Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Ak majú tradície prežívať, je dobré keď pribúdajú nové podnety. Sympatická iniciatíva dopĺňa chotár obce Zbehy o súčasný názor na sakrálny artefakt.
Za obdobnými realizáciami (bez ohľadu na ich veľkosť) sa ukrýva vo väčšine diel silné osobné nasadenie tvorcov. Inak to nebolo ani v tomto prípade. Kľukatá cesta vedúca k realizácii vyústila do podoby drobnej, neokázalej výpovede.
Projekt predstavujeme spolu s autorským textom:
Motto: "Ako hrozno v lise, tak aj človek je pod tlakom... Spoločenským." (MG ml., Okt.2017)
Kaplnka sv. Urbana - patróna vinohradníkov sa nachádza pri najstaršom slovenskom meste Nitra v rurálnom prostredí agrárnej, historicky cennej krajiny. Obec Zbehy bývala kedysi známou oblasťou pestovania vínnej révy. Písomná zmienka o obci je už z roku 1156, jej vznik sa však s určitosťou datuje k roku 1292.
Na mieste pôvodnej, nezachovanej kaplnky, na žiadosť občanov vyrástla kaplnka nová. V súčinnosti s bývalým starostom a prajným obecným zastupiteľstvom myšlienku osobitým ideovým a konštrukčným riešením zhmotnil autor projektu Ing. arch. Michal Gaj ml.
Projekt je rozdelený na dve etapy. Kaplnku, a jej krajinné dotvorenie. Druhá etapa podľa autorskej štúdie má byť prístupovou cestou k tomuto sakrálnemu priestoru formou aleje...
Tvaroslovie kaplnky inšpirované podvedome archetypom vinohradníckeho prešu, vo filozofickom poňatí autor latentne pretavuje do polohy pomyselného spoločensko-kultúrneho lisu. "Súčasná doba a tlak, ktorý na seba vyvíja človek sám, nedožičí veľa mentálneho uvoľnenia... Je potrebné zastaviť sa aspoň na chvíľku, a precediť svoje myšlienky v tomto rýchlom tempe života..." (MGml.)
Architektúra pretavenej idey ponúka priehľady do panoramatického obrazu historicky vyvinutej krajiny. Kruhová kompozícia stavby s priezormi lamiel „prešu“ otvára priestor rovnocenne do všetkých smerov. Formou rozširujúceho sa obráteného kužeľa sa čiastočne uvoľnený „strop“ kaplnky otvára k nebeskej vertikále, s umocňujúcim účinkom kríža. Zároveň vytvára intímnu náruč (objatie) pre práve prítomného človeka. Jednému veľká nie je, rodine nie je malá. Komorná atmosféra je znásobená skvelou akustikou. čIstota a vyrovnanosť zvuku sa cielene prejavuje v centrálnom bode priestoru kaplnky. Hlavná os kaplnky je orientovaná na vežu miestneho kostola povýšenia sv. Kríža, kde je dodnes uchovávaná jediná relikvia z pôvodnej kaplnky - obraz sv. Urbana. Práve tento artefakt bol podnetom k výstavbe tak, aby zaujal svoje pôvodné miesto v transpozičných priestorových vzťahoch. V novej kaplnke je reprodukcia obrazu sv. Urbana vyhotovená v skle (odkaz na vitráž) už ako reflexia na časy minulé, a vytvára metaforickú líniu pokračovania. Pred vstupom do kaplnky je osadený "kameň zbytočnej tiaže - nežiadúcej záťaže mysle". Spočíva na historickej stope - základoch pôvodnej starej kaplnky.
Táto v zásade jednoduchá drobná sakrálna stavba však vyžadovala precízne detaily vo vzťahu ku statike objektu. Geometria objektu aj v drobnom detaile uplatňuje vždy ten istý konštrukčný prvok s tými istými rozmermi. V priestore však rovnaké prvky a detaily ponúkajú v súčinnom pôsobení vždy iný zážitok.
Konštrukčný princíp priestorového obalu postavený na ľahkej skladobnosti - rozoberateľnosti, nahraditeľnosti (možnej výmene) drevených skladobných prvkov - lamiel vymedzujúcich priestor, evokuje efemérnosť objektu. Reprezentuje a upozorňuje na dočasnosť existencie bytia. Skelet pevných častí z pohľadového betónu naproti tomu upriamuje pozornosť na pevné, v spoločenskom vedomí pretrvávajúce momenty žitia.
Oproti tradične chápanému uzatvorenému priestoru kaplnky, v ktorom sa človek ocitá sám, sústredený na duchovno, avšak izolovane od vonkajšieho sveta, kaplnka sv. Urbana umožňuje pocitovú komunikáciu s okolitým i vzdialeným svetom. Umožňuje vnímať nekonečnosť jeho dimenzie, prekonávajúc ohraničenie priestoru kaplnky. Človek napriek ohraničeniu tak zostáva súčasťou vesmíru, jeho fyzického i duchovného rozmeru. Premenlivosť atmosféry zážitku presakujúcej cez úzke štrbiny lamiel do priestoru kaplnky vplyvom premeny vonkajšej atmosféry a z priestoru kaplnky vplyvom duchovnej atmosféry účastníka, tu zohráva podstatnú úlohu. Hra životodarného slnečného svetla (pre vinohradníctvo tak dôležitého) a vrhnutých tieňov lamiel robia priestor a efemérnosť zážitku v ňom živým, pôsobivým, pre účastníka autentickým, intímnym.
Projektovať sa začalo v októbri 2017 a realizácia kaplnky, prvej etapy celého projektu, bola ukončená v septembri 2019.
Poďakovanie autora patrí:
Spoluautorke Ing. arch. Zuzane Gajovej, ktorá v tvorivej fáze podporila návrh a samotného autora
Bývalému starostovi obce Ing. Ivanovi Habiňákovi, ktorý sa s návrhom stotožnil a živil celú ideu a proces výstavby.
Statikovi Ing. Ľubošovi Moravčíkovi, Phd.
Martinovi Zlatošovi a Ing. Marekovi Blaškovi zo stavebnej firmy Verko s.r.o., a tiež firme Bold design
Projekt vyústil do tejto 1. Etapy realizácie po mnohých peripetiách
Podklady: Michal Gaj - LINK A