Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Ak majú tradície prežívať, je dobré keď pribúdajú nové podnety. Sympatická iniciatíva dopĺňa chotár obce Zbehy o súčasný názor na sakrálny artefakt.
Za obdobnými realizáciami (bez ohľadu na ich veľkosť) sa ukrýva vo väčšine diel silné osobné nasadenie tvorcov. Inak to nebolo ani v tomto prípade. Kľukatá cesta vedúca k realizácii vyústila do podoby drobnej, neokázalej výpovede.
Projekt predstavujeme spolu s autorským textom:
Motto: "Ako hrozno v lise, tak aj človek je pod tlakom... Spoločenským." (MG ml., Okt.2017)
Kaplnka sv. Urbana - patróna vinohradníkov sa nachádza pri najstaršom slovenskom meste Nitra v rurálnom prostredí agrárnej, historicky cennej krajiny. Obec Zbehy bývala kedysi známou oblasťou pestovania vínnej révy. Písomná zmienka o obci je už z roku 1156, jej vznik sa však s určitosťou datuje k roku 1292.
Na mieste pôvodnej, nezachovanej kaplnky, na žiadosť občanov vyrástla kaplnka nová. V súčinnosti s bývalým starostom a prajným obecným zastupiteľstvom myšlienku osobitým ideovým a konštrukčným riešením zhmotnil autor projektu Ing. arch. Michal Gaj ml.
Projekt je rozdelený na dve etapy. Kaplnku, a jej krajinné dotvorenie. Druhá etapa podľa autorskej štúdie má byť prístupovou cestou k tomuto sakrálnemu priestoru formou aleje...
Tvaroslovie kaplnky inšpirované podvedome archetypom vinohradníckeho prešu, vo filozofickom poňatí autor latentne pretavuje do polohy pomyselného spoločensko-kultúrneho lisu. "Súčasná doba a tlak, ktorý na seba vyvíja človek sám, nedožičí veľa mentálneho uvoľnenia... Je potrebné zastaviť sa aspoň na chvíľku, a precediť svoje myšlienky v tomto rýchlom tempe života..." (MGml.)
Architektúra pretavenej idey ponúka priehľady do panoramatického obrazu historicky vyvinutej krajiny. Kruhová kompozícia stavby s priezormi lamiel „prešu“ otvára priestor rovnocenne do všetkých smerov. Formou rozširujúceho sa obráteného kužeľa sa čiastočne uvoľnený „strop“ kaplnky otvára k nebeskej vertikále, s umocňujúcim účinkom kríža. Zároveň vytvára intímnu náruč (objatie) pre práve prítomného človeka. Jednému veľká nie je, rodine nie je malá. Komorná atmosféra je znásobená skvelou akustikou. čIstota a vyrovnanosť zvuku sa cielene prejavuje v centrálnom bode priestoru kaplnky. Hlavná os kaplnky je orientovaná na vežu miestneho kostola povýšenia sv. Kríža, kde je dodnes uchovávaná jediná relikvia z pôvodnej kaplnky - obraz sv. Urbana. Práve tento artefakt bol podnetom k výstavbe tak, aby zaujal svoje pôvodné miesto v transpozičných priestorových vzťahoch. V novej kaplnke je reprodukcia obrazu sv. Urbana vyhotovená v skle (odkaz na vitráž) už ako reflexia na časy minulé, a vytvára metaforickú líniu pokračovania. Pred vstupom do kaplnky je osadený "kameň zbytočnej tiaže - nežiadúcej záťaže mysle". Spočíva na historickej stope - základoch pôvodnej starej kaplnky.
Táto v zásade jednoduchá drobná sakrálna stavba však vyžadovala precízne detaily vo vzťahu ku statike objektu. Geometria objektu aj v drobnom detaile uplatňuje vždy ten istý konštrukčný prvok s tými istými rozmermi. V priestore však rovnaké prvky a detaily ponúkajú v súčinnom pôsobení vždy iný zážitok.
Konštrukčný princíp priestorového obalu postavený na ľahkej skladobnosti - rozoberateľnosti, nahraditeľnosti (možnej výmene) drevených skladobných prvkov - lamiel vymedzujúcich priestor, evokuje efemérnosť objektu. Reprezentuje a upozorňuje na dočasnosť existencie bytia. Skelet pevných častí z pohľadového betónu naproti tomu upriamuje pozornosť na pevné, v spoločenskom vedomí pretrvávajúce momenty žitia.
Oproti tradične chápanému uzatvorenému priestoru kaplnky, v ktorom sa človek ocitá sám, sústredený na duchovno, avšak izolovane od vonkajšieho sveta, kaplnka sv. Urbana umožňuje pocitovú komunikáciu s okolitým i vzdialeným svetom. Umožňuje vnímať nekonečnosť jeho dimenzie, prekonávajúc ohraničenie priestoru kaplnky. Človek napriek ohraničeniu tak zostáva súčasťou vesmíru, jeho fyzického i duchovného rozmeru. Premenlivosť atmosféry zážitku presakujúcej cez úzke štrbiny lamiel do priestoru kaplnky vplyvom premeny vonkajšej atmosféry a z priestoru kaplnky vplyvom duchovnej atmosféry účastníka, tu zohráva podstatnú úlohu. Hra životodarného slnečného svetla (pre vinohradníctvo tak dôležitého) a vrhnutých tieňov lamiel robia priestor a efemérnosť zážitku v ňom živým, pôsobivým, pre účastníka autentickým, intímnym.
Projektovať sa začalo v októbri 2017 a realizácia kaplnky, prvej etapy celého projektu, bola ukončená v septembri 2019.
Poďakovanie autora patrí:
Spoluautorke Ing. arch. Zuzane Gajovej, ktorá v tvorivej fáze podporila návrh a samotného autora
Bývalému starostovi obce Ing. Ivanovi Habiňákovi, ktorý sa s návrhom stotožnil a živil celú ideu a proces výstavby.
Statikovi Ing. Ľubošovi Moravčíkovi, Phd.
Martinovi Zlatošovi a Ing. Marekovi Blaškovi zo stavebnej firmy Verko s.r.o., a tiež firme Bold design
Projekt vyústil do tejto 1. Etapy realizácie po mnohých peripetiách
Podklady: Michal Gaj - LINK A