Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
13. júla sme v súhrnnom článku predstavili nominácie Národnej ceny za dizajn 2022. Najväčšia prehliadka slovenského komunikačného dizajnu pozná 43 diel, nominovaných v desiatich kategóriách.
V nasledujúcej sérii článkov postupne podrobnejšie predstavíme nominované diela v jednotlivých kategóriách.
Nominácie Národnej ceny za dizajn 2022 v kategórii Študentský dizajn:
1. Dvojitý úsmev (Veronika Trnková)
Body positive zine Dvojitý úsmev svojou formálnou stránkou odráža obsah. Vďaka zvoleniu risografie ako tlačiarenskej technológie, sa každý výtlačok stáva jedinečným a svojským. Je nedokonalý, voľne členený, s nepresným layoutom. Pri jeho tvorbe sa stal dôležitým aspektom humor, ktorý poukazuje na prirodzenosť telesných nedostatkov a ich irelevantnosť. Projekt má podporiť ľudí v ich jedinečnosti a pomôcť im nadobudnúť zdravé sebavedomie. V súčasnosti sú zhotovené tri čísla zinu, ktorý získal svoju vlastnú značku, vizuálne riešenie limitovaného trojbalenia a sériu reklamných predmetov a tlačovín. Prostredníctvom instagramu sa projekt prezentuje širšej skupine ľudí, kde je možné sledovať aj vývoj štvrtého čísla.
2. Štúdia štúdií (Kristína Uličná)
Zvyčajne poznáme grafických dizajnérov na základe ich mien a prác, ku ktorým inklinujeme. V tejto publikácii má čitateľ možnosť nazrieť do hláv dizajnérov a pochopiť ich zmýšľanie, ako uvažujú počas tvorivého procesu a kým sú. Niektorí študenti nevedia, čo presne po škole chcú robiť a táto kniha im má práve pomôcť nasmerovať ich budúcu prax v grafickom dizajne. Štúdia štúdií obsahuje rozhovory so solitérnymi dizajnérmi, grafickými štúdiami a reklamnými agentúrami na Slovensku. V rozhovoroch sú dizajnérom kladené otázky: Je lepšie pracovať v tíme alebo sám? Je možné uživiť sa len kultúrnym sektorom? Koľko hodín venujú práci týždenne? Akú hudbu počúvajú na pracovisku?… atď.
3. Ohnivko – interaktívna online aplikácia na výučbu prvej pomoci (Adrián Gubrica)
Prvú pomoc, aj napriek jej životnej dôležitosti, ovláda na Slovensku len 5% ľudí. Cieľom tejto bakalárskej práce bolo preto nájsť spôsob, ako lepšie vyučovať, motivovať a pomôcť ľuďom k získaniu znalostí o prvej pomoci v interaktívnom online prostredí. Pre tento cieľ navrhol Adrián Gubrica interaktívnu online aplikáciu, založenú na výuke formou interaktívnych videí, ktorú dopĺňajú moderné gamifikačné a microlearningové prvky. Súčasťou riešenia je aj adaptívna mobilná aplikácia, ktorá slúži ako rýchla pomoc. Celú aplikáciu zastrešuje logo v tvare ohnivka, inšpirované citátom „Záchranná reťaz je len tak silná, ako jej najslabšie ohnivko,“ ktoré najlepšie vystihuje zmysel prvej pomoci. Aplikácia bola navrhnutá na základe užívateľského výskumu a rozhovorov s odborníkmi z oblasti záchranných služieb.
4. META (Dominika Valentovičová)
Kniha META (Malá encyklopédia transdimenzionálnych abecied) čitateľa prevedie svetom konštruovaných písmových systémov z metasvetov – svetov sci-fi a fantasy. V knihe je predstavených 107 písmových systémov z seriálových, knižných, herných a iných diel, napr. Prometheus, Stargate, Predator, Star Wars, Atlantis: The Lost Empire, Arrival, The Witcher, Star Trek, The Black Panther, The Dune, Warframe, Dungeons and Dragons, LOTR, Dinotopia, Futurama, The Elder Scrolls, Babylon 5...
5. Plantapeel – increase your modular plantasy (Katarína Plačková, Adriána Ondrušová)
Plantapeel sa zaoberá hľadaním a vytváraním ekologických riešení v oblastiach produktového dizajnu. Vytvára produkty, ktoré sú vyrobené z biologicky rozložiteľných a recyklovateľných mono-materiálov. Produkty sú navrhnuté modulárnym systémom, ktorý pozostáva z modulu a 3D tlačených komponentov. Branding sa sústreďuje na komunikáciu v online priestore, zdôraznené sú príťažlivé, žiarivé farby sveta ovocia a zeleniny. Filozofia Plantapeel je aplikovaná do organického loga. Princíp obalového dizajnu zahŕňa všetky ochranné funkcie pre export – je kompaktný, ľahký na prenášanie a demontáž. Obal je plne kompostovateľný a biologicky rozložiteľný. Zjednotením produktového a expedičného obalu sa docielil výrazný pokles ekologickej a ekonomickej stopy produkcie.
Podklady: Slovenské centrum dizajnu