Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
20. jún 2018
0
1175

Letný prieskum na Katedre architektonickej tvorby Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave v akademickom roku 2017/18

Počas prieskumu sa ateliéry v budove školy menia na výstavné priestory a verejnosť má možnosť zoznámiť sa s najnovšími tendenciami, ktoré formujú študentov. V článku si môžete pozrieť práce študentov Katedry architektonickej tvorby.
Letný prieskum na Katedre architektonickej tvorby Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave v akademickom roku 2017/18

Medzi 25. a 27. májom sa aj na konci tohto semestra konala verejná výstava študentských prác na VŠVU pod názvom „Letný prieskum“. Verejnosť mala možnosť nahliadnuť do priestorov školy, zoznámiť sa so semestrálnymi zadaniami jednotlivých ateliérov a pozrieť si vystavené práce študentov.

Výnimku netvorili ani študenti KAT, ktorí prezentovali svoje projekty v budove školy na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave. Študenti prvého ročníka absolvovali Kurz architektúry pod vedením Zoltána Holocsyho. Počas kurzu sa museli popasovať s dvoma úlohami. Ako prvú riešili tému prechodu medzi výškovými úrovňami. K najúspešnejším príkladom patrila kompozícia Sone Polčovej.

Soňa Polčová, 1. roč., Prechod medzi dvoma výškovými úrovňami, Kurz architektúry
Soňa Polčová, 1. roč., Prechod medzi dvoma výškovými úrovňami, Kurz architektúryFoto: Zoltán Holocsy

Ako druhé zadanie sa študenti zapojili do Mestských zásahov v Gelnici. V rámci zadania bola vybraná téma vyhliadkovej veže na hradnom kopci. Počas procesu tvorby sa testovali konštrukčné princípy a uvažovalo sa nad rôznymi možnosťami vertikálneho programu. Študentka Lívia Molnárová využila pri svojom riešení princípy tenzegridových konštrukcií

Lívia Molnárová, 1. roč., Vyhliadková veža v Gelnici, Kurz architektúry
Lívia Molnárová, 1. roč., Vyhliadková veža v Gelnici, Kurz architektúryFoto: Zoltán Holocsy

V ateliéri motionLab pod vedením pána prof. Roberta Votického a odbornej asistentky Júlie Kolláthovej sa študenti zaoberali témou minimálneho bývania, ako reakcia na stále narastajúce ceny nehnuteľností v svetových metropolách. Práve pohyblivé prvky v rámci interiéru dokážu ponúknuť maximálnu flexibilitu a pohodlie pri obmedzenej obytnej ploche. Pri procese tvorby vychádzali študenti z analýzy života a potrieb rodiny. Nakoniec museli svoje bytové jednotky umiestniť do bytového komplexu pri Moste SNP na petržalskej strane, ako príklad využitia zvyškového urbánneho priestoru v blízkosti centra mesta. U študenta na výmennom pobyte z Izraela, Kfira Braunsteina (4. ročník) boli hlavnými kinetickými prvkami 2 posuvné multifunkčné steny v interiéri, ktoré dokázali rôzne členiť priestor a obsahovali v sebe všetky potrebné funkcie.

Kfir Braunstein, 4. roč., Izrael, Miniliving, na výmennom pobyte v ateliéri motionLab
Kfir Braunstein, 4. roč., Izrael, Miniliving, na výmennom pobyte v ateliéri motionLab
Kfir Braunstein, 4. roč., Izrael, Miniliving, na výmennom pobyte v ateliéri motionLab
Kfir Braunstein, 4. roč., Izrael, Miniliving, na výmennom pobyte v ateliéri motionLab
Kfir Braunstein, 4. roč., Izrael, Miniliving, na výmennom pobyte v ateliéri motionLab
Kfir Braunstein, 4. roč., Izrael, Miniliving, na výmennom pobyte v ateliéri motionLab

V Ateliéri architektúry II. pod vedením Víta Haladu a Benjamína Brádňanského sa pokračovalo v téme výskumu neskoromodernistických pamiatok, takzvaných ikonických ruín. Pri zadaní však nešlo o nedotknuteľné konzervovanie budov, ale o odhalenie a pochopenie ich architektonických kvalít a princípov navrhovania. Potom dostali študenti za úlohu rozvíjať tieto kvality a postupy do ďalšej fázy evolúcie budovy, mali dopovedať začatý príbeh. Týmto spôsobom sa pri projektoch zachovala podstata vybraných ikonických ruín, avšak objekty boli doplnené a rozvinuté o novú funkciu bývania. K najúspešnejším projektom patril návrh Dávida Noska z 2. ročníka, ktorý sa zaoberal rozvíjaním Slovenského národného archívu od Vladimíra Dedečka.

Dávid Nosko, 2. roč., Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.
Dávid Nosko, 2. roč., Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.
Dávid Nosko, 2. roč., Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.
Dávid Nosko, 2. roč., Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.
Dávid Nosko, 2. roč., Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.
Dávid Nosko, 2. roč., Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.

Študent Patrik Olejňák aplikoval pri svojom bakalárskom projekte túto stratégiu na objekt Novej tržnice v Bratislave od Ivana Matušíka.

Patrik Olejňák, 4. roč., bakalársky projekt, Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.
Patrik Olejňák, 4. roč., bakalársky projekt, Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.
Patrik Olejňák, 4. roč., bakalársky projekt, Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.
Patrik Olejňák, 4. roč., bakalársky projekt, Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.
Patrik Olejňák, 4. roč., bakalársky projekt, Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.
Patrik Olejňák, 4. roč., bakalársky projekt, Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.
Patrik Olejňák, 4. roč., bakalársky projekt, Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.
Patrik Olejňák, 4. roč., bakalársky projekt, Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.
Patrik Olejňák, 4. roč., bakalársky projekt, Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.
Patrik Olejňák, 4. roč., bakalársky projekt, Obývanie ikonickej ruiny, Ateliér architektúry II.

V Ateliéri architektúry III. A3 pod vedením pána doc. Jana Studeného a asistentky Danice Pištekovej sa študenti zaoberali vybraným príkladom ikonických ruín, výstaviskom Incheba v Bratislave. Na príklade vybraného súboru budov sa študenti zaoberali možnosťami dokončenia, rozvíjania či vrstvenia od urbánnej až po interiérovú mierku. K najlepšie hodnoteným prácam patril projekt študentky 5. ročníka Moniky Studničnej, ktorá pracovala s prvkom z pôvodného návrhu Incheby, so stĺporadím. Diverzita vytvoreného rastra ponúkala širokú škálu bytových jednotiek nad nevyužitými priestormi terás.

Monika Studničná, 5. roč., Ikonické ruiny, Incheba, Ateliér architektúry III. A3
Monika Studničná, 5. roč., Ikonické ruiny, Incheba, Ateliér architektúry III. A3
Monika Studničná, 5. roč., Ikonické ruiny, Incheba, Ateliér architektúry III. A3
Monika Studničná, 5. roč., Ikonické ruiny, Incheba, Ateliér architektúry III. A3

Študenti Virtuálneho štúdia pod vedením pána prof. Petra Hájeka a odbornej asistentky Kristíny Rypákovej pokračovali v téme Mesta na koľajach zo zimného semestra. K najúspešnejším projektom patril návrh študenta 3. ročníka, Christophera Vargu.

Christopher Varga, 2. roč., Mesto na koľajach, Virtuálne štúdio
Christopher Varga, 2. roč., Mesto na koľajach, Virtuálne štúdio
Christopher Varga, 2. roč., Mesto na koľajach, Virtuálne štúdio
Christopher Varga, 2. roč., Mesto na koľajach, Virtuálne štúdio
Christopher Varga, 2. roč., Mesto na koľajach, Virtuálne štúdio
Christopher Varga, 2. roč., Mesto na koľajach, Virtuálne štúdio

Cieľom projektu bolo oslobodiť pozemky v okolí železníc od smetísk a presunúť túto funkciu spolu s recykláciou odpadu priamo na vlaky. Takto sa môže polotovar alebo hotový produkt prostredníctvom železničnej siete priamo presunúť k spotrebiteľom. Projekt bol zameraný na spracovanie plastového a kovového odpadu, keďže tieto dva typy tvoria najväčší podiel odpadu pozdĺž vybranej trate. Bakalársky projekt študentky Ruth Sýkorovej sa v rámci rovnakého zadania sústreďovala na prepis hudby na geometriu húsenkovej dráhy. Prostredníctvom tohto riešenia môžu ľudia v zábavnom parku pozdĺž trate zažiť hudbu nielen sluchom, ale aj ostatnými zmyslami. 

Ruth Sýkorová, 4. roč., bakalársky projekt,  Mesto na koľajach, Virtuálne štúdio
Ruth Sýkorová, 4. roč., bakalársky projekt, Mesto na koľajach, Virtuálne štúdio
Ruth Sýkorová, 4. roč., bakalársky projekt,  Mesto na koľajach, Virtuálne štúdio
Ruth Sýkorová, 4. roč., bakalársky projekt, Mesto na koľajach, Virtuálne štúdio
Ruth Sýkorová, 4. roč., bakalársky projekt,  Mesto na koľajach, Virtuálne štúdio
Ruth Sýkorová, 4. roč., bakalársky projekt, Mesto na koľajach, Virtuálne štúdio

Z prezentácie študentských prác nemohol samozrejme chýbať ani Inžiniersky kabinet pod vedením pána doc. Sabaha Shawkata a odborného asistenta Richarda Schlesingera. Návrh fitness centra a športovej haly pre projekt Campusu VŠVU na Drotárskej ceste zvládla najlepšie študentka 3. ročníka, Rebeka Hauskrechtová

Rebeka Hauskrechtová, 3. roč., Športová hala, Inžiniersky kabinet
Rebeka Hauskrechtová, 3. roč., Športová hala, Inžiniersky kabinet

Uprostred miestnosti bol vystavený svietiaci model prútovej škrupiny, ktorá môže byť použitá ako prestrešenie átria pri spomínanom campuse.

Inžniniersky kabinet, model prútovej škrupiny
Inžniniersky kabinet, model prútovej škrupinyFoto: Richard Schlesinger

Študenti okrem toho vystavovali projekty revitalizácie zdevastovaného bytového komplexu Pentagón, modely tenzegridových konštrukcií, drevených buniek pre 2 ľudí a bratislavských exteriérových schodísk.

Aj tohtoročný letný prieskum ponúkal návštevníkom prierez aktuálnymi témami a dianím na pôde Katedry architektonickej tvorby VŠVU.

Júlia Kolláthová

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím