Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Apartmánové pavilóny v Tatranskej Lomnici z dielne ateliéru Grido tvoria nový celok, nadväzujúci na zázemie lyžiarskeho strediska. Vzhľad piatich objektov, osadených do svahovitého terénu, určujú prírodné materiály - smrekovcové drevo, tatranská rula a antracitová strešná krytina.
Realizáciu predstaví Peter Sticzay-Gromski z ateliéru Grido:
Kedysi pred štyrmi rokmi ma prizval kamarát – statik Stano Polívka – ku spolupráci na projekte súboru apartmánov v Tatranskej Lomnici. Keďže sme už mali istú skúsenosť s touto typológiou priamo v Tatrách, a taktiež aj so špecifickou goralskou náturou v tomto rázovitom regióne, rozhodli sme sa výzvu prijať.
Pozemok sa nachádzal v neuveriteľnej polohe – hneď vedľa sedačky na Skalnaté pleso, s dvoma potokmi a vo výsostne chránenej zóne TANAP-u. To, že si na ňom „vylámalo zuby“ už niekoľko architektov pred nami, sme sa dozvedeli až oveľa neskôr. Zadanie nebolo nijako obmedzujúce – museli sme však naplniť klientovu predstavu, ktorá sa naplnila až vtedy, keď sme prišli so štúdiou. Museli sme sa do nej jednoducho trafiť naslepo.
Štúdia predstavovala ideu rozdelenia ubytovacej kapacity do „menších senníkov“ – pavilónov, a ak to len trochu pôjde, zachovania horskej lúky v jej neopakovateľnej glaciálnej topografii. Aby sme zostali verní rozvoľnenej, no dnes už mestskej urbanistickej štruktúre Lomnice, „zaparkovali“ sme najväčší objem do ulice a poskytli nesúvislej zástavbe kus uličného parteru.
TANAP si korigoval výšku zástavby, sklon striech i rozsah presklenia. Pri komponovaní mierky objektu sme museli čeliť rozhodnutiu, ako naložiť s pomerne veľkými objemami a zároveň zostať kontextuálne primeraní.
Tento boj v Tatrách prehráva už niekoľko generácií architektov. Po vedomej eliminácii funkcionalistického riešenia v štýle zotavovne Morava (Bohuslav Fuchs) zostával k dispozícii už len koloniálny švajčiarsky štýl zakladateľa Gedeona Majunkeho. Do toho sa nám však veľmi nechcelo. Preto sme sa museli vrátiť k pôvodným zdrojom tektonickej farmárskej architektúry, ktorá tu existovala ešte pred Gedeonom. Inšpiráciu sme overovali ako v skanzenoch, tak aj priamymi návštevami pomerne zachovalých hospodárskych gazdovstiev v Ždiari.
Trojpodlažné objekty izolovaných pavilónov, určené predovšetkým na prechodné a čiastočne aj trvalé ubytovanie, nám s narastajúcim tlakom na kapacitu začali spôsobovať vážne starosti. Objekty sme museli horizontálne rozčleniť pomocou rôznych obkladových materiálov, pričom podkrovné mezonety boli „schované“ do strešnej konštrukcie. Najväčší problém nám nakoniec robili štíty, ktoré sme museli doslova „utkať“ ako horské gobelíny. Sú „ksichtom“ objektov – práve do nich sa premietol celý zápas o súčasný charakter a tatranskú identitu.
Charakteristický rozťatý V-profil štítov apartmánových pavilónov, ktorý zdanlivo kopíruje dvojicu štítov (Lomnický a Kežmarský) na ich pozadí, vznikol z potreby zosúladiť strešnú rovinu so zväčšujúcimi sa požiadavkami na pôdorys objektov.
Nakoniec zostalo päť objektov – štyri slúžia ako súkromné apartmány, a ten piaty, umiestnený v uličnej časti, ponúka hotelové ubytovanie. Pod horskou lúkou, ktorou sa dole hrnie poskakujúci potok, sa nachádzajú dve podzemné garáže, ktoré umožňujú komfortný prístup ku každému pavilónu suchou nohou.
Záujem o čo najcitlivejšie umiestnenie objektov na pozemku, ako aj klientov feng-šuej prístup, nakoniec vyústili do zdanlivo náhodného natočenia objektov. Tie tak získali väčšiu slobodu v rámci pozemku, čo umožnilo ich špecifickú kontradikciu k líniám potoka. Aj preto dostal areál názov Elementy, kde každý objekt predstavuje inú entitu – iný živel pentagramu. Päť prvkov, ktoré spolu majú vytvárať harmonické spojenie a nájsť stratenú rovnováhu dnešného sveta. A to je aj filozofia investora, ktorý čakal 20 rokov, aby si splnil svoj sen a postavil na tomto výnimočnom mieste obytné pavilóny, ktoré budú v súlade s harmóniou miesta.
Železobetónové trojpodlažné objekty s podzemnými garážami obsahujú spolu 65 apartmánových jednotiek a hotelových izieb. Na výraze pavilónov sa podieľa najmä obklad z červeného smreku, tatranskej ruly a na streche antracitový falcovaný hliník. Číre sklenené panely zábradlí balkónov majú špeciálnu vnútornú pavučinovú štruktúru, rozpoznateľnú len letiacimi vtákmi. Objekt bol skolaudovaný a otvorený v decembri 2024.
Použité materiály a riešenia:
Strešná krytina od spoločnosti Prefa Slovensko: System Prefalz
Podklady: Autor: Peter Sticzay-Gromski / Grido
Foto: Alexandra Timpau - Alex Shoots Buildings