Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
12. september 2016
0
975

Piazzetta pri kaplnke sv. Kozmu a Damiána v Prahe

Zaujímavá práca, neveľká rozsahom. Významný zásah do verejného priestoru v prostredí Emauzského kláštora v pražskom Novom meste. (Dávame do pozornosti výborný koncept elektrického osvetlenia v historickom prostredí :-)
Piazzetta pri kaplnke sv. Kozmu a Damiána v Prahe
Autori: Ing. arch. Tomáš HradečnýSpolupráca: Ing. arch. Benedikt Markel, Ing. arch. Klára Hradečná, Ing. arch. Andrea Jašková, Mag. arch. Cornelia Klien, Ing. Miloslav Naděje (koncepcia osvetlenia)Investor: Benediktinské opatství Panny Marie Zastavaná plocha: 590 m²Návrh: 2010 - 2014Realizácia: 2014 - 2015Adresa: Pod Slovany , Praha, Česká republikaPublikované: 14. september 2016

Kláštor vybudovaný na skalnatom pahorku bol súčasťou urbanistického plánu výstavby Nového Mesta pražského (V roku 1348 ho inicioval Karol IV.). Bol koncipovaný  ako súčasť systému cirkevných stavieb, ktoré v pôdoryse mesta tvoria kríž. Súšasťou tohto areálu je aj zrekonštruované námestie situované medzi kaplnkou sv. Kozmu a Damiána, kostolom Panny Márie a krídlom dermatologického ústavu.

Námestie je zrekonštruované do podoby modernej geometrizovanej štruktúry, zostavenej z tradičných materiálov. S celou plochou architekti pracovali ako s koláčom. Diely zdvihnuté z podložky odhaľujú v miestach rezu kontrastný materiál - oceľový plech. Pre diagonálne rastrovanie, ktoré je inšpirované pôvodnou dlažbou pred ambitom na Vyšehradskej ulici použili autori hlineckú žulu a oceľové pásy.

Pohľad na piazzettu z kláštorného kostola Panny Márie
Pohľad na piazzettu z kláštorného kostola Panny Máriefoto: Benedikt Markel
Situácia
Situácia

Zvláštna pozornosť bola od začiatku venovaná materiálovému riešeniu. Výplň štvorcov o veľkosti viedenskej siahy (1,89 m) mala byť od počiatočnej fázy návrhu tvorená okruhliakmi. V tomto sa architekti zhodli pri konzultáciách s Janom Holečkom z Nároného pamiatkového ústavu aj s Karlom Švejdom - správcom areálu kláštora. Plečnikova okruhliaková dlažba z Palácového dvora na Pražskom hrade, podobne ako dlažba záhrady Na valech (Pražský hrad), alebo okruhliakový „koberec“ pod fontánou na Jiřském námestí od ateliéru HŠH, boli tvorené ručným hladením okruhliakov do betónového podložia. Takúto pracnosť si architekti s ohľadom na obmedzený rozpočet nemohli dovoliť a preto prichádzal do úvahy vymývaný betón.

Piazzettu uzatvára dominantný kostol Panny Márie
Piazzettu uzatvára dominantný kostol Panny Máriefoto: Benedikt Markel

Technológia tryskaného betónu je bežne používaná na výrobu vymývanej dlažby, avšak v našich končinách je spájaná skôr s najslabšou formou architektúry v podobe okrášľujúcej parkovej alebo skôr chatársko-kutilskej produkcie. Firmy disponujúce výrobnou technológiou neboli schopné použiť iné plnivo ako najjemnejšie frakcie riečneho štrku, takže nezostávalo nič iné než jednu z firiem presvedčiť aby zabezpečila vybavenie a na niekoľkých vzorkách vyskúšala použitie väčšej frakcie. V dvoch realizačných etapách sa experiment podarilo dotiahnuť do konca.

Pohľad z budovy kláštora
Pohľad z budovy kláštorafoto: Benedikt Markel

Celé priestranstvo bolo očistené od umelo vytvorených dopravných bariér, ktoré rozdeľovali priestor na chodník a vozovku. Odstránené boli aj lampy verejného osvetlenia. Použitím „jazdeckých schodov“ bol eliminovaný priestor, kde parkovali nedisciplinovaní vodiči. Jediným nutným zlom v areáli zostali len výsuvné stĺpiky s komunikačným systémom, ktoré nahradili pôvodnú závoru.

Koncepciu osvetlenia stanovil po niekoľkých večerných a nočných prehliadkach Miloslav Naděje takto: „Nejlepšího výsledku dosáhneme, když tam nebude nic!“

Pôdorys
Pôdorys
Diagonálny pohľad na kaplnku sv. Kozmu a Damiána
Diagonálny pohľad na kaplnku sv. Kozmu a Damiánafoto: Benedikt Markel
Pohľad cez námestie smerom k nábrežiu
Pohľad cez námestie smerom k nábrežiufoto: Benedikt Markel
Výhľad na pražské staré mesto
Výhľad na pražské staré mestofoto: Benedikt Markel
Príjazdová komunikácia s vejárovou dlažbou
Príjazdová komunikácia s vejárovou dlažboufoto: Benedikt Markel
Riešenie vjazdu do areálu - zásuvné a komunikačné stĺpiky
Riešenie vjazdu do areálu - zásuvné a komunikačné stĺpikyfoto: Benedikt Markel
Detail dlažby okolo vstupu do kaplnky
Detail dlažby okolo vstupu do kaplnkyfoto: Benedikt Markel
Detailný pohľad na dlažbu
Detailný pohľad na dlažbufoto: Benedikt Markel
Detail nového schodiska
Detail nového schodiskafoto: Benedikt Markel
Napojenie novej dlažby na existujúce schodisko
Napojenie novej dlažby na existujúce schodiskofoto: Benedikt Markel
Napojenie oceľových pásov, kamennej dlažby a vymývaného betónu
Napojenie oceľových pásov, kamennej dlažby a vymývaného betónufoto: Benedikt Markel
Pravidelný raster nových povrchov
Pravidelný raster nových povrchovfoto: Benedikt Markel
Diaľkový pohľad na Emauzský klášter
Diaľkový pohľad na Emauzský klášterfoto: Benedikt Markel

Historické fotografie riešeného priestranstva:

Podklady: IXA

Poloha diela

Ing. arch. Tomáš Hradečný

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím