Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
13. júla sme v súhrnnom článku predstavili nominácie Národnej ceny za dizajn 2022. Najväčšia prehliadka slovenského komunikačného dizajnu pozná 43 diel, nominovaných v desiatich kategóriách.
V nasledujúcej sérii článkov postupne podrobnejšie predstavíme nominované diela v jednotlivých kategóriách.
Nominácie Národnej ceny za dizajn 2022 v kategórii Obal a objekt:
1. LYRA CRAZY čokolády (Michal Slovák)
Koncept obalov sa pokúša zachytiť chuť čokolády nevšedným spôsobom. Crazy čokolády LYRA vystihujú neobyčajné chute, ktoré sa miešajú a prelínajú. Ako napríklad spojenie mäty a karamelu. Keď zavriete oči a ochutnáte, čokoláda chce vo vás vyvolať podobné dojmy ako sú zachytené na obale čokolády. Môžete vnímať striedanie chutí, ktoré sa nakoniec spoja do jednej chute, jedného obrazu. Farby sú pritom prispôsobené druhu čokolády. Táto čokoláda je úlet a preto aj samotný obal je tak trocha experiment so senzorickým vnímaním a jeho ambíciou je preniesť chuťové stimuly do obrazovej podoby.
2. Kúpeľné oblátky Trenčianske Teplice (Lívia Lörinczová)
Dizajn obalov kúpeľných oblátok nostalgicky čerpá práve z 19. storočia typického dekoratívnosťou a úpadkovou typografiou. Originálne vytvorený logotyp Trenčianske Teplice tvarovo vychádza z nápisov na dobových fotografiách a pohľadniciach z kúpeľného mesta. Dekory kreslia tvar okrúhlych oblátok skrývajúcich sa vo vnútri a texty odkazujú na pôvod oblátok, rukodielnu výrobu a jednotlivé príchute. Hoci dizajn odkazuje na históriu, nesnaží sa simulovať dojem starého obalu vybraného z archívu. Farby sú svieže a v mnohých prípadoch korešpondujú s príchuťou. Na zadnej strane sa v rôznych variáciách striedajú ilustrácie významných teplických pamiatok a kúpeľných domov spolu s rokmi, kedy boli postavené. Krabica na sladkosti sa zároveň stáva suvenírom a pozdravom z kúpeľného mesta.
3. New Beats on the Block (Martin Mistrík)
Vizuálny koncept a logotyp kompilačného vinylu albumov lokálnych beatových nováčikov. Názov projektu aj logotyp preto tematizujú slávnu “boy band” kapelu. Jednotliví interpreti okrem svojich beatov predstavujú na fotografii coveru aj svoj jedinečný “block” v meste. Vinylu predchádzalo päť digitálnych releasov na webe vydavateľstva. Každý interpret mal svoj cover a vlastnú farbu, ladenú do neónových tónov. Spoločná kompilácia vo forme vinylu je preto uložená v priesvitnom obale s neónovou potlačou, ktorá celok spája. V obale sa nachádza všetkých päť coverov každého interpreta, čím ponúka variabilitu skladania. Z ikonického tvaru 'O' sa prirodzene vyvinula guerillová nálepka. Lebo 'svoj block' má autor otagovaný. Dve farby dovoľujú jej vzájomné tvarové prekrývanie.
4. Dr. Kramer (Lívia Lörinczová)
Dr. Oscar Kramer je nová značka slovenského bylinného likéru, ktorý destiluje malá likérka v kúpeľnom meste Trenčianske Teplice. Mesto bolo kedysi povestné kúpeľnými domami, z ktorých už mnohé zanikli. Podľa jedného z nich je pomenovaný nový likér. Likér je v jednoduchej 0.5 l fľaši z farmaceutického tmavého skla s korkovým uzáverom, podobne ako sa predávali liečivé sirupy v minulosti. Výrazná typografia a dekoratívne prvky nostalgickej etikety vychádzajú z grafického jazyka dobovej reklamy na služby Dr. Kramera. Názov značky je tlačený metalickou farbou a spolu so zlatými ornamentami je embosovaný na nažltlom papieri. Detailne vypracované ilustrácie na etikete zobrazujú známe lokálne stavby ako lesný altánok s kúpeľným prameňom a bývalú budovu obchodu na kúpeľnej promenáde.
Podklady: Slovenské centrum dizajnu