Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
24. august 2022
0
544

Rekonštrukcia koncertnej sály v priestoroch kostola, České Budějovice

Chrám pre hudbu.
Rekonštrukcia koncertnej sály v priestoroch kostola, České Budějovice
Autori: Ing. Martin Krupauer, Ing. arch. Pavel Kvintus, Peter Hornát, Ing. arch. Stanislava Blažková, Ing. arch. Martin Sedmák, Rita CorreiaSpolupráca: Ivan Skalický (stavebné riešenie), Ladislav Krlín (stavebné riešenie), AVETON (akustika)Návrh: 2019 - 2020Realizácia: 2020 - 2021Adresa: Kněžská 411, České Budějovice, Česká republikaPublikované: 21. november 2022

Juhočeská filharmónia dokončila v budove bývalého kostola novú sálu podľa návrhu ateliéru A8000.

Tam, kde sa modlilo, teraz vládne hudba. Juhočeská filharmónia sídli od roku 1988 v budove bývalého kostola svätej Anny v Českých Budějoviciach. Koncertná sála však najmä kvôli nevyhovujúcej akustike nutne potrebovala rekonštrukciu. Tá prebehla podľa návrhu ateliéru A8000, ktorý riadi architekt a zároveň vedúci projektového tímu Vltavskej filharmónie Martin Krupauer. Jeho cieľom bolo vrátiť čitateľnosť proporcií pôvodne sakrálneho priestoru a vytvoriť vo všetkých aspektoch kvalitné prostredie pre koncerty filharmónie.

Foto: Ondřej Bouska

Starý akustický strop, ťažkú ​​visutú galériu a bočný balkón nahradili ľahké prvky, ktoré odhalili pôvodnú konštrukciu sály kostola. Najvýraznejším prvkom interiéru sú ľahké biele akustické baldachýny zavesené pod stropom. Zjednotená škála materiálov a farieb - biele povrchy, výrazné drevené prvky a potlačené čierne segmenty, nechávajú vyznieť samotný priestor a nové architektonické riešenie.

Foto: Ondřej Bouska

Dôležitou súčasťou zlepšenia akustického riešenia sály sa okrem pohltivých prvkov pod stropom stal akustický drevený obklad na zadnej stene sály, ktorý odráža vertikalitu organov. Aktuálna kapacita sály je 172 plnohodnotných a pohodlných miest.

Foto: Ondřej Bouska

„Chtěli jsme vrátit tvar původního kostela a nechat jej vyznít ve všech možných detailech. Celý sál najednou více dýchá. Dokonce je konečně vidět klenba, která jasně určuje chrámový prostor. Kladli jsme důraz na návrat symetrie a nekomplikované čisté tvary, barvy i materiály. Odstranili jsme proto některé necitlivé dřívější zásahy, jako je podhled nebo špatné rozdělení prostoru,“ vysvetľuje architektka Stanislava Blažková z ateliéru A8000.

Foto: Ondřej Bouska

„Ateliér A8000 upravil prostor na příjemné prostředí pro menší koncerty. Přes jistou nelogičnost, kdy koncertní sál vznikl už před čtyřmi dekádami ve stísněném prostoru bývalého kostela, přináší rekonstrukce výrazné zlepšení." dodává ředitel Jihočeské filharmonie Otakar Svoboda.

Foto: Ondřej Bouska

Nové prvky interiéru sú drevené, pôvodné konštrukcie sály a akustické panely pod stropom tvoria neutrálne biele pozadie. Povrchy stien sú modelované iba vrhnutými tieňmi akustických panelov. Všetky dvere a okná sú zjednotené čiernym náterom tak, aby vynikali iba hlavné línie koncertnej sály. 

Foto: Ondřej Bouska
Foto: Ondřej Bouska
Foto: Ondřej Bouska
Foto: Ondřej Bouska
Foto: Ondřej Bouska
Foto: Ondřej Bouska
Foto: Ondřej Bouska
Foto: Ondřej Bouska
Foto: Ondřej Bouska
Foto: Ondřej Bouska
Foto: Ondřej Bouska
Foto: Ondřej Bouska

Juhočeská filharmónia vznikla v Českých Budějoviciach  v roku 1981 pod názvom Jihočeský státní orchestr. V súčasnosti má 38 členov a zostáva jedinou profesionálnou filharmóniou v Juhočeskom kraji. Jej domovskou scénou je od začiatku bývalý rímskokatolícky kostol svätej Anny, postavený v roku 1620. V roku 1988 bol chrám necitlivo prestavaný na koncertnú sieň Otakara Jeremiáša.

Foto: Ondřej Bouska

Sála pred rekonštrukciou:

Martin Krupauer z ateliéru A8000 sa významne zapája aj do verejnej diskusie. Popri architektúre sa sústredí aj na vízie a stratégie premeny transformačných oblastí a brownfieldov (napríklad brnianska Špitálka, alebo brownfield v Sokolovskej uhoľnej panve) v Českej republike aj mimo nej. Vedúci ateliéru bol členom komisie hl. mesta Prahy pre nový metropolitný plán 2017. Teraz vedie tím, ktorý pripravuje výstavbu Vltavskej filharmónie v Prahe - prvej významnej pražskej kultúrnej stavby za posledných 100 rokov.

Autor: A8000
Foto: Ondřej Bouska

Poloha diela

Ing. Martin Krupauer
Ing. arch. Pavel Kvintus
Peter Hornát
Ing. arch. Stanislava Blažková
Ing. arch. Martin Sedmák
Rita Correia

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím