Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Slovinské mesto Velenje, vzdialené 60 kilometrov severovýchodne od Ľubľany, je piatym najväčším sídlom v krajine. Rastúce kapacitné požiadavky diaľkových autobusových liniek pokrýva stanica na hlavnom ťahu, ktorý prechádza južným okrajom priemyselného mesta. Verejné budovy a stavby občianskej vybavenosti, postavené v uplynulých rokoch pozdĺž frekventovanej komunikácie, tvoria nesúrodý mix foriem a funkcií. Na pozemkoch v blízkosti autobusovej stanice (nezastavaná zóna, južne od Šaleškej cesty) má v blízkej budúcnosti vyrásť viacero nových projektov. S ohľadom na rozvojový potenciál zóny je stanica navrhnutá ako integrálna súčasť plánovanej urbánnej štruktúry. Architekti z ljubljanského ateliéru Gužič Trplan arhitekti sa snažili o "vytvorenie abstraktného 'plávajúceho' objemu nad prístupným verejným priestorom. Budova, s charakteristickým obvodovým plášťom a segmentáciou objemu, má predstavovať ľahko identifikovateľný bod s typickým denným a nočným vizuálom."
Lokalitný plán zohľadňuje polohu stavby v rámci mesta. 17 otvorených nástupíšť preto dopĺňa rozsiahly administratívny blok a parkovanie na vyšších podlažiach (300 m2 + 307 parkovacích miest). V duchu architektonického konceptu - otvorený dynamický parter versus solídny blok vyšších podlaží a administratívnej časti sa nesie aj farebné a materiálové riešenie.
Prízemie stanice so svetlou výškou 5,5 m, potrebnou pre bezkolíznu prevádzku, je prehľadným “pokračovaním ulice”. Na plochu nástupíšť nadväzujú v severovýchodnej časti obslužné priestory (čakáreň, hygiena, dvojpodlažné dopravné kancelárie…). Kontrastné farebné riešenie “podlubia” zvýrazňuje (pre jednoduchšiu orientáciu vodičov aj návštevníkov) prvky ako stĺpy a schodiská.
Nad otvoreným priestorom nástupíšť je situovaná garáž, prístupná rampou vedúcou zo zadnej strany objektu. Administratívna a obchodná časť orientovaná do nárožia novej križovatky je zodvihnutá oproti parkovaniu o tri metre. Akcentovaná hmota zároveň tvorí výrazný orientačný bod v území.
Napriek svojmu rôznorodému programu pôsobí objekt ako monolitický celok. Zjednocujúcim prvkom je fasáda, ktorá prepája jednotlivé stavebné objemy - funkčné bloky. Veľkoformátové cemento-kompozitné panely Swisspearl definujú nový mestský blok. Perforácia panelov na plášti hromadnej garáže presvetľuje interiér, zároveň však bráni priamemu pohľadu na zaparkované autá. Celkový grafický obraz fasády je podľa slov architektov vytvorený ako abstrakcia elektronickej informačnej tabuľe (používanej v dopravných termináloch). Perforované panely Swisspearl použili architekti aj na fasáde administratívneho bloku. Zapustená transparentná fasáda, ktorá je ohraničená svetlým pásom obkladu, je členená systémom vertikálnych paravánov (obdobné riešenie použil ateliér aj pri predchádzajúcej realizácii hotela Sikik v Kranjskej gore). Nepravidelný rytmus perforácii vizuálne rozkladá veľký objem budovy. Svetlá farba obkladu pomáha zdôrazniť kontrast s perforáciou a zosilňuje grafický efekt počas dňa.
Detail - rez odvetranou fasádou administratívnej časti:
Detail - rez odvetranou fasádou garáží:
Podklady: Swisspearl, Gužič Trplan arhitekti