Advertorial

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Piazzetta pri kaplnke sv. Kozmu a Damiána v Prahe

Zaujímavá práca, neveľká rozsahom. Významný zásah do verejného priestoru v prostredí Emauzského kláštora v pražskom Novom meste. (Dávame do pozornosti výborný koncept elektrického osvetlenia v historickom prostredí :-)
Diela
Red 314.09.2016
9910+12
Piazzetta pri kaplnke sv. Kozmu a Damiána v Prahe
Autori: Ing. arch. Tomáš HradečnýSpolupráca: Ing. arch. Benedikt Markel, Ing. arch. Klára Hradečná, Ing. arch. Andrea Jašková, Mag. arch. Cornelia Klien, Ing. Miloslav Naděje (koncepcia osvetlenia)Investor: Benediktinské opatství Panny Marie Zastavaná plocha: 590 m²Návrh: 2010 - 2014Realizácia: 2014 - 2015Adresa: Pod Slovany , Praha, Česká republikaPublikované: 14. september 2016

Kláštor vybudovaný na skalnatom pahorku bol súčasťou urbanistického plánu výstavby Nového Mesta pražského (V roku 1348 ho inicioval Karol IV.). Bol koncipovaný  ako súčasť systému cirkevných stavieb, ktoré v pôdoryse mesta tvoria kríž. Súšasťou tohto areálu je aj zrekonštruované námestie situované medzi kaplnkou sv. Kozmu a Damiána, kostolom Panny Márie a krídlom dermatologického ústavu.

Námestie je zrekonštruované do podoby modernej geometrizovanej štruktúry, zostavenej z tradičných materiálov. S celou plochou architekti pracovali ako s koláčom. Diely zdvihnuté z podložky odhaľujú v miestach rezu kontrastný materiál - oceľový plech. Pre diagonálne rastrovanie, ktoré je inšpirované pôvodnou dlažbou pred ambitom na Vyšehradskej ulici použili autori hlineckú žulu a oceľové pásy.

Paranorma - levitujúce okná bez limitov
Kľučka ako ikona
Pohľad na piazzettu z kláštorného kostola Panny Márie
Pohľad na piazzettu z kláštorného kostola Panny Máriefoto: Benedikt Markel
Situácia
Situácia

Zvláštna pozornosť bola od začiatku venovaná materiálovému riešeniu. Výplň štvorcov o veľkosti viedenskej siahy (1,89 m) mala byť od počiatočnej fázy návrhu tvorená okruhliakmi. V tomto sa architekti zhodli pri konzultáciách s Janom Holečkom z Nároného pamiatkového ústavu aj s Karlom Švejdom - správcom areálu kláštora. Plečnikova okruhliaková dlažba z Palácového dvora na Pražskom hrade, podobne ako dlažba záhrady Na valech (Pražský hrad), alebo okruhliakový „koberec“ pod fontánou na Jiřském námestí od ateliéru HŠH, boli tvorené ručným hladením okruhliakov do betónového podložia. Takúto pracnosť si architekti s ohľadom na obmedzený rozpočet nemohli dovoliť a preto prichádzal do úvahy vymývaný betón.

Piazzettu uzatvára dominantný kostol Panny Márie
Piazzettu uzatvára dominantný kostol Panny Máriefoto: Benedikt Markel

Technológia tryskaného betónu je bežne používaná na výrobu vymývanej dlažby, avšak v našich končinách je spájaná skôr s najslabšou formou architektúry v podobe okrášľujúcej parkovej alebo skôr chatársko-kutilskej produkcie. Firmy disponujúce výrobnou technológiou neboli schopné použiť iné plnivo ako najjemnejšie frakcie riečneho štrku, takže nezostávalo nič iné než jednu z firiem presvedčiť aby zabezpečila vybavenie a na niekoľkých vzorkách vyskúšala použitie väčšej frakcie. V dvoch realizačných etapách sa experiment podarilo dotiahnuť do konca.

Pohľad z budovy kláštora
Pohľad z budovy kláštorafoto: Benedikt Markel

Celé priestranstvo bolo očistené od umelo vytvorených dopravných bariér, ktoré rozdeľovali priestor na chodník a vozovku. Odstránené boli aj lampy verejného osvetlenia. Použitím „jazdeckých schodov“ bol eliminovaný priestor, kde parkovali nedisciplinovaní vodiči. Jediným nutným zlom v areáli zostali len výsuvné stĺpiky s komunikačným systémom, ktoré nahradili pôvodnú závoru.

Koncepciu osvetlenia stanovil po niekoľkých večerných a nočných prehliadkach Miloslav Naděje takto: „Nejlepšího výsledku dosáhneme, když tam nebude nic!“

Pôdorys
Pôdorys
Diagonálny pohľad na kaplnku sv. Kozmu a Damiána
Diagonálny pohľad na kaplnku sv. Kozmu a Damiánafoto: Benedikt Markel
Pohľad cez námestie smerom k nábrežiu
Pohľad cez námestie smerom k nábrežiufoto: Benedikt Markel
Výhľad na pražské staré mesto
Výhľad na pražské staré mestofoto: Benedikt Markel
Príjazdová komunikácia s vejárovou dlažbou
Príjazdová komunikácia s vejárovou dlažboufoto: Benedikt Markel
Riešenie vjazdu do areálu - zásuvné a komunikačné stĺpiky
Riešenie vjazdu do areálu - zásuvné a komunikačné stĺpikyfoto: Benedikt Markel
Detail dlažby okolo vstupu do kaplnky
Detail dlažby okolo vstupu do kaplnkyfoto: Benedikt Markel
Detailný pohľad na dlažbu
Detailný pohľad na dlažbufoto: Benedikt Markel
Detail nového schodiska
Detail nového schodiskafoto: Benedikt Markel
Napojenie novej dlažby na existujúce schodisko
Napojenie novej dlažby na existujúce schodiskofoto: Benedikt Markel
Napojenie oceľových pásov, kamennej dlažby a vymývaného betónu
Napojenie oceľových pásov, kamennej dlažby a vymývaného betónufoto: Benedikt Markel
Pravidelný raster nových povrchov
Pravidelný raster nových povrchovfoto: Benedikt Markel
Diaľkový pohľad na Emauzský klášter
Diaľkový pohľad na Emauzský klášterfoto: Benedikt Markel

Historické fotografie riešeného priestranstva:

Podklady: IXA

Poloha diela

Ing. arch. Tomáš Hradečný

Súvisiace články

Vložené
12. september 2016
0
991
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím