Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
16. september 2016
0
1062

Jazdiareň v Litomyšli

V poslednom desaťročí 20. storočia vyrástlo v Litomyšli niekoľko kvalitných stavieb, z mesta sa podarilo vybudovať významné centrum súčasnej architektúry. Na projekty nových stavieb boli vypisované súťaže, ktorých sa zúčastnili najlepší český architekti. Jedným z príkladov je aj odvážna rekonštrukcia jazdiarne, ktorá je súčasťou zámockého areálu. Cieľom revitalizácie bolo oživenie miesta a jeho plnohodnotné zapojenie do organizmu mesta.
Jazdiareň v Litomyšli
Autori: HŠH architekti /, doc. Ing. Mgr. akad. arch. Petr Hájek, Ing. arch. Tomáš Hradečný, doc. Ing. akad. arch. Jan ŠépkaSpolupráca: Jan Kolář, Jan Šépka / Šépka architekti (Autor návrhu expozice výstav i výstavního fundusu), Jaromír Zemina (Kurátor výstavy Václav Boštík - Hledání ztraceného ráje), Aleš Lamr (Kurátor výstavy Umělecké besedy – Uvnitř barev)Podlažná plocha: 1022 m2Obostavaný objem: 14 308 m3Investičný náklad: 56 mil.CZKNávrh: 2007 - 2010Realizácia: 2011 - 2013Adresa: Jiráskova 133, Litomyšl, Česká republikaPublikované: 28. september 2016

Zámocký areál leží na "Olivovej hore", dominante mesta, ktorá je zapísaná na zozname svetového dedičstva UNESCO. Zámok spoločne so sústavou historických stavieb a priľahlými parkmi vytváral po stáročia jeden celok, ktorý architekti vo svojom návrhu rešpektujú.

Prvé údaje o budove jazdiarne sú z roku 1635. Po roku 1726 vykonával obnovu po požiari architekt F. M. Kaňka. V 70. rokoch 20. storočia prebehla rozsiahla úprava celého objektu. Kvôli zaisteniu dostatočnej únosnosti (z dôvodu plánovaného umiestnenia archívu do priestoru podkrovia jazdiarne) bol v rámci týchto úprav vybudovaný tiež betónový strop a krov.

Jazdiareň na začiatku 20. storočia
Jazdiareň na začiatku 20. storočia

Pri návrhu sa architekti snažili rešpektovať všetky zachované časti historických konštrukcií. Na uličnej fasáde obnovili pôvodnú veľkosť okenných šambrán vrátane vonkajšej bosáže. Na štítovej stene bol zmenšený novodobý vstup do archívu. Historická budova jazdiarne bola zrekonštruovaná a vstupný portál bol zreštaurovaný. Funkcia archívu v podkroví ostala zachovaná.

Jazdiareň - stav uličnej fasády pred rekonštrukciou
Jazdiareň - stav uličnej fasády pred rekonštrukciou
Uličná fasáda po rekonštrukcii
Uličná fasáda po rekonštrukciifoto: Ester Havlová
Uličná fasáda po rekonštrukcii
Uličná fasáda po rekonštrukciifoto: Ester Havlová

Požiadavkou investora bolo vytvoriť v objekte jazdiarne multifunkčný variabilný priestor, v ktorom by mohol organizovať koncerty pre komornú hudbu, premietanie filmov, konferencie ale aj výstavy. Autori sa rozhodli pre tento účel použiť ľahké a reverzibilné laminátové konštrukcie. „Chtěli jsme co nejméně zasahovat do historicky cenné budovy, zvolili jsme koncept nového vloženého posuvného objektu, který může jízdárnu rozdělit, a umožnit tak rychlou proměnu funkce a akustiky," hovorí jeden z autorov, architekt Tomáš Hradečný

Nový objekt je zložený z dvoch častí – posuvného čela a pevného korpusu. V korpuse sú umiestnené šatne účinkujúcich, priestor pre technikov a sociálne zázemie pre hostí. Čelo sa posúva po koľajniciach v podlahe a ako paraván vymedzuje priestor pre jednotlivé akcie. Týmto spôsobom je možné nastaviť proporcie priestoru a tým aj jeho akustické parametre. Vzhľadom k dlhej dobe dozvuku je zmena proporcií jedným z efektívnych riešení. Posuvné čelo slúži po odsunutí ako priestor pre technikov.

Rôzne možnosti usporiadania vnútorného priestoru
Rôzne možnosti usporiadania vnútorného priestoru
Rôzne možnosti usporiadania vnútorného priestoru
Rôzne možnosti usporiadania vnútorného priestoru
Pôdorys
Pôdorys
Rezy
Rezy

Podlahu tvoria praktikáble, ktoré umožňujú samotný zdvih pódia či hľadiska alebo individuálne členenie podlahy pri výstavách. Scénická osvetľovacia technika, akustické rezonátory a ďalšie potrebné prvky sú umiestnené na nezávislej konštrukcii pod pôvodným betónovým stropom sály. Všetky nové prvky sú navrhnuté ako kombinácia ocele a priesvitného laminátu jemnej jantárovej farby. Z koncepčného hľadiska sa teda jedná o akýsi šperk, ktorý je osadený do priestoru zámockej jazdiarne.

foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová
foto: Ester Havlová

V jazdiarni sa od prestavby uskutočnilo už množstvo akcií vrátane výstav, koncertných predstavení, prednášok a konferencií. Koncept variabilnej dispozície sa ukázal ako funkčný a žiotaschopný.

V priestoroch jazdiarne sa uskutočnila aj Výstava Václav Boštík – Hľadanie strateného raja. Výstava k 100. výročiu narodenia jednej z najvýznamnejších osobností českého výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia Václava Boštíka bola prvou výstavou prezentovanou v novom priestore zrekonštruovanej Zámockej jazdiarne. Táto inštalácia ilustruje jednu z mnohých možných podôb interiéru.

Pri hľadaní koncepcie výstavy sa organizátori zamýšlali nad meditatívnym charakterom niektorých Boštíkových obrazov. Z priestoru jazdiarne sa stal takmer sakrálny priestor, ktorého dominantou bol iba jeden obraz. Do priestoru bol obraz „Dělení prostoru“ transformovaný vo forme potlače na podlahe a stal tiež logom celej výstavy.

foto: Šépka architekti
foto: Šépka architekti
foto: Šépka architekti
foto: Šépka architekti
foto: Šépka architekti

Fotografie jazdiarne pred rekonštrukciou:

Štítová stena - pôvodný stav
Štítová stena - pôvodný stav
Výstava sadrových antických sôch v pôvodných priestoroch
Výstava sadrových antických sôch v pôvodných priestoroch
Fotografia z výstavby
Fotografia z výstavby

Poloha diela

HŠH architekti /
doc. Ing. Mgr. akad. arch. Petr Hájek
Ing. arch. Tomáš Hradečný
doc. Ing. akad. arch. Jan Šépka

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím