Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
13. júla sme v súhrnnom článku predstavili nominácie Národnej ceny za dizajn 2022. Najväčšia prehliadka slovenského komunikačného dizajnu pozná 43 diel, nominovaných v desiatich kategóriách.
V nasledujúcej sérii článkov postupne podrobnejšie predstavíme nominované diela v jednotlivých kategóriách.
Nominácie Národnej ceny za dizajn 2022 v kategórii Študentský dizajn:
1. Dvojitý úsmev (Veronika Trnková)
Body positive zine Dvojitý úsmev svojou formálnou stránkou odráža obsah. Vďaka zvoleniu risografie ako tlačiarenskej technológie, sa každý výtlačok stáva jedinečným a svojským. Je nedokonalý, voľne členený, s nepresným layoutom. Pri jeho tvorbe sa stal dôležitým aspektom humor, ktorý poukazuje na prirodzenosť telesných nedostatkov a ich irelevantnosť. Projekt má podporiť ľudí v ich jedinečnosti a pomôcť im nadobudnúť zdravé sebavedomie. V súčasnosti sú zhotovené tri čísla zinu, ktorý získal svoju vlastnú značku, vizuálne riešenie limitovaného trojbalenia a sériu reklamných predmetov a tlačovín. Prostredníctvom instagramu sa projekt prezentuje širšej skupine ľudí, kde je možné sledovať aj vývoj štvrtého čísla.
2. Štúdia štúdií (Kristína Uličná)
Zvyčajne poznáme grafických dizajnérov na základe ich mien a prác, ku ktorým inklinujeme. V tejto publikácii má čitateľ možnosť nazrieť do hláv dizajnérov a pochopiť ich zmýšľanie, ako uvažujú počas tvorivého procesu a kým sú. Niektorí študenti nevedia, čo presne po škole chcú robiť a táto kniha im má práve pomôcť nasmerovať ich budúcu prax v grafickom dizajne. Štúdia štúdií obsahuje rozhovory so solitérnymi dizajnérmi, grafickými štúdiami a reklamnými agentúrami na Slovensku. V rozhovoroch sú dizajnérom kladené otázky: Je lepšie pracovať v tíme alebo sám? Je možné uživiť sa len kultúrnym sektorom? Koľko hodín venujú práci týždenne? Akú hudbu počúvajú na pracovisku?… atď.
3. Ohnivko – interaktívna online aplikácia na výučbu prvej pomoci (Adrián Gubrica)
Prvú pomoc, aj napriek jej životnej dôležitosti, ovláda na Slovensku len 5% ľudí. Cieľom tejto bakalárskej práce bolo preto nájsť spôsob, ako lepšie vyučovať, motivovať a pomôcť ľuďom k získaniu znalostí o prvej pomoci v interaktívnom online prostredí. Pre tento cieľ navrhol Adrián Gubrica interaktívnu online aplikáciu, založenú na výuke formou interaktívnych videí, ktorú dopĺňajú moderné gamifikačné a microlearningové prvky. Súčasťou riešenia je aj adaptívna mobilná aplikácia, ktorá slúži ako rýchla pomoc. Celú aplikáciu zastrešuje logo v tvare ohnivka, inšpirované citátom „Záchranná reťaz je len tak silná, ako jej najslabšie ohnivko,“ ktoré najlepšie vystihuje zmysel prvej pomoci. Aplikácia bola navrhnutá na základe užívateľského výskumu a rozhovorov s odborníkmi z oblasti záchranných služieb.
4. META (Dominika Valentovičová)
Kniha META (Malá encyklopédia transdimenzionálnych abecied) čitateľa prevedie svetom konštruovaných písmových systémov z metasvetov – svetov sci-fi a fantasy. V knihe je predstavených 107 písmových systémov z seriálových, knižných, herných a iných diel, napr. Prometheus, Stargate, Predator, Star Wars, Atlantis: The Lost Empire, Arrival, The Witcher, Star Trek, The Black Panther, The Dune, Warframe, Dungeons and Dragons, LOTR, Dinotopia, Futurama, The Elder Scrolls, Babylon 5...
5. Plantapeel – increase your modular plantasy (Katarína Plačková, Adriána Ondrušová)
Plantapeel sa zaoberá hľadaním a vytváraním ekologických riešení v oblastiach produktového dizajnu. Vytvára produkty, ktoré sú vyrobené z biologicky rozložiteľných a recyklovateľných mono-materiálov. Produkty sú navrhnuté modulárnym systémom, ktorý pozostáva z modulu a 3D tlačených komponentov. Branding sa sústreďuje na komunikáciu v online priestore, zdôraznené sú príťažlivé, žiarivé farby sveta ovocia a zeleniny. Filozofia Plantapeel je aplikovaná do organického loga. Princíp obalového dizajnu zahŕňa všetky ochranné funkcie pre export – je kompaktný, ľahký na prenášanie a demontáž. Obal je plne kompostovateľný a biologicky rozložiteľný. Zjednotením produktového a expedičného obalu sa docielil výrazný pokles ekologickej a ekonomickej stopy produkcie.
Podklady: Slovenské centrum dizajnu