Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Efemérna architektúra. Už viackrát bola našou témou. Dnes prinášame nie veľký, ale pekný príklad z východného Slovenska. Jednoduchá, čistá práca, na pomedzí grafiky, scénografie a architektúry obohatila dočasne verejný priestor. Mladý autor s priateľmi sa osobne angažoval v jemu blízkej oblasti. Páči sa nám subtílne "ultraľahké", dematerializované dielo, ktoré minimálnymi vyjadrovacími prostriedkami a s vkusom prezentuje svoje posolstvo. Viac napovie sám autor:
Galérie a sakrálna architektúra sú v niečom podobné. Keď si odmyslíme z kostolov kresťanstvo a z galérií výstavy, samotný priestor môže vyvolávať podobnú emóciu. V rámci projektu Noc kostolov sme na jeden víkend využili priestory kostola Cirkvi bratskej v Prešove ako galériu konceptuálneho umenia.
Noc kostolov je medzinárodný projekt, ktorý sme si pre vlastné potreby predefinovali ako multižánrový festival živého dialógu. Prostredníctvom spochybňovania foriem sa snažíme nahliadať do tajomstva obsahov a klásť si ťažké otázky v poctivom hľadaní Boha.
Inštalácia má veľa kontextov. Kostol bol budovaný počas komunizmu s prísnou podmienkou, že nemôže vyzerať ako kostol. Architekt mal zakázané stavať veže, zvonice, kríže. Dočasnou inštaláciou sme na vrch kostola umiestnili kríž, nie v zmysle vytýčenia svojho územia, ale v zmysle pozvania.
Druhý kontext spočíva v myšlienkovom koncepte. Cez tohtoročnú tému - Bezbariérová cirkev - sme nahliadali do príčin a podôb mnohých bariér, ktoré vyrastajú uprostred našich úvah o Bohu. Bolo by príliš ľahké zostať pri fyzických bariérach a nespomenúť tie vyrastajúce v hĺbke našich postojov, vzťahov i historickej pamäte.
Každá inštalácia symbolizovala nejakú bariéru v cirkvi alebo mimo nej. ‘Kocka’ na kostole popisovala jednu z najstarších bariér - ľudské utrpenie. V racionálnom tvare kocky z ľahkej drevenej konštrukcie sú chaoticky rozhodené pixely, ktoré svietia do mesta. Osobitne a ani spolu nedávajú zmysel. Až keď sa pozriete na kocku v istom uhle, pixely sa stretnú a vytvoria kríž.
Symbolika racionálneho tvaru kocky ako snaha uchopiť ľudský život do ktorého vchádza absurdita utrpenia spôsobujúca v usporiadanom živote chaos. Chaos, ktorý je tak často bariérou v úvahách o hľadaní Boha. Ale v perspektíve ultimátneho ľudského utrpenia - kríža, miesta kde trpí aj Boh - je zrazu chaos jednotlivých pixlov usporiadaný v zmysel. Preto inštaláciu voláme Kristus v ľudskom utrpení.
Hľa, svet popretínaný plotmi stratenej dôvery, ostnatými plotmi absurdného ľudského utrpenia. Hľa človek, oddelený od bytostnej jednoty - vláda nevedomej ľahostajnej náhody. Z pravých uhlov náhrobných kameňov zaznieva neznesiteľné volanie po zmysle. Kde si Bože? A prečo si nás opustil? A potom je tu svetlo, odkiaľsi zdola až z dna beznádeje. Len v perspektíve tajomstva lásky sa z hustoty chaosu vynára obraz kríža. Obraz tohto bláznovstva - spolutrpiaceho Boha, paradox Boha opusteného Bohom. Priamo v centre na dne bolesti a opustenosti však nie sme sami. Na tomto dne v oddelenosti od zmyslu a pokrivenia pôvodného zámeru sa z beznádeje otvára cesta kríža, predznačená Kristovou obetujúcou sa láskou. Jedine trpiaci Boh nám môže skutočne pomôcť. Nie silou svojej všemohúcnosti, ale v zdanlivej bezmocnosti lásky zostupujúcej k nám do každého hriechu, do každého utrpenia, do každej oddelenosti a smrti, aby nás práve tam našiel a práve tam stretol v prežívanom utrpení. Jedine trpiaci Boh nás môže skutočne zachrániť. Jedine Boh, ktorý prešiel temnotou smrti dáva nádej vzkriesenia.
Podklady: Ondrej Jurčo