Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
25. november 2019
1
905

Autobusová stanica Velenje, Slovinsko

Autobusová stanica na prízemí, kancelárie a parkovacia garáž vo vyšších poschodiach. Zjednocujúcim prvkom je fasáda, obložená veľkoformátovými cemento-kompozitnými panelmi, ktorá definuje nový mestský blok.
Autobusová stanica Velenje, Slovinsko
Autori: univ.dipl.inž.arh. Mojca Gužič Trplan, univ.dipl.inž.arh. Gregor TrplanInvestor: Toming – Consulting d. o. o., Izletnik Celje d. d.Realizácia: 2008 - 2010Adresa: Kopališka cesta 2a, Velenje, SlovinskoPublikované: 18. december 2019

Slovinské mesto Velenje, vzdialené 60 kilometrov severovýchodne od Ľubľany, je piatym najväčším sídlom v krajine. Rastúce kapacitné požiadavky diaľkových autobusových liniek pokrýva stanica na hlavnom ťahu, ktorý prechádza južným okrajom priemyselného mesta. Verejné budovy a stavby občianskej vybavenosti, postavené v uplynulých rokoch pozdĺž frekventovanej komunikácie, tvoria nesúrodý mix foriem a funkcií. Na pozemkoch v blízkosti autobusovej stanice (nezastavaná zóna, južne od Šaleškej cesty) má v blízkej budúcnosti vyrásť viacero nových projektov. S ohľadom na rozvojový potenciál zóny je stanica navrhnutá ako integrálna súčasť plánovanej urbánnej štruktúry. Architekti z ljubljanského ateliéru Gužič Trplan arhitekti sa snažili o "vytvorenie abstraktného 'plávajúceho' objemu nad prístupným verejným priestorom. Budova, s charakteristickým obvodovým plášťom a segmentáciou objemu, má predstavovať ľahko identifikovateľný bod s typickým denným a nočným vizuálom."

Foto: Miran Kambič
Foto: Miran Kambič
Foto: Miran Kambič
Foto: Miran Kambič
Foto: Miran Kambič
Situácia - úroveň nástupíšť
Situácia - úroveň nástupíšťAutor: Guzic Trplan arhitekti

Lokalitný plán zohľadňuje polohu stavby v rámci mesta. 17 otvorených nástupíšť preto dopĺňa rozsiahly administratívny blok a parkovanie na vyšších podlažiach (300 m2 + 307 parkovacích miest). V duchu architektonického konceptu - otvorený dynamický parter versus solídny blok vyšších podlaží a administratívnej časti sa nesie aj farebné a materiálové riešenie. 

Prízemie stanice so svetlou výškou 5,5 m, potrebnou pre bezkolíznu prevádzku, je prehľadným “pokračovaním ulice”. Na plochu nástupíšť nadväzujú  v severovýchodnej časti obslužné priestory (čakáreň, hygiena, dvojpodlažné dopravné kancelárie…). Kontrastné farebné riešenie “podlubia” zvýrazňuje (pre jednoduchšiu orientáciu vodičov aj návštevníkov) prvky ako stĺpy a schodiská.  

Nad otvoreným priestorom nástupíšť je situovaná garáž, prístupná rampou vedúcou zo zadnej strany objektu. Administratívna a obchodná časť orientovaná do nárožia novej križovatky je zodvihnutá oproti parkovaniu o tri metre. Akcentovaná hmota zároveň tvorí výrazný orientačný bod v území. 

Pôdorys typického podlažia
Pôdorys typického podlažiaAutor: Guzic Trplan arhitekti
Pozdĺžny rez
Pozdĺžny rezAutor: Guzic Trplan arhitekti

Napriek svojmu rôznorodému programu pôsobí objekt ako monolitický celok. Zjednocujúcim prvkom je fasáda, ktorá prepája jednotlivé stavebné objemy - funkčné bloky. Veľkoformátové cemento-kompozitné panely Swisspearl definujú nový mestský blok. Perforácia panelov na plášti hromadnej garáže presvetľuje interiér, zároveň však bráni priamemu pohľadu na zaparkované autá. Celkový grafický obraz fasády je podľa slov architektov vytvorený ako abstrakcia elektronickej informačnej tabuľe (používanej v dopravných termináloch). Perforované panely Swisspearl použili architekti aj na fasáde administratívneho bloku. Zapustená transparentná fasáda, ktorá je ohraničená svetlým pásom obkladu, je členená systémom vertikálnych paravánov (obdobné riešenie použil ateliér aj pri predchádzajúcej realizácii hotela Sikik v Kranjskej gore). Nepravidelný rytmus perforácii vizuálne rozkladá veľký objem budovy. Svetlá farba obkladu pomáha zdôrazniť kontrast s perforáciou a zosilňuje grafický efekt počas dňa.

 

Detail - rez odvetranou fasádou administratívnej časti:

 Detail - rez odvetranou fasádou administratívnej časti
Detail - rez odvetranou fasádou administratívnej častiAutor: Guzic Trplan arhitekti
  1. hliníkový plech
  2. cemento-kompozitné fasádne panely SWISSPEARL® CARAT
  3. paropriepustná fólia
  4. tepelná izolácia 
  5. železobetónová konštrukcia
  6. parozábrana
  7. tepelná izolácia (XPS)
  8. hydroizolácia
  9. ochrana hydroizolácie
  10. odvetraná vzduchová dutina / podkonštrukcia    
  11. vnútorné tienenie
  12. Izolačné trojsklo v hliníkovom ráme
  13. vertikálne slnolamy: perforované cemento-kompozitné panely SWISSPEARL
  14. železobetónová konštrukcia

 

Detail - rez odvetranou fasádou garáží:

Detail - rez odvetranou fasádou garáží
Detail - rez odvetranou fasádou garážíAutor: Guzic Trplan arhitekti
  1. hliníkový plech
  2. perforovaný hliníkový panel
  3. hydroizolácia
  4. štrkový zásyp
  5. železobetónová konštrukcia
  6. odvetraná vzduchová dutina / podkonštrukcia 
  7. cemento-kompozitné fasádne panely SWISSPEARL® CARAT
  8. nosná podkonštrukcia fasády
  9. železobetónová konštrukcia
  10. perforovaný hliníkový panel
Foto: Miran Kambič
Foto: Miran Kambič
Foto: Miran Kambič
Foto: Miran Kambič

Poloha diela

univ.dipl.inž.arh. Mojca Gužič Trplan
univ.dipl.inž.arh. Gregor Trplan
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím