Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
13. júla sme v súhrnnom článku predstavili nominácie Národnej ceny za dizajn 2022. Najväčšia prehliadka slovenského komunikačného dizajnu pozná 43 diel, nominovaných v desiatich kategóriách.
V nasledujúcej sérii článkov postupne podrobnejšie predstavíme nominované diela v jednotlivých kategóriách.
Nominácie Národnej ceny za dizajn 2022 v kategórii Písmo:
1. Písmo UK Sans (Ondrej Jób)
Písmo UK Sans je bezserifové písmo s nízkym kontrastom v siedmich hrúbkach a širokou jazykovou podporou, vytvorené špeciálne pre účely použitia vo vizuálnej identite Univerzity Komenského v Bratislave. Jeho dizajn je postavený na kombinácii viacerých historických a moderných vplyvov, z ktorých najdôležitejším je Capitalis Monumentalis – rímska kapitála. UK Sans preberá jej konštrukciu a tieňovanie, pridáva však aj kaligrafický kontrast a niekoľko moderných prvkov, ako napríklad kolmé zrezanie diagonálnych a vertikálne zrezanie oblých ťahov.
2. Písmo Socha (Michal Tornyai)
Socha je variabilné písmo generované medzi štyrmi základnými rezmi po dvoch osiach - šírka znaku a hrúbka ťahu. Písmo bolo pôvodne nakreslené pod názvom Ucho v jednom reze pre detskú knihu. Neskôr bolo rozšírené na 6 rezov pre knihu Sochy Piešťan: Mesto ako galéria. Na záver bolo prekreslené do 4 mastrov variabilného písma. V tejto podobe bolo použité v knihe Čierne diery 2. Socha je autorská interpretácia bezserifových groteskov z prvej polovice 20. storočia. Svetlé rezy sú tvarovo neutrálne. V tmavších vystupuje do popredia výraznejší charakter. Netradičné je riešenie kontrastu ťahov, niekde je ťah obrátený. Socha má vysokú strednú výšku a krátke doťahy. Obsahuje viacero alternatívnych znakov, ktoré pomáhajú vytvoriť harmonickejšiu sadzbu textu.
3. LTTR/FACE – parametrické písmo (Samuel Čarnoký)
LTTR/FACE je prototyp parametrického písma, ktorý skúma možnosti a limity inovatívnej technológie vlastného nástroja LTTR/INK (lttrink.com) na kreslenie písmen prostredníctvom kostier a štetcov. Výsledkom je experiment umožňujúci flexibilne variovať zmeny medzi viacerými kostrami a parametrami ťahu jeho rotáciou a zmenou hrúbky. Písmo pozostáva z 3 variabilných osí (tvar / sklon / hrúbka), 18 mastrov a 155 znakov v každom fonte. Všetky inštancie písma zdieľajú rovnakú metriku, pri zmene parametrov tak nedochádza k zmene dĺžky textu. Cieľom LTTR/FACE je umožniť užívateľovi zvoliť adekvátny tón komunikácie v textovom aj nadpisovom použití. Realizáciu projektu podporil z verejných zdrojov formou štipendia Fond na podporu umenia.
4. Písma Lyra (Ondrej Jób)
Písma Lyra Sans a Lyra Script boli vytvorené na mieru špeciálne pre použitie vo vizuálnej identite a dizajne obalov slovenského výrobcu čokolády Lyra. Hlavné charakterové črty písiem Lyra sú priamo inšpirované čokoládou, jej vizualitou aj vlastnosťami. Každý ťah je na konci zaoblený a mierne sa rozširuje, všetky vonkajšie a najmä vnútorné rohy sú mierne zaliate, čo evokuje roztápajúcu sa čokoládu.
5. Filler (Samuel Čarnoký)
Filler je nadpisové variabilné písmo, umožňujúce flexibilne meniť šírkovú proporciu písmových znakov od extra úzkych až po extrémne široké tvary. Obsahuje kompletnú Latin jazykovú podporu s kontrastne nakreslenou diakritikou a interpunkciou. Súčasťou znakovej sady sú špeciálne symboly, ako je napríklad sada emotikonov alebo šípiek s podporou OpenType funkcií. Filler ponúka okrem variabilného fontu aj päť šírkových rezov – Compressed, Condensed, Medium, Extended, Expanded. Písmo bolo prezentované v podobe site-specific inštalácie na výstave Zoom on type v Galérii umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch a je určené predovšetkým na výrazné nadpisové použitie vo veľkých proporciách.
Podklady: Slovenské centrum dizajnu