnici. V rámci zadania bola vybraná téma vyhliadkovej veže na hradnom kopci. Počas procesu tvorby sa testovali konštrukčné princípy a uvažovalo sa nad rôznymi možnosťami vertikálneho programu. Študentka Lívia Molnárová využila pri svojom riešení princípy tenzegridových konštrukcií
V ateliéri motionLab pod vedením pána prof. Roberta Votického a odbornej asistentky Júlie Kolláthovej sa študenti zaoberali témou minimálneho bývania, ako reakcia na stále narastajúce ceny nehnuteľností v svetových metropolách. Práve pohyblivé prvky v rámci interiéru dokážu ponúknuť maximálnu flexibilitu a pohodlie pri obmedzenej obytnej ploche. Pri procese tvorby vychádzali študenti z analýzy života a potrieb rodiny. Nakoniec museli svoje bytové jednotky umiestniť do bytového komplexu pri Moste SNP na petržalskej strane, ako príklad využitia zvyškového urbánneho priestoru v blízkosti centra mesta. U študenta na výmennom pobyte z Izraela, Kfira Braunsteina (4. ročník) boli hlavnými kinetickými prvkami 2 posuvné multifunkčné steny v interiéri, ktoré dokázali rôzne členiť priestor a obsahovali v sebe všetky potrebné funkcie.
V Ateliéri architektúry II. pod vedením Víta Haladu a Benjamína Brádňanského sa pokračovalo v téme výskumu neskoromodernistických pamiatok, takzvaných ikonických ruín. Pri zadaní však nešlo o nedotknuteľné konzervovanie budov, ale o odhalenie a pochopenie ich architektonických kvalít a princípov navrhovania. Potom dostali študenti za úlohu rozvíjať tieto kvality a postupy do ďalšej fázy evolúcie budovy, mali dopovedať začatý príbeh. Týmto spôsobom sa pri projektoch zachovala podstata vybraných ikonických ruín, avšak objekty boli doplnené a rozvinuté o novú funkciu bývania. K najúspešnejším projektom patril návrh Dávida Noska z 2. ročníka, ktorý sa zaoberal rozvíjaním Slovenského národného archívu od Vladimíra Dedečka.
Študent Patrik Olejňák aplikoval pri svojom bakalárskom projekte túto stratégiu na objekt Novej tržnice v Bratislave od Ivana Matušíka.
V Ateliéri architektúry III. A3 pod vedením pána doc. Jana Studeného a asistentky Danice Pištekovej sa študenti zaoberali vybraným príkladom ikonických ruín, výstaviskom Incheba v Bratislave. Na príklade vybraného súboru budov sa študenti zaoberali možnosťami dokončenia, rozvíjania či vrstvenia od urbánnej až po interiérovú mierku. K najlepšie hodnoteným prácam patril projekt študentky 5. ročníka Moniky Studničnej, ktorá pracovala s prvkom z pôvodného návrhu Incheby, so stĺporadím. Diverzita vytvoreného rastra ponúkala širokú škálu bytových jednotiek nad nevyužitými priestormi terás.
Študenti Virtuálneho štúdia pod vedením pána prof. Petra Hájeka a odbornej asistentky Kristíny Rypákovej pokračovali v téme Mesta na koľajach zo zimného semestra. K najúspešnejším projektom patril návrh študenta 3. ročníka, Christophera Vargu.
Cieľom projektu bolo oslobodiť pozemky v okolí železníc od smetísk a presunúť túto funkciu spolu s recykláciou odpadu priamo na vlaky. Takto sa môže polotovar alebo hotový produkt prostredníctvom železničnej siete priamo presunúť k spotrebiteľom. Projekt bol zameraný na spracovanie plastového a kovového odpadu, keďže tieto dva typy tvoria najväčší podiel odpadu pozdĺž vybranej trate. Bakalársky projekt študentky Ruth Sýkorovej sa v rámci rovnakého zadania sústreďovala na prepis hudby na geometriu húsenkovej dráhy. Prostredníctvom tohto riešenia môžu ľudia v zábavnom parku pozdĺž trate zažiť hudbu nielen sluchom, ale aj ostatnými zmyslami.
Z prezentácie študentských prác nemohol samozrejme chýbať ani Inžiniersky kabinet pod vedením pána doc. Sabaha Shawkata a odborného asistenta Richarda Schlesingera. Návrh fitness centra a športovej haly pre projekt Campusu VŠVU na Drotárskej ceste zvládla najlepšie študentka 3. ročníka, Rebeka Hauskrechtová
Uprostred miestnosti bol vystavený svietiaci model prútovej škrupiny, ktorá môže byť použitá ako prestrešenie átria pri spomínanom campuse.
Študenti okrem toho vystavovali projekty revitalizácie zdevastovaného bytového komplexu Pentagón, modely tenzegridových konštrukcií, drevených buniek pre 2 ľudí a bratislavských exteriérových schodísk.
Aj tohtoročný letný prieskum ponúkal návštevníkom prierez aktuálnymi témami a dianím na pôde Katedry architektonickej tvorby VŠVU.
Júlia Kolláthová