Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Zmena funkcie, rekonštrukcia a doplnenie domu z konca 19. storočia. Vzor perforovaných cemento-kompozitných zásten, použitých na fasáde prístavby, štrukturuje nový stavebný objem.
Farský kostol Nebeskej Kráľovnej získal nové miesto v eklektickej budove v štvrtom peštianskom obvode, medzi ulicami István Károlyi a Liszt Ferenc. Na základe dohody medzi samosprávou a náboženskou komunitou sa katolícka fara presťahovala do priestorov, ktoré takmer storočie využívala Hudobná škola Ferenca Erkela.
Nový majiteľ budovy sa pustil do jej záchrany, ktorá začala obnovou uličnej fasády a sanáciou pôvodného stavebného bloku. Základnú prevádzkovú schému fary (farský dom a kancelária, trieda pre náboženské vzdelávanie, knižnica, spoločenská sála a byt pre návštevníkov) pojal uličný trakt a dvojica krídel, smerujúcich do dvora. Počas rekonštrukcie došlo k odstráneniu nevhodných zásahov z druhej polovice 20. storočia. Ako podklad pre reštauračné práce slúžili dobové fotografie.
Historický blok s pôdorysom v tvare “U” uzatvára nové krídlo, orientované do dvora. Trakt, rovnobežný s ulicou, vymedzuje novodobý rajský dvor - križovatku funkcií a komunikácií fary. Nové krídlo so štítovou strechou rozširuje prevádzku o multifunkčné spoločenské priestory. Na otvorenom prízemí, ktoré minimalizuje pohľadové bariéry zo strany dvora je “posadený” blok evokujúci tradičné stavebné formy. Presklenú fasádu spoločenskej sály na poschodí možno podľa potreby uzavrieť skladacími zástenami z perforovaných cemento-kompozitných panelov SWISSPEARL CARAT.
Svetlá farebná schéma prístavby korešponduje s bledými štukovými omietkami pôvodných budov. Architekti zvolili pre fasádne panely a zásteny prevedenie Onyx 7090 s celoprefarbeným jadrom. Perforácia zásten, pozostávajúca z kruhových otvorov s rôznym priemerom zmierňuje prísnu symetriu kompozície. Vzor je inšpirovaný ľudovou výšivkou.
Prístavba stelesňuje ambíciu katolíckej cirkvi otvoriť sa širšej verejnosti. Nová priestorová konfigurácia je sústredená do ťažiskového priestoru rajského dvora, ktorý rozširuje spoločné priestory na prízemí. Centrálna pohľadová os vedie od vstupnej brány cez recepciu, rajský dvor a otvorené prízemie prístavby až do záhrady so starou lipou. Prepojenie medzi starým a novým vychádza z pochopenia logiky pôvodného domu.
Vo večerných hodinách sa svetelné vzory objavujú na strane nového krídla, otočeného smerom do vnútorného átria a tiež na uličnom trakte budovy, čo evokuje prepojenie novej a starej časti.
Podklady: Swisspearl