Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
V päťtisícovom meste pribudol nový školský pavilón a kultúrny priestor. Aj keď veľkú časť projektu pokryli dotácie, bola to jedna z najväčších investícií samosprávy za posledné roky. Pre investora je kľúčovou požiadavkou vytvorenie priestoru, ktorý bude schopný reagovať aj na budúce požiadavky. Do popredia sa dostáva aj otázka využitia kapacity školských objektov po skončení vyučovania.
Dôležitým aspektom projektu je prepojenie školských a mimoškolských aktivít a ich sústredenie na jedno miesto
Menšie sídlo, vzdialené tridsať kilometrov južne od Prahy, zažilo v posledných rokoch príliv mladých rodín. Základná škola sa po vyčerpaní všetkých dostupných kapacít začala zaoberať hľadaním vhodného konceptu ich rozšírenia. Nový pavilón vznikol ako reakcia na potrebu získať ďalšie priestory pre výučbu aj voľný čas detí. Mestu súčasne chýbalo aj vhodné miesto pre organizovanie spoločenských a kultúrnych podujatí. Podobný scenár predchádzal aj dostavbe a rozšíreniu školy v Černošiciach pri Prahe (Peter Sticzay-Gromski 2016 - 2017) alebo prístavbe ZŠ v pražskej časti Velká Chuchle (takisto Peter Sticzay-Gromski 2013). Autor svoje skúsenosti využil aj pri aktuálnom projekte v nie až tak vzdialenom Mníšku pod Brdy.
Nový pavilón je súčasťou rozsiahleho klinovitého vnútrobloku, ktorý z juhovýchodu ohraničuje staršia budova školy. Na protiľahlých stranách priestor vymedzujú päťpodlažné paneláky. Pavilón sa nesnaží konkurovať hlavnej budove školy. Ustupuje bokom a koriguje mierku "nafúknutého" vnútrobloku. Objem stojaci mimo os hlavnej budovy školy vytvára hneď pred vstupom malé námestíčko. Kompaktná figúra so zaoblenými rohmi, podporuje solitérny výraz pavilónu.
Pridanou hodnotou sa stala pasáž, ktorá rozdeľuje prízemie na časť kultúrneho strediska s výstavnou sieňou a kaviarňou a druhú časť vyhradenú pre krúžky a spolky. Pasážou, ktorá je súčasťou prístupovej cesty k hlavnej budove, denne prechádza množstvo žiakov aj učiteľov. Pavilón sa napriek svojmu solitérnemu postaveniu stáva živou súčasťou školského areálu.
Dve najvyššie podlažia rozširujú vyučovacie kapacity školy, prízemie je vyhradené pre kultúrno-spoločenské priestory. Tie zahŕňajú spoločenskú sálu s kapacitou 150 ľudí, materské centrum, klubovne pre krúžky a spolky, alebo samostatnú gymnastickú sálu so zázemím. Rodičia, aj návštevníci kultúrnych podujatí môžu využiť malú kaviareň. Dôležitým aspektom projektu je prepojenie školských i mimoškolských aktivít. Ich sústredenie na jedno miesto. Nový pavilón je bezbariérový, vďaka premosteniu ústiacemu v hlavnej budove školy slúži aj ako bezbariérový prístup do týchto priestorov.
Nový kompaktný blok zjednocuje predsadená krížová treláž. Drevené lamely zo sibírskeho smrekovca sú ponechané bez dodatočnej povrchovej úpravy. Krížový vzor sa objavuje aj v iných častiach areálu (napríklad zábradlia). Za transparentnou kulisou je viditeľná fasáda s veľkým podielom presklených častí, ktoré sú tienené exteriérovými lamelovými žalúziami. Omietka je v segmentoch medzi pásovými oknami a takisto na exponovaných plochách parteru nahradená odolnými vláknocementovými doskami.
Realizácia bola zaradená do knihy Contemporary Architecture švajčiarskeho vydavateľstva Braun Publishing.
Podklady: Grido