Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Na pozemku pri križovatke Tomášikovej ulice a Trnavskej cesty v Bratislave, oproti Klientskemu centru štátnej správy, vyrástol bytový komplex N!DO. Pri dielach Petra Sticzaya-Gromskeho sme si zvykli, že sú iné ako štandardná stavebná produkcia. Charakteristickým príkladom bol bytový komplex Octopus na Záhradníckej ulici. V prípade bytového domu N!DO nezostal autor svojej povesti nič dlžný. V tomto prípade Sticzay-Gromski navrhol členitú obytnú štruktúru, ktorá svojimi diferencovanými výškami a “rozihranou” fasádou určuje tvár novovznikajúceho prostredia. Racionálny priestorový koncept vytvorený z pravouhlých krabíc zmäkčuje vnesením organických prvkov. V materiáli použitím dreva a v geometrii pôdorysným zaoblením pravouhlých rohov a horizontálnymi posunmi hmôt.
“Našim úmyslom bolo zmeniť stereotypný pohľad na proporcie bytových domov. Chceli sme presvedčiť investora, že možno realizovať pekný bytový dom inak než je obvyklé - keď sa architekt po vyriešení dispozícií podieľa už len na výbere farby omietky. Že je možné úspešne realizovať domy, ktoré nemusia mať obložnosť schodísk viac ako 4 byty, že bytové domy na Slovensku nemusia nutne vyzerať ako naboptnané a spuchnuté hmoty pohodené na vyklieštenom pozemku bez kontaktu k histórii a okoliu daného miesta. Chceli sme ukázať že je možné realizovať hustotu mestskej zástavby i (pri zvlčilých hygienických normách) väčšiu ako 100 ľudí/ha, a že títo ľudia naopak môžu prirodzene intereagovať a vytvoriť susedskú komunitu. Nido1 nie je typickou mestskou zástavbou - vzniklo ako záhradná pavilónová architektúra na bývalých športoviskách Bratislavských Pasienkov,” priblížil nám svoj zámer autor.
Architektovi (PSG) sme položili (RED) ďalšie otázky:
RED: Pri komunikácii s developermi sa ako architekti stretávame často s presadzovaním požiadaviek na maximálne možnú “zastavanosť a obostavanosť” disponibilnej parcely a s požiadavkou “nevymýšľať netradičné riešenia a neexperimentovať”. Radšej robiť všetko “tak, ako sú ľudia zvyknutí a lacno”. Ako to bolo v tomto prípade, kde výsledok je predsa len odlišný od zabehaných štandardov. Boli diskusie s investorom naročné, alebo mal architekt priestor voľný?
PSG: Výsledok architektonického diela stojí predovšetkým na harmonizácii troch základných pilierov každého projektu - architekt, investor a dodávateľ. Pomer ich vplyvu sa od stavby na stavbu mení, čoraz viac však je konečný výsledok závislý od investora - niekto hovorí dokonca o 80%. On nesie obrovské riziko a zodpovednosť. Aby sme zaistili investorovi jeho mieru rizika a tým i prijatelnú mieru realizácie našich myšlienok musíme sa zaviazať garanciou výsledných stavebných nákladov. To si dokáže každý predstaviť, že pri dnešných honorároch architekta a absolútneho nedostatku stavebného nadhľadu na všetkých úrovniach prípravy projektu i realizácie stavby je to extrémne adrenalínová záležitosť. Na začiatku je to ale vždy architekt, ktorý spúšťa celý proces a musí presvedčiť všetkých okolo seba, že to môže a bude fungovať.
RED: Všetky budovy spadajú do kategórie AO (dom s takmer nulovou spotrebou primárnej energie). To všetko pri výrazne členitej štruktúre. Ako sa to podarilo dosiahnuť?
PSG: Dnes sa stavby ocitajú pod obrovským tlakom jednak dotácií - platí pre verejné budovy a jednak rôznych partikulárnych predpisov, vylobovaných rôznymi nátlakovým skupinami. Hygienické a energetické normy sa menia rýchlejšie ako počasie a reagovať na ne znamená často prerábať celý projekt, a pretože v našom prípade veľa riešení leží práve v pásme za hranou aplikovateľnosti, je to vždy pre všetky strany namáhavý proces. Navzdory pomerne veľkej obálke fasády a slušnej podpory zo strany energetického špecialistu (DEKPROJEKT) sme museli riešenie nakoniec predražiť použitím parapetných rekuperátorov. Je to ale mnoho krát skôr papierový boj než skutočné zlepšenie kvality bývania a životného prostredia.
RED: Aké boli odozvy pri dokončení zo strany investora a záujemcov o bývanie?
PSG: Výhodou tohto investora bolo, že vedel čo môže od nás očakávať, ale i tak ho nakoniec výsledok, myslím, milo prekvapil. Čo sa týka záujemcov o byty, sme radi, že „naše“ byty sa kupujú na bývanie a nie na investíciu, čo je v prístupe kupujúcich veľký rozdiel. Záujemcov prekvapil v porovnaní s konkurenciou prekvapivo vysoký štandard ako vnútorného tak vonkajšieho vybavenia a materiálov. Napríklad podľa dodávateľov výťahov - i v konkurencii s hotelmi sa nám podarilo realizovať jeden z najodvážnejších modelov plne presklenenej šachty i kabíny.
V rámci prvej etapy projektu boli dokončené dve obytné veže a jeden rozmernejší líniový dom, ktorý však vďaka dostatočnému odstupu netieni fasády štíhlych objektov. Výrazne členené objekty vyrastajú z platformy polozapustených garáží. Medzi budovami je dostatok “vzduchu”, relatívne riedko zastavaná parcela ponecháva priestor pre vnútorný dvor. Subtílnosť obytných modulov dokáže kompenzovať orientáciu (JZ-SV) a zabezpečiť dostatočnú mieru osvetlenia a oslnenia bytov.
Dispozícia obytných, navzájom poposúvaných modulov, umožňuje aj malým bytom osvetlenie z dvoch svetových strán. Väčšie, preplávajúce byty taktiež ťažia z výhod obojstrannej orientácie. Stredové vertikálne jadro zabezpečuje flexibilitu dispozície a možnosť jej budúcej úpravy. Aj napriek pomerne nízkym výškam (na bratislavské pomery) sú výhľady nadštandardné.
Zvolená “amfiteátrová” forma zástavby dovoľuje osvetliť a prevetrať garáže a zároveň dostatočne pocitovo i vizuálne segreguje od ulice areálový vnútroblok. Prirodzené „átrium“ - dvor, je dostatočne intímne a bezpečné, provokuje k prejavom zdravej susedskej angažovanosti.
Obytný komplex je otvorený smerom k rekreačnej zóne okolo jazera Kuchajda, dvor je však vymedzený voči hluku z južnej strany. Všetky vertikálne jadrá sú prístupné práve zo spoločného “vnútrobloku”. Hlavný bezbariérový vstup je situovaný z východu - z Tomášikovej ulice.
Každý byt má prístup na priestranný balkón, ktorý je čiastočne krytý pergolou. Tá zabezpečuje požadované súkromie a zároveň „reguluje“ solárne zisky. Fasádne otvory využívajú celú svetlú výšku podlažia.
“Domy už nie sú súčasťou bulvárneho koloritu. Ich poloha na hrane športovo-rekreačnej zóny prispela k rozbitiu pevnej formy do trsu samostatných veží. Uvoľnená kompozícia troch objektov však stále pevne kontroluje vnútorný priestor zeleného átria. Areálové átrium je otvorené na severozápad k predpokladanej súvislejšej forme landscapingu. Uvoľnenej krajine oslobodenej od diktátu uličnej čiary mestského bulváru zodpovedá i členenie fasády, ktoré podporuje vertikalitu stavby a výber použitých materiálov. Hmoty veží s rozdielnymi fasádami (meniacimi sa na nárožiach objemu) podporujú dynamiku architektúry,” dodáva autor.
Na záver trocha čísel:
V prvej fáze projektu sa na deviatich podlažiach nachádza spolu 114 bytových jednotiek (s výmerami od 30 m2 do 140 m2) ajedno šúdio. Prevládajú dvojizbové (44) a trojizbové (43) byty. Skladbu dopĺňa 16 jednoizbových, osem štvorizbových bytov a štyri štvorizbové mezonety. Každý byt má vlastnú pivničnú kobku.
Všetky budovy spĺňajú certifikát energetickej náročnosti kategórie AO. Ku každému z bytov prislúchajú veľkorysé balkóny a/alebo terasy a predzáhradky, ktoré si môžu obyvatelia dotvoriť zeleňou. Parkovanie má kapacitu 149 vnútorných a 15 vonkajších miest.
Tento projekt prezentujeme s potešením, lebo prináša nielen nové budovy, ale zároveň aj konzistentný architektonický názor. Podnet do diskusie k problematike tvorby nových mestských štruktúr. Určite zaujal všetkých, ktorí majú ambíciu vytvoriť niečo viac, ako len naplniť základné ekonomické parametre svojej investície.
Investor: Člen skupiny IURIS GROUP
Fotografie: Martin Matula
Podklady: Grido Architektura & Design