Advertorial

Za dverami Dorsis nájdete nielen bezpečie a pokoj, ale aj eleganciu a nadčasový design

Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...

Myotis stôl - "menej je viac"

Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?

Imperiálna kvalita zvukov a emócií z prírody. Spoznajte koncertnú sieň vo Weikersheime v Nemecku

Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...

Dizajn bez kompromisov: detail, ktorý mení spôsob otvárania dverí

Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Piazzetta pri kaplnke sv. Kozmu a Damiána v Prahe

Zaujímavá práca, neveľká rozsahom. Významný zásah do verejného priestoru v prostredí Emauzského kláštora v pražskom Novom meste. (Dávame do pozornosti výborný koncept elektrického osvetlenia v historickom prostredí :-)
Diela
Red 314.09.2016
9940+12
Piazzetta pri kaplnke sv. Kozmu a Damiána v Prahe
Autori: Ing. arch. Tomáš HradečnýSpolupráca: Ing. arch. Benedikt Markel, Ing. arch. Klára Hradečná, Ing. arch. Andrea Jašková, Mag. arch. Cornelia Klien, Ing. Miloslav Naděje (koncepcia osvetlenia)Investor: Benediktinské opatství Panny Marie Zastavaná plocha: 590 m²Návrh: 2010 - 2014Realizácia: 2014 - 2015Adresa: Pod Slovany , Praha, Česká republikaPublikované: 14. september 2016

Kláštor vybudovaný na skalnatom pahorku bol súčasťou urbanistického plánu výstavby Nového Mesta pražského (V roku 1348 ho inicioval Karol IV.). Bol koncipovaný  ako súčasť systému cirkevných stavieb, ktoré v pôdoryse mesta tvoria kríž. Súšasťou tohto areálu je aj zrekonštruované námestie situované medzi kaplnkou sv. Kozmu a Damiána, kostolom Panny Márie a krídlom dermatologického ústavu.

Námestie je zrekonštruované do podoby modernej geometrizovanej štruktúry, zostavenej z tradičných materiálov. S celou plochou architekti pracovali ako s koláčom. Diely zdvihnuté z podložky odhaľujú v miestach rezu kontrastný materiál - oceľový plech. Pre diagonálne rastrovanie, ktoré je inšpirované pôvodnou dlažbou pred ambitom na Vyšehradskej ulici použili autori hlineckú žulu a oceľové pásy.

Pohľad na piazzettu z kláštorného kostola Panny Márie
Pohľad na piazzettu z kláštorného kostola Panny Máriefoto: Benedikt Markel
Situácia
Situácia

Zvláštna pozornosť bola od začiatku venovaná materiálovému riešeniu. Výplň štvorcov o veľkosti viedenskej siahy (1,89 m) mala byť od počiatočnej fázy návrhu tvorená okruhliakmi. V tomto sa architekti zhodli pri konzultáciách s Janom Holečkom z Nároného pamiatkového ústavu aj s Karlom Švejdom - správcom areálu kláštora. Plečnikova okruhliaková dlažba z Palácového dvora na Pražskom hrade, podobne ako dlažba záhrady Na valech (Pražský hrad), alebo okruhliakový „koberec“ pod fontánou na Jiřském námestí od ateliéru HŠH, boli tvorené ručným hladením okruhliakov do betónového podložia. Takúto pracnosť si architekti s ohľadom na obmedzený rozpočet nemohli dovoliť a preto prichádzal do úvahy vymývaný betón.

Piazzettu uzatvára dominantný kostol Panny Márie
Piazzettu uzatvára dominantný kostol Panny Máriefoto: Benedikt Markel

Technológia tryskaného betónu je bežne používaná na výrobu vymývanej dlažby, avšak v našich končinách je spájaná skôr s najslabšou formou architektúry v podobe okrášľujúcej parkovej alebo skôr chatársko-kutilskej produkcie. Firmy disponujúce výrobnou technológiou neboli schopné použiť iné plnivo ako najjemnejšie frakcie riečneho štrku, takže nezostávalo nič iné než jednu z firiem presvedčiť aby zabezpečila vybavenie a na niekoľkých vzorkách vyskúšala použitie väčšej frakcie. V dvoch realizačných etapách sa experiment podarilo dotiahnuť do konca.

Pohľad z budovy kláštora
Pohľad z budovy kláštorafoto: Benedikt Markel

Celé priestranstvo bolo očistené od umelo vytvorených dopravných bariér, ktoré rozdeľovali priestor na chodník a vozovku. Odstránené boli aj lampy verejného osvetlenia. Použitím „jazdeckých schodov“ bol eliminovaný priestor, kde parkovali nedisciplinovaní vodiči. Jediným nutným zlom v areáli zostali len výsuvné stĺpiky s komunikačným systémom, ktoré nahradili pôvodnú závoru.

Koncepciu osvetlenia stanovil po niekoľkých večerných a nočných prehliadkach Miloslav Naděje takto: „Nejlepšího výsledku dosáhneme, když tam nebude nic!“

Pôdorys
Pôdorys
Diagonálny pohľad na kaplnku sv. Kozmu a Damiána
Diagonálny pohľad na kaplnku sv. Kozmu a Damiánafoto: Benedikt Markel
Pohľad cez námestie smerom k nábrežiu
Pohľad cez námestie smerom k nábrežiufoto: Benedikt Markel
Výhľad na pražské staré mesto
Výhľad na pražské staré mestofoto: Benedikt Markel
Príjazdová komunikácia s vejárovou dlažbou
Príjazdová komunikácia s vejárovou dlažboufoto: Benedikt Markel
Riešenie vjazdu do areálu - zásuvné a komunikačné stĺpiky
Riešenie vjazdu do areálu - zásuvné a komunikačné stĺpikyfoto: Benedikt Markel
Detail dlažby okolo vstupu do kaplnky
Detail dlažby okolo vstupu do kaplnkyfoto: Benedikt Markel
Detailný pohľad na dlažbu
Detailný pohľad na dlažbufoto: Benedikt Markel
Detail nového schodiska
Detail nového schodiskafoto: Benedikt Markel
Napojenie novej dlažby na existujúce schodisko
Napojenie novej dlažby na existujúce schodiskofoto: Benedikt Markel
Napojenie oceľových pásov, kamennej dlažby a vymývaného betónu
Napojenie oceľových pásov, kamennej dlažby a vymývaného betónufoto: Benedikt Markel
Pravidelný raster nových povrchov
Pravidelný raster nových povrchovfoto: Benedikt Markel
Diaľkový pohľad na Emauzský klášter
Diaľkový pohľad na Emauzský klášterfoto: Benedikt Markel

Historické fotografie riešeného priestranstva:

Podklady: IXA

Poloha diela

Ing. arch. Tomáš Hradečný

Súvisiace články

Vložené
12. september 2016
0
994
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím