Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
24. október 2024
6
522

Rekonštrukcia hlavného nádražia v Plzni

Obchodná pasáž a reštaurácia na nástupišti. Interiéry plzenského hlavného nádražia prešli rekonštrukciou, ktorá priniesla život do nevyužitých priestorov.
Rekonštrukcia hlavného nádražia v Plzni
Autori: Ing. Martin Krupauer (A8000), Ing. arch. Pavel Kvintus (A8000), Ing. arch. Martin Sedmák (A8000), Ing. arch. Daniel Jeništa (Hlavný architekt - A8000), Ing. arch. Veronika Dolejšová (A8000), Ing. Zdeněk Fuchs (Hlavný inžinier - A8000), SUDOP PRAHAInvestor: Správa železnic ČRInvestičný náklad: 40,8 mil. €Realizácia: 2021 - 2024Adresa: 9, Nádražní 102, Plzeň 2-Slovany, Česká republikaPublikované: 24. október 2024

Železničná doprava je u našich západných susedov na vzostupe. Rekonštrukcia hlavného nádražia čaká Prahu a Brno, aktuálne ňou prešla aj Plzeň. Novú podobu výpravnej budovy navrhol architektonický ateliér A8000 v spolupráci s kolektívom SUDOP PRAHA. Ateliér má bohaté skúsenosti s dopravnými stavbami a podieľal sa aj na nedávnej rekonštrukcii nádražia v Českých Budějoviciach. V Plzni vrátili architekti z A8000 interiéru nádražia architektonickú kvalitu a priniesli život do nevyužitých priestorov. Rekonštrukcia najviac ovplyvnila pohyb cestujúcich. Novinkou je centrálny priestor pokladní, rozšírená obchodná pasáž a reštaurácia priamo na nástupišti, kde si cestujúci môžu pred odchodom dať obed. Farebnosť sa vrátila k pôvodným krémovým a sivým odtieňom. Hlavnú halu doplnila replika pôvodnej historickej dlažby.

Celková rekonštrukcia budovy hlavného nádražia v Plzni sa začala v máji roku 2021. Stavebné práce trvali viac ako tri roky. Celá budova dostala novú strechu aj fasádu.

„Rekonstrukce navázala na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice. Nyní proběhla hlavní celková revitalizace památkově chráněné budovy a jejího okolí. Zrenovované nádraží je obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ hovorí generálny riaditeľ českej Správy železníc Jiří Svoboda.

Najvýraznejšou zmenou v interiéri je horná hala, ktorá získala charakter obchodnej pasáže. Funkcia nádražia sa tak rozšírila podľa aktuálnych trendov na dopravné a obchodné centrum, v ktorom cestujúci trávia čas v priebehu čakania na ďalší vlakový spoj. Obchodné priestory sa rozšírili o 150 m². Neprehliadnuteľné je tiež výrazné presvetlenie hornej haly.

Ateliér A8000 pristúpil k premene interiéru historického nádražia s rešpektom k pôvodnej stavbe. Spomínaný návrat k pôvodnej farebnosti oživil jeho stratenú noblesu. Interiér doplnili odolné sedacie súpravy z liateho corianu. Dlažba je replikou pôvodného historického vzoru.

Zásadnou úpravou prešla centrálna pokladňa a informačné centrum. Cestujúci si môžu zakúpiť lístky všetkých prepravných spoločností na jednom mieste, čo doteraz nebolo možné. Architekti sa usilovali o prehľadnosť a vizuálne zjednotenie priestoru. Centrálnu pokladňu charakterizuje čierny pult s minimalistickým dizajnom. Všetky toalety sú bezbariérové a pre nevidiacich a sluchovo postihnutých sú k dispozícii nové orientačné systémy. Celý priestor je monitorovaný bezpečnostnými kamerami.

„Historické části nádraží jsme renovovali s respektem a nové jsme budovali s použitím moderních materiálů, aby spolu nové a staré bylo ve vzájemné harmonii. Právě takový přístup je nám nejbližší. Největší důraz ale klademe na zjednodušení cesty pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by pro ně měl být nově jednoznačně přehledný a funkční. Dnešní provoz nádražní budovy je totiž poněkud nečitelný a pokladny jsou rozptýlené na několika místech,“ vysvetľuje architekt Pavel Kvintus z ateliéru A8000.

Kľúčovou myšlienkou návrhu je prepojenie nádražia s mestom. Novinkou je reštaurácia s terasou, ktorá oživuje pôvodne nevyužitý priestor za nádražím. Cestujúci si tak môžu vychutnať obed alebo večeru s výhľadom na prichádzajúce a odchádzajúce vlaky. Exteriér s interiérom prepájajú nové celopresklené dvere.

Hlavné nádražie patrí k architektonickým dominantám centrálnej časti Plzne. Budova bola postavená v neorenesančnom a secesnom štýle a slávnostne otvorená v roku 1907. Na rozdiel od väčšiny výpravných budov v Českej republike sa nachádza uprostred koľajiska. Výpravná budova je od roku 2000 pamiatkovo chránená. Celkové náklady na rekonštrukciu dosiahli 40,8 mil.€.

Foto: Ondřej Bouška
Foto: Ondřej Bouška
Foto: Ondřej Bouška
Foto: Ondřej Bouška
Foto: Ondřej Bouška
Foto: Ondřej Bouška
Foto: Ondřej Bouška
Foto: Ondřej Bouška
Foto: Ondřej Bouška
Foto: Ondřej Bouška
Foto: Ondřej Bouška
Foto: Ondřej Bouška
Foto: Ondřej Bouška

Podklady: PIARISTI
Autor: A8000
Foto: Ondřej Bouška

Poloha diela

Ing. Martin Krupauer
Ing. arch. Pavel Kvintus
Ing. arch. Martin Sedmák
Ing. arch. Daniel Jeništa
Ing. arch. Veronika Dolejšová
Ing. Zdeněk Fuchs
SUDOP PRAHA

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím